Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Kariera w centrach usług księgowych BPO i SSC - podobieństwa i różnice w wybranych aspektach
Języki publikacji
Abstrakty
The research aims to investigate the career development of accounting specialists working in Business Process Outsourcing (BPO) and Shared Service Center (SSC) organizations. The study focuses on identifying the similarities and differences between career development in selected aspects within those two models of accounting outsourcing. The research was conducted using a questionnaire. The data were obtained from Polish accountants working in BPO and SSC in Cracow and analyzed using both descriptive and inferential statistics. We find a range of career development opportunities in accounting SSC and BPO centers. Accountants who focus on promotion, training, and international work environment most often choose job offers among BPO centers, although job satisfaction and work perception are comparable in SSC and BPO. Accountants with a higher level of job satisfaction and positive work perception in the current accounting service center stay in the BPO/SSC sector for longer periods. (original abstract)
Celem badań prezentowanych w artykule jest analiza kariery specjalistów z rachunkowości zatrudnionych w centrach usługowych typu BPO (Business Process Outsourcing) oraz SSC (Shared Service Centers). Uwaga została skoncentrowana na identyfikacji podobieństw i różnic rozwoju kariery w wybranych aspektach, w tych dwóch modelach outsourcingu usług księgowych. Badania zostały przeprowadzone przy wykorzystaniu kwestionariusza ankietowego. Dane pozyskano od polskich księgowych zatrudnionych w centrach typu BPO i SSC zlokalizowanych w Krakowie. Na tej podstawie przeprowadzono analizę statystyczną, wykorzystując metody statystyki opisowej i matematycznej.
Wykazano zróżnicowanie charakterystyk karier w tych dwóch rodzajach centrów. Księgowi zainteresowani szybką karierą, szkoleniami oraz pracą w międzynarodowym otoczeniu częściej wybierają zatrudnienie w centrach typu BPO. Natomiast poziom satysfakcji i percepcja pracy jest porównywalna w obu rodzajach centrów. Interesujące jest spostrzeżenie, że księgowi deklarujący wyższy poziom satysfakcji z pracy oraz pozytywny jej odbiór pozostają w sektorze usług outsourcingu rachunkowości na dłuższy czas. (abstrakt oryginalny)
Wykazano zróżnicowanie charakterystyk karier w tych dwóch rodzajach centrów. Księgowi zainteresowani szybką karierą, szkoleniami oraz pracą w międzynarodowym otoczeniu częściej wybierają zatrudnienie w centrach typu BPO. Natomiast poziom satysfakcji i percepcja pracy jest porównywalna w obu rodzajach centrów. Interesujące jest spostrzeżenie, że księgowi deklarujący wyższy poziom satysfakcji z pracy oraz pozytywny jej odbiór pozostają w sektorze usług outsourcingu rachunkowości na dłuższy czas. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Numer
Strony
191--211
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- AGH University of Science and Technology Kraków, Poland
autor
- AGH University of Science and Technology Kraków, Poland
autor
- AGH University of Science and Technology Kraków, Poland
Bibliografia
- Aljinović Barač Ž., Tadić I. (2011). Impact of accounting regulatory framework complexity on accountants' job satisfaction in Croatia, "Management". 16 (1), pp. 1-21.
- Anderson J.C., Johnson E.N., Reckers P.M. (1994), Perceived effects of gender, family structure, and physical appearance on career progression in public accounting: A research note, "Accounting, Organizations and Society", 19 (6), pp. 483-491.
- Andon P., Chong K.M., Roebuck P. (2010), Personality preferences of accounting and non-accounting graduates seeking to enter the accounting profession, "Critical Perspectives on Accounting", 21 (4), pp. 253-265.
- Barker P.C., Monks K. (1998), Irish women accountants and career progression: a research note, "Accounting, Organizations and Society", 23 (8), pp. 813-823.
- Bernardi R.A. (1998), The implications of lifestyle preference on a public accounting career: an exploratory study, "Critical Perspectives on Accounting", 9 (3), pp. 335-351.
- Cacciaguidi-Fahy S., Currie J., Fahy M. (2002), Financial shared services centres: opportunities and challenges for the accounting profession, ACCA Research Report.
- Chatzoglou P.D., Vraimaki E., Komsiou E., Polychrou E., Diamantidis A.D. (2011), Factors affecting accountants' job satisfaction and turnover intentions: A structural equation model, Proceedings of 8th International Conference on Enterprise Systems, Accounting and Logistics, Thassos Island, Greece, pp. 130-147.
- Deszczyński B. (2018), Empowerment pracowników w przedsiębiorstwach branży usług biznesowych, "Studia Oeconomica Posnaniensia", 6 (4), pp. 113-143. DOI: 10.18559/SOEP.2018.4.7.
- Felton S., Dimnik T., Northey M. (1995), A theory of reasoned action model of the chartered accountant career choice, "Journal of Accounting Education", 13 (1), pp. 1-19.
- Hall M., Smith D. (2009), Mentoring and turnover intentions in public accounting firms: A research note, "Accounting, Organizations and Society", 34 (6-7), pp. 695-704.
- Herbert I.P., Seal W. B. (2012), Shared services as a new organisational form: Some implications for management accounting, "The British Accounting Review", 44 (2), pp. 83-97.
- Herbohn K. (2004), Informal mentoring relationships and the career processes of public accountants, "The British Accounting Review", 36 (4), pp. 369-393.
- Herbohn K. (2005), Job satisfaction dimensions in public accounting practice, "Accounting Research Journal", 18 (2), pp. 63-82.
- Haji Hasin H., Haji Omar N. (2007), An empirical study on job satisfaction, job-related stress and intention to leave among audit staff in public accounting firms in Melaka, "Journal of Financial Reporting and Accounting", 5 (1), pp. 21-39.
- Hardin J.R., Stocks M.H., Graves O.F. (2001), The effect of match or mismatch between the career anchors and the job settings of CPAs: An empirical analysis, "Advances in Accounting", 18, pp. 119-148.
- Hońko S. (2018), Do Polish Accountants Enjoy their Job? Results of a Nationwide Survey "Accountants' Self-Portrait", "Financial Sciences. Nauki o Finansach", 23 (3), pp. 61-72. DOI: 10.15611/fins.2018.3.05.
- Janiga K. (2014), Polityka edukacyjna w świetle potrzeb kompetencyjnych na przykładzie branż BPO/SSC i ITO/IT, "Zarządzanie Publiczne", 1(25), pp. 91-103.
- Johnson E.N., Lowe D. J., Reckers P.M. (2008), Alternative work arrangements and perceived career success: Current evidence from the big four firms in the US, "Accounting, Organizations and Society", 33 (1), pp. 48-72.
- Kabalski P., Przygodzka W. (2017), Osobowość zawodowa, środowisko zawodowe i zadowolenie z pracy na przykładzie centrum usług księgowych, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", 95 (151), pp. 31-40. DOI: 10.5604/01.3001.0010.6565.
- Klincewicz K. (2005), Rozwój kompetencji pracowników w firmach usług offshoringowych, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", 5, pp. 33-50.
- Kornberger M., Justesen L., Mouritsen J. (2011), "When you make manager, we put a big mountain in front of you": An ethnography of managers in a Big 4 accounting firm, "Accounting, Organizations and Society", 36 (8), pp. 514-533.
- Koval O., Nabareseh S., Klímek P., Chromjaková F. (2016), Demographic preferences towards careers in shared service centres: A factor analysis, "Journal of Business Research", 69 (11), pp. 4798-4803.
- Lambert S.A., Herbert I.P., Rothwell A.T. (2019), Rethinking the Career Anchors Inventory framework with insights from a finance transformation field study, "The British Accounting Review", 52 (2).
- Łada M., Konieczny A. (2015), Rozwój kariery zawodowej księgowego w centrach usług wspólnych, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", 245, pp. 142-151.%% Łada M., Konieczny A. (2015a), Specjalista czy "wstukiwacz" - postrzeganie zatrudnienia w centrach usług finansowo-księgowych, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", 225, pp. 102-111.
- Łada M., Ziarkowski P. (2018), Usługi finansowo-księgowe w obrazkach, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", 522, pp. 251-260. DOI: 10.15611/pn.2018.522.18.
- Maciejczyk A. (2016), Challenges of control in functional organization structures: Example of outsourcing sector, "Journal of Economics and Management", 25, pp. 49-62.
- Malik R. (2018), Key location factors and the evolution of motives for business service offshoring to Poland, "Journal of Economics and Management", 31, pp. 119-132.
- Marciniak R. (2013), Choice between Outsourcing and Shared Services, EDIS - Zilina University Publishers, Zilina, Slovakia.
- Moll J., Yigitbasioglu O. (2019), The role of internet-related technologies in shaping the work of accountants: New directions for accounting research, "The British Accounting Review", 51 (6).
- Moyes G.D., Owusu-Ansah S., Ganguli G. (2006), Factors Influencing the Level of Job Satisfaction of Hispanic Accounting Professionals: A Perceptual Survey, "Journal of Business & Economic Studies", 12 (1), pp. 12-26.
- Moyes G.D., Shao L.P., Newsome M. (2008), Comparative analysis of employee job satisfaction in the accounting profession, "Journal of Business & Economics Research", 6 (2), pp. 65-81.
- Nouri H., Parker R.J. (2013), Career growth opportunities and employee turnover intentions in public accounting firms, "The British Accounting Review", 45 (2), pp. 138-148.
- Nowicka K. (2015), Centra usług wspólnych w Polsce, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka", 6, pp. 31-40.
- Pincus K.V., Stout D.E., Sorensen J.E., Stocks K.D., Lawson R.A. (2017), Forces for change in higher education and implications for the accounting academy, "Journal of Accounting Education", 40, pp. 1-18.
- Rebele J.E., Pierre E.K.S. (2019), A commentary on learning objectives for accounting education programs: The importance of soft skills and technical knowledge, "Journal of Accounting Education", 48, pp. 71-79.
- Richter P.C., Bruehl R. (2017), Shared service centre research: A review of the past, present, and future, "European Management Journal", 35 (1), pp. 26-38.
- Rothwell A.T., Herbert I.P., Seal W. (2011), Shared service centres and professional employability, "Journal of Vocational Behavior", 79 (1), pp. 241-252.
- Sass M., Fifekova M. (2011), Offshoring and outsourcing business services to Central and Eastern Europe: Some empirical and conceptual considerations, "European Planning Studies", 19 (9), pp. 1593-1609.
- Saunders M., Lewis P., Thornhill A. (2009), Research Methods for Business Students, Pearson Education, New York.
- Single L., Donald S., Almer E. (2018), The relationship of advocacy and mentorship with female accountants' career success, "Advances in Accounting", 42, pp. 12-21.
- Świetla K. (2010), Zakres funkcjonowania usług outsourcingowych w rachunkowości na przykładzie IBM, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", 816, pp. 59-71.
- Windsor C., Auyeung P. (2006), The effect of gender and dependent children on professional accountants' career progression, "Critical perspectives on accounting", 17 (6), pp. 828-844.
- Viator R.E. (2001), The association of formal and informal public accounting mentoring with role stress and related job outcomes, "Accounting, Organizations and Society", 26 (1), pp. 73-93.
- Zarzycka E., Michalak M. (2013), Centra usług wspólnych (SSC) jako forma organizacji procesów rachunkowości - wyzwania dla praktyki i badań naukowych, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH", 130, pp. 183-207.
- ABSL (2018), Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2018, https://absl.pl/wp-content/uploads/2018/06/raport_absl_2018_PL_180527_epub-1.pdf (access 20.10.2019).
- ANTAL (2016), Odpływ pracowników z organizacji, https://antal.pl/wiedza/raport/attrition-odplyw-pracownikow-z-organizacji-edycja-2 (access 21.10.2019).
- Tholons (2019) Tholons Services Globalization Index, http://www.tholons.com/Tholonstop100/TSGI2019 Report.pdf (access 10.11.2019).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171587946