Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Geographical Determinants of Quantity and Rating of Online Hotel Reviews in Central Poland
Języki publikacji
Abstrakty
Cel. Celem niniejszego artykułu jest określenie wpływu różnorodnych czynników geograficznych na ocenę i popularność hoteli w wybranych mediach społecznościowych.
Metoda. W badaniu uwzględniono wszystkie skategoryzowane hotele działające w centralnej Polsce, korzystające z wybranych mediów społecznościowych. Kryteriami wyboru mediów społecznościowych była ich popularność oraz możliwość dokonywania oceny działalności hoteli przez gości. Wśród analizowanych mediów znalazły się: Booking.com, Facebook, GoogleMaps, TripAdvisor oraz Trivago. Aby zrealizować założony cel badawczy zbudowano 15 semilogarytmicznych modeli, objaśniających zmienność liczby oraz średniej wysokości ocen hoteli w mediach społecznościowych, a także łącznie uwzględnionych ocen i ich liczby; oddzielnie dla każdego rodzaju analizowanych mediów społecznościowych. Wśród geograficznych zmiennych objaśniających analizowano: 1) rodzaj lokalizacji (miejska lub wiejska), 2) odległość od węzłów transportowych (drogowych, kolejowych i lotniczych), 3) odległość od atrakcji turystycznych, 4) odległość od centrum większego ośrodka administracyjnego, 5) odległość od innych, konkurujących hoteli. Zmienną kontrolną uwzględnioną w badaniu była kategoria hoteli.
Wyniki. Wśród analizowanych zmiennych objaśniających, najistotniejszym geograficznym czynnikiem warunkującym liczbę ocen jakości usług hotelowych była dostępność komunikacyjna, a w dalszej kolejności bliskość konkurencji. Niezależnie od rodzaju mediów społecznościowych, nie zidentyfikowano istotnego wpływu praktycznie żadnej z badanych determinant geograficznych na średnią wartość ocen w mediach społecznościowych.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Uzyskane modele wyjaśniły zaobserwowaną zmienność cech opisujących oceny hoteli w mediach społecznościowych na nieznacznym poziomie - między 8 a 33%.
Implikacje praktyczne. Zarządzanie mediami społecznościowymi jest współcześnie jednym z kluczowych obszarów komunikacji marketingowej prowadzonej przez przedsiębiorstwa hotelarskie. Artykuł powinien uwrażliwić osoby odpowiedzialne za zarządzanie mediami społecznościowymi na geograficzny kontekst działalności.
Oryginalność. Artykuł jest pierwszą znaną autorom próbą oceny geograficznych czynników oddziałujących na ocenę i popularność hoteli w mediach społecznościowych.
Rodzaj pracy. Artykuł prezentujący wyniki badań empirycznych. (abstrakt oryginalny)
Metoda. W badaniu uwzględniono wszystkie skategoryzowane hotele działające w centralnej Polsce, korzystające z wybranych mediów społecznościowych. Kryteriami wyboru mediów społecznościowych była ich popularność oraz możliwość dokonywania oceny działalności hoteli przez gości. Wśród analizowanych mediów znalazły się: Booking.com, Facebook, GoogleMaps, TripAdvisor oraz Trivago. Aby zrealizować założony cel badawczy zbudowano 15 semilogarytmicznych modeli, objaśniających zmienność liczby oraz średniej wysokości ocen hoteli w mediach społecznościowych, a także łącznie uwzględnionych ocen i ich liczby; oddzielnie dla każdego rodzaju analizowanych mediów społecznościowych. Wśród geograficznych zmiennych objaśniających analizowano: 1) rodzaj lokalizacji (miejska lub wiejska), 2) odległość od węzłów transportowych (drogowych, kolejowych i lotniczych), 3) odległość od atrakcji turystycznych, 4) odległość od centrum większego ośrodka administracyjnego, 5) odległość od innych, konkurujących hoteli. Zmienną kontrolną uwzględnioną w badaniu była kategoria hoteli.
Wyniki. Wśród analizowanych zmiennych objaśniających, najistotniejszym geograficznym czynnikiem warunkującym liczbę ocen jakości usług hotelowych była dostępność komunikacyjna, a w dalszej kolejności bliskość konkurencji. Niezależnie od rodzaju mediów społecznościowych, nie zidentyfikowano istotnego wpływu praktycznie żadnej z badanych determinant geograficznych na średnią wartość ocen w mediach społecznościowych.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Uzyskane modele wyjaśniły zaobserwowaną zmienność cech opisujących oceny hoteli w mediach społecznościowych na nieznacznym poziomie - między 8 a 33%.
Implikacje praktyczne. Zarządzanie mediami społecznościowymi jest współcześnie jednym z kluczowych obszarów komunikacji marketingowej prowadzonej przez przedsiębiorstwa hotelarskie. Artykuł powinien uwrażliwić osoby odpowiedzialne za zarządzanie mediami społecznościowymi na geograficzny kontekst działalności.
Oryginalność. Artykuł jest pierwszą znaną autorom próbą oceny geograficznych czynników oddziałujących na ocenę i popularność hoteli w mediach społecznościowych.
Rodzaj pracy. Artykuł prezentujący wyniki badań empirycznych. (abstrakt oryginalny)
Purpose. The aim of this enquiry is to determine the impact of various geographical factors on the rating and popularity of hotels in selected social media.
Method. Research was conducted for all 193 star-ranked hotels operating in July 2017, in central Poland. However, analysis covered only those establishments which used all considered online review sources (118 star-ranked hotels). The criteria for the selection of social media were their popularity and the ability to rate the hotel by the guests. The analysed social media channels include: Booking.com, GoogleMaps, Facebook, TripAdvisor and Trivago. To achieve the research objective, 15 semi-logarithmic models were estimated to explain the variability of: 1) number of hotel reviews posted on social media sites, 2) average hotel ratings in social media, and 3) multiplied effect of quantity and average value of online hotel ratings; separately for each type of analysed social media. The following geographical explanatory variables were considered: 1) type of location (urban or rural), 2) distance from closest transport modes (road, rail and air), 3) distance to the nearest tourist attractions, 4) distance from the closest administrative centre, 5) distance from the nearest competing hotels. The hotel star-rank was a control variable included in the study.
Findings. Among the analysed explanatory variables, the most important geographical factor conditioning the number of hotel service quality assessments in central Poland on social media sties was communication accessibility, and then, the closeness of competing hotels. Regardless of the type of social media, no significant influence of practically any of the analysed geographical determinants on the average value of ratings in social media was identified.
Research and conclusions limitations: The models explained the observed variability of variables, finding hotel ratings in social media to be at an insignificant level, between 8% and 33%.
Practical implications. Social media management is currently one of the key areas of marketing communication run by hotel enterprises. This article should make those who are responsible for managing social media in business practice more focused on geographical context. .
Originality. The article is the first known attempt to the authors to assess geographical factors affecting the rating and popularity of hotels in social media.
Type of paper. The article presents findings from empirical research. (original abstract)
Method. Research was conducted for all 193 star-ranked hotels operating in July 2017, in central Poland. However, analysis covered only those establishments which used all considered online review sources (118 star-ranked hotels). The criteria for the selection of social media were their popularity and the ability to rate the hotel by the guests. The analysed social media channels include: Booking.com, GoogleMaps, Facebook, TripAdvisor and Trivago. To achieve the research objective, 15 semi-logarithmic models were estimated to explain the variability of: 1) number of hotel reviews posted on social media sites, 2) average hotel ratings in social media, and 3) multiplied effect of quantity and average value of online hotel ratings; separately for each type of analysed social media. The following geographical explanatory variables were considered: 1) type of location (urban or rural), 2) distance from closest transport modes (road, rail and air), 3) distance to the nearest tourist attractions, 4) distance from the closest administrative centre, 5) distance from the nearest competing hotels. The hotel star-rank was a control variable included in the study.
Findings. Among the analysed explanatory variables, the most important geographical factor conditioning the number of hotel service quality assessments in central Poland on social media sties was communication accessibility, and then, the closeness of competing hotels. Regardless of the type of social media, no significant influence of practically any of the analysed geographical determinants on the average value of ratings in social media was identified.
Research and conclusions limitations: The models explained the observed variability of variables, finding hotel ratings in social media to be at an insignificant level, between 8% and 33%.
Practical implications. Social media management is currently one of the key areas of marketing communication run by hotel enterprises. This article should make those who are responsible for managing social media in business practice more focused on geographical context. .
Originality. The article is the first known attempt to the authors to assess geographical factors affecting the rating and popularity of hotels in social media.
Type of paper. The article presents findings from empirical research. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
157--174
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- Aksoy S. i Yetkin Ozbuk M. (2017), Multiple criteria decision making in hotel location: Does it relate to postpurchase consumer evaluations?, "Tourism Management Perspectives", Vol. 22, s. 73-81.
- Banerjee S. i Chua A.Y.K. (2016), In search of patterns among travellers' hotel ratings in TripAdvisor, "Tourism Management", Vol. 53, s. 125-131.
- Baym N. (2017), Personal connections in the digital age, "Consumption Markets & Culture". Online: http://doi.org/10.1080/10714421.2011.573442 (09.02.2019).
- Biełuszko K. (2015), Media elektroniczne jako narzędzie promocji turystycznej miasta, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", Vol. 379, s. 259-268.
- Blal I. i Sturman M.C. (2014), The Differential Effects of the Quality and Quantity of Online Reviews on Hotel Room Sales, "Cornell Hospitality Quarterly", Vol. 55, no. 4, s. 365-375.
- Casaló L.V., Flavián C., Guinalíu M., Ekinci Y. (2015), Do online hotel rating schemes influence booking behaviors?, "International Journal of Hospitality Management", Vol. 49, s. 28-36.
- Delińska L. (2018), Media społecznościowe jako determinanta rozwoju usług turystycznych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług", Vol. 130, s. 17-25.
- Gębarowski M. (2011), Determinanty skutecznego wykorzystywania serwisów społecznościowych w działaniach promocyjnych polskich miast, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług", Vol. 75, s. 449-460.
- Jordan E.J., Norman W.C. i Vogt C.A. (2013), A cross-cultural comparison of online travel information search behaviors, "Tourism Management Perspectives", Vol. 6, s. 15-22.
- Kachniewska M. (2013), Media społecznościowe jako narzędzie nowoczesnego marketingu usług hotelarskich, [w:] Dominik P., red., Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie, Almamer, s. 106-120.
- Kapera I. (2015), Hotel promotion as viewed by customers, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Service Management", Vol. 15, no. 1, s. 49-55.
- Kaplan A.M. i Haenlein M. (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, Business Horizons. Online: http:// doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 (09.02.2019).
- Kim W.G., Li J.J., Han J.S. i Kim Y. (2017), The influence of recent hotel amenities and green practices on guests' price premium and revisit intention, "Tourism Economics", Vol. 23, no. 3, s. 577-593.
- Kościółek S. (2017), Role of e-WOM in hospitality market pricing, "Journal of Economics & Management", Vol. 29, no. 3, s. 58-74.
- 172 TOMASZ NAPIERAŁA, KATARZYNA LEŚNIEWSKA-NAPIERAŁA Lado-Sestayo R., Vivel-Búa M. i Otero-González L. (2018), Connection between hotel location and profitability drivers: an analysis of locationspecific effects, "Current Issues in Tourism". Online: http://doi.org/10. 1080/13683500.2018.1538203 (09.02.2019).
- Lambertini M. i Theus M. (2016), Media społecznościowe w polskich bibliotekach, archiwach i muzeach, "Biblioteka", Vol. 20, no. 29, s. 183-205.
- Liu Z. i Park S. (2015), What makes a useful online review? Implication for travel product websites, "Tourism Management", Vol. 47, s. 140-151.
- Majewska J., Napierała T. i Adamiak M. (2016), Wykorzystanie nowych technologii i informacji do opisu przestrzeni turystycznej, "Folia Turistica", Vol. 41, s. 309-339.
- Martin-Fuentes E. (2016), Are guests of the same opinion as the hotel starrate classification system?, "Journal of Hospitality and Tourism Management", Vol. 29, s. 126-134.
- Mellinas J.P., Nicolau J.L. i Park S. (2019), Inconsistent behavior in online consumer reviews: The effects of hotel attribute ratings on location, "Tourism Management", Vol. 71, s. 421-427.
- Munar A.M. (2010), Digital Exhibitionism The Age of Exposure, "Culture Unbound: Journal of Current Cultural Research". Online: http://doi. org/10.3384/cu.2000.1525.10223401 (09.02.2019).
- Munar A.M. i Jacobsen J.K.S. (2014), Motivations for sharing tourism experiences through social media, "Tourism Management", Vol. 43, s. 46-54.
- Napierała T. (2013), Przestrzenne zróżnicowanie cen usług hotelowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Napierała T. (2018a), What Kind of Online Rating is Most Significant for Hoteliers? Case of Central Poland, [w:] Birdir K., red., The Second International Congress on Future of Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability (Futourism 2018) Proceeding Book, Mersin University, Mersin, s. 870-875.
- Napierała T. (2018b), Przestrzenna różnorodność jako czynnik konkurencyjności hoteli, "Prace i Studia Geograficzne", Vol. 63, no. 3, s. 89-101.
- Napierała T. i Leśniewska K. (2015), Location-Based Determinants of Accommodation Prices, [w:] Kozak M., Kozak N., red., Tourism Economics: A Practical Perspective, Cambridge Scholars Publishing, s. 124-139.
- Nowacki M. (2017), Atrakcje turystyczne światowych metropolii w opinii użytkowników TripAdvisora, "Studia Periegetica", Vol. 19, no. 3, s. 23-41.
- Pawlicz A. (2015), Wykorzystanie mediów społecznościowych jako narzędzia marketingu turystycznego przez gminy leżące na terenach Parków Narodowych w Polsce, "Ekonomia i Środowisko", Vol. 55, no. 4, s. 176-187.
- Pawlicz A. i Napierała T. (2017), The determinants of hotel room rates: an analysis of the hotel industry in Warsaw, Poland, "International Journal of Contemporary Hospitality Management", Vol. 29, no. 1, s. 571-588.
- Phillips P., Zigan K., Santos Silva M.M. i Schegg R. (2015), The interactive effects of online reviews on the determinants of Swiss hotel performance: A neural network analysis, "Tourism Management", Vol. 50, s. 130-141.
- Soler I.P., Gemar G. i Guzman-Parra V.F. (2018), A comparison of destinations' impacts on hotel rates, "International Journal of Hospitality Management", Vol. 77, s. 226-237.
- Stopczyńska K. (2014), Rola social media w kreowaniu wizerunku miasta na przykładzie miasta Łodzi, "Handel Wewnętrzny", Vol. 352, no. 5, s. 282-293.
- Sweeney J.C., Soutar G.N. i Mazzarol T. (2008), Factors influencing word of mouth effectiveness: Receiver perspectives, "European Journal of Marketing". Online: http://doi.org/10.1108/03090560810852977 (09.02.2019).
- Tkaczyk J. (2016), Komunikacja nieformalna online (eWOM) jako narzędzie cyfrowej komunikacji marketingowej - istota, formy, motywacje, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu", Vol. 67, no. 2, s. 25-38.
- Torres E.N., Singh D. i Robertson-Ring A. (2015), Consumer reviews and the creation of booking transaction value: Lessons from the hotel industry, "International Journal of Hospitality Management", Vol. 50, s. 77-83.
- Viglia G., Minazzi R. i Buhalis D. (2016), The influence of e-word-of-mouth on hotel occupancy rate, "International Journal of Contemporary Hospitality Management", Vol. 28, no. 9, s. 2035-2051.
- Xiang Z. i Gretzel U. (2010), Role of social media in online travel information search, "Tourism Management", Vol. 31, no. 2, s. 179-188.
- Zajadacz A. (2017), Media społecznościowe w procesie planowania rozwoju turystyki w skali regionalnej, "Ekonomiczne Problemy Turystyki", Vol. 37, no. 1, s. 127-146.
- Zasina J. (2018), The Instagram Image of the City. Insights from Lodz, Poland, Poland. "Bulletin of Geography. Socio-economic Series", Vol. 42, s. 213-225.
- Zhang Z., Ye Q. i Law R. (2011), Determinants of hotel room price: An exploration of travelers' hierarchy of accommodation needs, "International Journal of Contemporary Hospitality Management", Vol. 23, no. 7, s. 972-981.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171586712