PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 109 | 87--106
Tytuł artykułu

Obowiązki pracownika banku w zakresie ochrony danych osobowych a kodeksy dobrych praktyk

Warianty tytułu
Obligations of a Bank Employee in the Field of Information Protection and Good Practice Codes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego opracowania jest analiza porównawcza obowiązków pracowników banków w zakresie ochrony informacji dotyczących klientów (ochrony danych osobowych), zawartych w kodeksach etycznych na tle przepisów unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) oraz ustawy o ochronie danych osobowych. Analiza ta ma za zadanie poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim zakresie wejście w życie RODO wpłynęło na obowiązki pracowników banków oraz czy kodeks etyczny jako źródło zobowiązań dla pracowników banku pełni w istocie rolę uzupełniającą dla obowiązujących krajowych i europejskich przepisów, dotyczących ochrony danych osobowych. Autor poddaje analizie regulacje zawarte w Kodeksie Etyki Bankowej z 2013 r., jak również projekcie nowego Kodeksu Dobrych Praktyk z 2018 r., będącego obecnie w opracowaniu przez Związek Banków Polskich (na etapie konsultacji społecznych). Analiza ta poprzedzona jest przedstawieniem kodeksu dobrych praktyk jako źródła tzw. miękkiego prawa oraz komentarzem do przepisów unijnych dotyczących procedury tworzenia tego rodzaju kodeksów, wynikających bezpośrednio z przepisów RODO oraz polskich przepisów ochrony danych osobowych. Wynikiem dokonanych przez autora analiz jest próba oceny, czy istnieje rzeczywista potrzeba tworzenia sektorowych kodeksów dobrych praktyk w tym zakresie.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this study is a comparative analysis of the obligations of bank employees in the protection of information contained in ethical codes on the background of the EU regulations on the protection of personal data and the Polish Act on the protection of personal data implementing GDPR to the Polish law system. This analysis is aimed at finding the answer to the question whether and to what extent the entry into force of the GDP has affected the obligations of bank employees and whether the code of ethics as a source of obligations for bank employees is in fact complementary to the applicable national and European legislation on personal data protection. The author analyzes the regulations included in the Code of Banking Ethics of 2013, as well as the draft of a new Code of good practice from 2018 currently being developed by the Polish Bank Association (at the social consultations stage) - this analysis is preceded by a commentary on EU regulations concerning both procedures for creating such codes, resulting directly from the provisions of the RODO. The result of the analyses made by the author is an attempt to assess whether there is a real need to create sectoral codes of good practice in this area.(original abstract)
Rocznik
Tom
109
Strony
87--106
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. EU z 1995 r. L. 281 poz. 31) - akt uchylony na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U., nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE. z 2016 r., L. 119, poz. 1).
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r., poz. 922) - akt częściowo uchylony na mocy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1000).
  • Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 2070).
  • Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1000).
  • Barker Craig J., Grant John P., Parry and Grant Encyclopaedic Dictionary of International Law, Oxford University Press, Oxford 2009.
  • Czechowska Iwona D., Kodyfikacja standardów etycznych ze szczególnym uwzględnieniem kodeksów etycznych banków, Bezpieczny Bank 2015/1 (58), s. 97-117, https://www.bfg.pl/ wp-content/uploads/2015/11/bb_158-2015.4.pdf; stan na 01.09.2018 r.
  • Czechowska Iwona D., Zatoń Wojciech, Struktura i zawartość kodeksów etyki instytucji bankowych, Prakseologia 2016/158/1, s. 113-135.
  • Czerniawski Michał, Komentarz do art. 20 pkt 10, w: Edyta Bielak-Jomaa, Dominik Lubasz (red.), RODO. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, LEX.
  • Dorobek Piotr, Komentarz do art. 5 pkt. 38, w: Edyta Bielak-Jomaa, Dominik Lubasz (red.), RODO. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, LEX.
  • Góral Urszula, Makowski Paweł, Komentarz do art. 40, w: Edyta Bielak-Jomaa, Dominik Lubasz (red.), RODO. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, LEX.
  • Guzma Andrew T., Meyer Timothy L., International Soft Law, Journal of Legal Analysis 2010/2/1, s. 171-225.
  • Łuczak Joanna, Komentarz do art. 13 pkt 18 i art. 15 pkt 18, w: Edyta Bielak-Jomaa, Dominik Lubasz (red.), RODO. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, LEX.
  • Majka Jerzy, Bank i Klient: Banki znowu prymusami, Bank 2018/2, https://alebank.pl/bank-i -klient-banki-znowu-prymusami/; stan na 01.09.2018 r.
  • Oleksiewicz Izabela, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, LexisNexis, Warszawa 2013, LEX.
  • Paxford Beata, Corporate governance w banku - wybrane aspekty, w: Wojciech Góralczyk (red.), Problemy współczesnej bankowości: zagadnienia prawne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014, LEX.
  • Rutkowska-Tomaszewska Edyta, Naruszenie obowiązków informacyjnych banków w prawie umów konsumenckich, ABC, Warszawa-Kraków 2009, LEX.
  • Rutkowska-Tomaszewska Edyta, Nieuczciwe praktyki na rynku bankowych usług konsumenckich, Wolters Kluwer, Warszawa 2011, LEX.
  • Stefanicki Robert, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, LexisNexis, Warszawa 2009, LEX.
  • Wyrozumska Anna, Instrumenty międzynarodowe niewiążące prawnie (soft law lub flexible law), w: Adam Łazowski, Rudolf Ostrihanski (red.), Współczesne wyzwania europejskiej przestrzeni prawnej. Księga pamiątkowa dla uczczenia 70. urodzin Profesora Eugeniusza Piontka, Zakamycze, Kraków 2005.
  • Wyrozumska Anna, Prawo międzynarodowe publiczne. Zagadnienia systemowe, C.H. Beck, Warszawa 2014.
  • Zacharzewski Konrad, Prawo giełdowe, C.H. Beck, Warszawa 2012.
  • Żabski Łukasz, Kodeks dobrych praktyk jako narzędzie doskonalenia nadzoru korporacyjnego, Pragmata tes Oikonomias 2013/7, s. 127-141.
  • https://panoptykon.org/sites/default/files/stanowiska/panoptykon_zbp_uwagi_do_kodeksu_dobrych_praktyk_27.06.2018.pdf; stan na 01.09.2018 r.
  • https://www.giodo.gov.pl/pl/1520286/9850; stan na 01.09.2018 r.
  • https://www.gpw.pl/dobre-praktyki; stan na 01.09.2018 r.
  • Kodeks Etyki Bankowej, ZBP Warszawa 2013, https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow /rekomendacje/KEB_final_WZ.pdf.
  • Projekt Kodeksu dobrych praktyk w wersji z dnia 10 stycznia 2018 r., https://panoptykon.org/ sites/default/files/kodeks_dobrych_praktyk_-_wersja_10_01_2018_wersja_czysta_1.docx; stan na 01.09.2018 r.
  • Uwagi Fundacji Panoptykon do Kodeksu dobrych praktyk w zakresie przetwarzania danych osobowych przez banki i rejestry kredytowe z dnia 27 czerwca 2018 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171587054

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.