PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2020 | nr 1 | 44--57
Tytuł artykułu

W poszukiwaniu wartości pozaekonomicznych eventów i festiwali : ujęcie teoretyczne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
In Search of Non-economic Value of Events and Festivals : Theoretical Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dynamiczny wzrost liczby organizowanych eventów i festiwali jest w ostatnich latach przyczynkiem do dyskusji nad ich rolą w rozwoju lokalnym i wpływem na jakość życia mieszkańców. Większość władz samorządowych, jak również organizatorów koncentruje się głównie na korzyściach ekonomicznych, często nie zauważając wartości niematerialnych, które odnoszą się do jakości życia i aspektów społecznych. Rozwiązaniem tego problemu może być stworzenie metod wyceny wartości pozaekonomicznych organizowanych wydarzeń. Wartości pozaekonomiczne są definiowane przez liczną grupę cech z dziedziny socjologii oraz psychologii, takich jak: zadowolenie, fascynacja, emocje, duma narodowa, zaangażowanie, zaufanie oraz spójność społeczna. Artykuł koncentruje się głównie na teoretycznych aspektach pomiaru czynników pozaekonomicznych w odniesieniu do koncepcji pomiaru efektywności kosztów i korzyści (Cost Benefit Analysis - CBA), oceny skłonności uczestników festiwali i eventów do płacenia (willingness to pay - WTP) i preferencji do akceptacji (willingness to accept - WTA). Ponadto w artykule przy uwzględnieniu teoretycznych koncepcji pomiaru zaproponowano przykładowy scenariusz badania, który można zastosować do pomiaru pozaekonomicznych efektów organizowanych wydarzeń kulturowych. (abstrakt oryginalny)
EN
The dynamic increase in the number of events and festivals organized in recent years has contributed to the discussion on their role in local development and the impact on the quality of life of residents. Most local authorities and organizers focus only on economic benefits, often without noticing intangible assets that relate to quality of life and social aspects. The solution to this problem may be to create methods for valuing non-economic value of organized events and festivals. Non-economic values are defined by a large group of traits in the field of sociology and psychology, such as contentment, fascination, emotions, national pride, commitment, trust and social cohesion. The article focuses mainly on the theoretical aspects of measuring non-economic factors in relation to the concept of measuring costbenefit (CBA), assessing the willingness of festival and event participants to pay (willingness to pay - WTP) and preference for acceptance (willingness to accept - WTA). In addition, the article, taking into account the theoretical concepts of measurement, proposes an example research scenario that can be used to measure the non-economic effects of organized events and festivals. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
44--57
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Koszalińska
  • Politechnika Koszalińska
Bibliografia
  • Alves H., Campón-Cerro A. M., Martins A. V. F., 2010, Impacts of small tourism events on rural places, "Journal of Place Management and Development", Vol. 3, No. 1, s. 22-37
  • Arcodia C., Whitford M., 2007, Festival attendance and the development of social capital, "Journal of Convention & Event Tourism", Vol. 8, No. 2, s. 1-18
  • Baker R., Ruting B., 2014, Environmental Policy Analysis: A Guide to Non-Market Valuation, Productivity Commission Staff Working Paper, Canberra
  • Bateman I., Carson R., Day B., Hannemann M., Hanley N., Hett T., Jones-Lee M., Loomes G., Mourato S., Ozdemiroglu E., Pearce D. W, Sugden R., 2002, Economic Valuation with Stated Preference Techniques: a Manual, Cheltenham: Edward Elgar
  • Bertram C., Rehdanz K., 2013, On the environmental effectiveness of the EU Marine Strategy Framework Directive, "Marine Policy", No. 38, s. 25-40
  • Borzyszkowski J., 2011, Wpływ eventu na rynek turystyczny - przykład ślubu księcia Williama i Kate Middleton, "Turystyka Kulturowa", nr 6, s. 4-16
  • Bowdin G. A. J., 2010, Events Management, Routledge
  • Carlino G., Coulson N. E., 2004, Compensating differentials and the social benefits of the NFL. "Journal of Urban Economics", Vol. 56, No. 1, s. 25-50
  • Coates D., Humphreys B. R., 2001, The economic consequences of professional sports strikes and lockouts, "Southern Economic Journal", Vol. 63, No. 3, s. 737-747
  • Coates D., Humphreys B. R., 2003, Professional Sports Facilities, franchises and urban economi development, "Public Finance and Management", Vol. 3, No. 3, s. 335-357
  • Cudny W., 2016, Festivalisation of Urban Spaces: Factors, Processes and Effects, Springer
  • Delgado M., 2016, Celebrating Urban Community Life: Fairs, Festivals, Parades, and Community Practice, University of Toronto Press, Toronto
  • Dragin Jensen C., Kwiatkowski G., 2019, Image interplay between events and destinations, "Growth and Change", Vol. 50, No. 1, s. 446-469
  • Duglio S., Beltramo R., 2017, Estimating the economic impacts of a small-scale sport tourism event: The case of the Italo-Swiss mountain trail Collon Trek, "Sustainability", Vol. 9, No. 3, s. 343
  • Dwyer L., Mellor R., Mistilis N., Mules T., 2000, A framework for assessing 'tangible' and 'intangible' impacts of events and conventions, "Event Management", Vol. 6, No. 3, s. 175-191.
  • Fredline E., Faulkner B., 2000, Community perceptions of the impacts of events, Events Beyond 2000: Setting the Agenda, s. 60
  • Getz D., 2008, Event tourism: definition, evolution, and research, "Tourism Management", Vol. 29, No. 3, s. 403-428
  • Getz D., Page S., 2016, Event studies: Theory, Research, and Policy for Planned Events, Routledge, New York
  • Getz D., 1991, Festivals, Special Events, and Tourism, Van Nostrand Reinhold, New York
  • Gibson H., 1998, Sport tourism: a critical analysis of research, "Sport Management Review", Vol. 1, No. 1, s. 45-76
  • Gratton C., Dobson N., Shibli S., 2000, The economic importance of major sports events: A case study of six events, "Managing Leisure", No. 5, s. 17-28
  • Hansen A, Selte H., 2000, Air Pollution and Sick-leaves, "Environmental and Resource Economics", No. 16, s. 31-50
  • Hjalager A. M., Kwiatkowski G., 2018, Entrepreneurial implications, prospects and dilemmas in rural festivals, "Journal of Rural Studies", Vol. 63, s. 217-228
  • Holt R., Ruta D. (ed.), 2015, Routledge Handbook of Sport and Legacy: Meeting the Challenge of Major Sports Events, London, UK: Routledge
  • Horne W. R., 2000, Municipal economic development via hallmark tourist events, "Journal of Tourism Studies", Vol. 11, No. 1, s. 30-35
  • Horowitz J. K., McConnell K. E., 2003, Willingness to accept, willingness to pay and the income effect, "Journal of Economic Behavior & Organization", Vol. 51, No. 4, s. 537-545
  • Hurtado J. M. R., Sanz J. A. O., Cantuche, J. M. R., 2007, Evaluación del impacto económico y social de la celebración de grandes eventos deportivos a nivel local: el caso del Campeonato de Tenis femenino de la ITF en Sevilla en 2006, "Revista de métodoscuantitativos para la economía y la empresa", Vol. 3, s. 20-39
  • Jiménez-Naranjo H. V., Coca-Pérez J. L., Gutiérrez-Fernández M., Sánchez-Escobedo M. C., 2016, Cost-benefit analysis of sport events: The case of World Paddle Tour, "European Research on Management and Business Economics", Vol. 22, No. 3, s. 131-138
  • Johnson B., Whitehead J., 2000, Value of public goods from sports stadiums: the CVM approach, "Contemporary Economic Policy", Vol. 18, No. 1, s. 48-58
  • Johnson B., Groothuis P., Whitehead J., 2002, The value of public goods generated by a major league sports team: the CVM approach, "Journal of Sports Economics", Vol. 2, No. 1, s. 6-21
  • Kwiatkowski G., Oklevik O., Hjalager A.M. and Maristuen H., 2020, The assemblers of rural festivals: organizers, visitors and locals, "European Planning Studies", Vol. 28, No. 2, s. 255-272
  • Li S.N., Jago L., 2013, Evaluating economic impacts of major sports events. A meta analysis of the key trends, "Current Issues in Tourism", Vol. 16, No. 6, s. 591-611
  • Marczak M., 2014, Wpływ organizacji wielkich eventów piłkarskich na rozwój turystyki na przykładzie wybranych destynacji, "Turystyka Kulturowa", nr 12, s. 54-67
  • Mewett P., 1988, Darwin's 'beercan regatta': Masculinity, frontier and festival in North Australia, "Social Analysis", No. 23, s. 3-37
  • Orlowski J., Wicker P., 2019, Monetary valuation of non-market goods and services: a review of conceptual approaches and empirical applications in sports, "European Sport Management Quarterly", Vol. 19, No. 4, s. 456-480
  • Pavluković V., Armenski T., Alcántara-Pilar J. M., 2019, The Impact of Music Festivals on LocalCommunities and Their Quality of Life: Comparation of Serbia and Hungary, [In:] A. M. Campón Cerro, J. M. Hernández Mogollón, J. A. Folgado Fernández (ed.), Best Practices in Hospitality and Tourism Marketing and Management, Springer, Cham, s. 217-237
  • Perić M., 2018, Estimating the Perceived Socio-Economic Impacts of Hosting Large-Scale Sport Tourism Events, "Social Sciences", Vol. 7, No. 10, s. 176
  • Perić M., Vitezić V., 2019, Socio-Economic Impacts of Event Failure: The Case of a Cancelled International Cycling Race, "Sustainability", Vol. 11, No. 18, s. 5028
  • Picard D., Robinson M. (ed.), 2006, Festivals, Tourism and Social Change: Remaking Worlds, Channel View Publications, Boston, UK
  • Prayag G., Hosany S., Nunkoo R., Alders T., 2013, London residents' support for the 2012 Olympic Games: The mediating effect of overall attitude, "Tourism Management", Vol. 36, s. 629-640
  • Prokopis Ch., Sharpley R. A. J., Farmaki A., 2018, Exploring the emotional dimension of visitors' satisfaction at cultural events, "Event Management", 22 (2), s. 255-269
  • Schuster J., 1995, Two Urban Festivals: La Merce and First Night, "Planning Practice and Research", Vol. 10, No. 2, s. 173-187
  • Siponen M.,Vance A., 2010, Neutralization: New Insights into the Problem of Employee Information Systems Security Policy Violations, "MIS Quarterly", Vol. 34, No. 3, s. 487-502
  • WHO Regional Office for Europe, OECD, 2015, Economic cost of the health impact of air pollution in Europe: Clean air, health and wealth. Copenhagen, WHO Regional Office for Europe
  • Wilson R., 2006, The economic impact of local sport events: Significant, limited or otherwise? A case study of four swimming events, "Managing Leisure", Vol. 11, No. 1, s. 57-70
  • Zarębski P., 2015, Wybrane elementy turystyki kulturowej jako czynnik rozwoju bazy noclegowej na obszarach wiejskich w Polsce, "Turystyka Kulturowa", nr 1, s. 63-78
  • GUS, 2019, Główny Urząd statystyczny, Bank danych lokalnych, [online:] https://bdl.stat.gov.pl/BDL/ pomoc/stanzasilenia?active=1, [14.12.2019].
  • Sirianni C., Friedland L., 2004, Civic dictionary: Social capital, Retrieved 18.10, [online:] http://srdc.msstate.edu/fop/levelthree/trainarc/socialcapital/socialcapital-sirianni&friedland.pdf, [20.01.2020]
  • Van der Borg J., Russo A. P., 2005, The Impacts of Culture on the Economic Development of Cities. A Research into the Cultural Economies and Policies of Amsterdam, Bolzano, Edinburgh, Eindhoven, Klaipeda, Manchester, Rotterdam, Tampere, The Hague and Vienna, European Institute for Comparative Urban Research, Erasmus University Rotterdam, [online:] https://www.wien.gv.at/meu/fdb/pdf/intern-vergleichsstudie-ci-959-ma27.pdf, [20.02.2020]
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171586664

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.