Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Crisis Management: Managing Security During a Serious Threat or a State of Emergency
Języki publikacji
Abstrakty
Przeważająca większość społeczeństwa zdaje sobie sprawę z tego, iż zjawiska wpływające niekorzystnie na człowieka, czyli te destabilizujące jego funkcjonowanie - poprzez oddziaływanie na niego samego oraz otoczenie, w którym się znajduje, a więc miejsca: zamieszkania, pracy, załatwiania spraw wynikających z potrzeb prywatnych i społecznych oraz praw i obowiązków obywatelskich (szkoły, Kościoły, urzędy i instytucje) - mają realne szanse wystąpienia i w związku z tym dostrzega konieczność odpowiedniego przygotowania się do takich sytuacji. Nie budzi wątpliwości również fakt, iż szczególnie niebezpieczne są te sytuacje, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu człowieka oraz narażać go na utratę innych dóbr. Pragmatyzm nakazuje więc, aby nie poddawać tych kwestii szczegółowym rozważaniom, lecz zająć się organizacją efektywnego przeciwdziałania zagrożeniom, zwalczania ich oraz usuwania skutków z nich wynikających. Chodzi zatem o przygotowanie ochrony obywatela (społeczeństwa) przez działające w jego imieniu organy władzy i administracji publicznej.(fragment tekstu)
Research of binding legal solutions in the activity scope of organs of government and public administration in situations endangering the state's functioning, enable us to conclude that some standard acts regarding that issue are in any connotation with the Constitution of the Republic of Poland, and generate implications in functioning of the system of managing national security (state). The Laws regarding states of emergency [2002] do not define "situations of particular threats" included in the Constitution that constitute favorable circumstances to introduce such states on a part or in entire country territory. In their content there are only short information regarding the activity scope of organs of government and public administration and wide presentation of citizens' duties during states of emergency. The Crisis Management Act, adopted by the Seym of the Republic of Poland [2007], even after amendment, passed in relation to the questioning by the Constitutional Tribunal [2009], does not solve problems regarding organization of effective system of management of the national security. Moreover, the regulations included still raise doubts of legal nature. In order to remove indicated doubts and cause this system to be coherent internally, it is legitimate to replace not precisely defined concept of "crisis situation" and incoherent with system of managing of the national security "crisis management", with expression "managing the security in situations of particular threats and states of emergencies" and undertake actions leading to complex normalization of actions of authorities and public admini- stration in this area. The proposed solution will allow including "managing the security in situations of particular threats and states of emergencies" into the system of managing of the national security, as its natural (coherent) subsystem. Such approach, at simultaneous selection of proper practical me- thods and tools allowing precise definition (determination) of ac- ceptable and critical threshold values (limits defining insufficiency of constitutional means) between levels of normal condition with types of situations of particular threat and certain types of states of emergency, will substantially influence the effectiveness of the country's response system to situations disturbing normal func- tioning of the country on a part or in its entire territory, with si- multaneous preservation of coherence and conformance to regu- lations of the Constitution of Republic of Poland. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
179--193
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- SWSPiZ Warszawa
Bibliografia
- Garlicki L. (2008), Polskie prawo konstytucyjne, wydanie 12, Liber, Warszawa.
- Kitler W. (1999), Wybrane aspekty kierowania państwem w sytuacjach kryzysowych w obronie narodowej RP wobec wyzwań i zagrożeń współczesności, Warszawa.
- Krzeszowski W. (2008), Sytuacje kryzysowe - próba parametryzacji, Warszawa.
- Wierzbowski M. (red.) (2008), Prawo administracyjne, wydanie 8, LexisNexis, Warszawa.
- Wróblewski R. (1996), Zarys teorii kryzysu. Zagadnienia prewencji i zarządzania kryzysami (Crisis prevention, crisis management), Warszawa.
- Sienkiewicz P. (2001), Analiza systemowa sytuacji kryzysowych, Zeszyty Naukowe AON, nr 4/2001.
- Tomaszewski A. (2003), System reagowania kryzysowego pk. Reakcja, Warszawa.
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (1997) (Dz. U. Nr 78, poz. 483).
- Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej (2007), Warszawa
- Słownik wyrazów obcych (1980), PWN, Warszawa.
- Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym (2007) (Dz. U. Nr 89, poz. 590 ze zm.).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (2002) (Dz. U. Nr 156, poz. 1301, z 2003 r. Nr 228, poz.2261, z 2004 r. Nr107, poz. 1135).
- Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (2002) (Dz. U. Nr 113, poz. 985 ze zm.).
- Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (2002) (Dz. U. Nr 62, poz. 558 ze zm.).
- Ustawa z dnia 22 listopada 2002 r. o wyrównywaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela (2002) (Dz. U. Nr 233, poz.1995).
- Wielki słownik języka polskiego (2008), Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków.
- Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 kwietnia 2009 r. (2009), sygn. akt K 50/07.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171586900