PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 7 | nr 3 | 76--91
Tytuł artykułu

Uczestnicy procesu komunikacji w rachunkowości

Warianty tytułu
Participants of the Accounting Communication Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem artykułu jest uporządkowanie nomenklatury dotyczącej uczestników procesu komunikacji w rachunkowości w jej polityce i praktyce, z uwzględnieniem sześciu kategorii uczestników, takich jak twórca, źródło, nadawca, odbiorca, adresat i użytkownik informacji. Artykuł ma charakter teoretyczno-koncepcyjny, a zastosowaną metodą badawczą jest analiza deskryptywna. W artykule objaśniono różnice znaczeniowe między terminami określającymi uczestników komunikacji w rachunkowości oraz wskazano, w odniesieniu do kogo lub czego powinno się te terminy stosować. Ustalono, że nie zawsze zachodzi zgodność semantyczna między twórcą, nadawcą i źródłem komunikatu oraz między adresatem, odbiorcą i użytkownikiem informacji. Wkład do nauki polega z jednej strony na uporządkowaniu nazewnictwa, którym posługuje się nauka rachunkowości przy opisywaniu procesów komunikacyjnych, a z drugiej - na identyfikacji nieoczywistych uczestników tych procesów.(abstrakt oryginalny)
EN
The main purpose of the article is organize the nomenclature regarding the participants of the communication process in accounting in its policy and practice, including six categories of participants, such as the creator, source, addresser (sender), recipient, addressee and user of information. The article is conceptual and the descriptive analysis is the main research method. The article explains the semantic differences between the participants of accounting communication and it is indicated in relation to who or what should be used. It is also showed that there is not always a semantic agreement between the creator, the sender and the source of the message, and between the addressee, the recipient and the user of the information. The contribution of the article is on the one hand an ordering of the nomenclature used by accounting science in describing communication processes, and on the other - on the identification of non-obvious participants in these processes.(original abstract)
Rocznik
Tom
7
Numer
Strony
76--91
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Berlo, D. K. (1960). The process of communication. An introduction to theory and practice. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Fiske, J. (2008). Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
  • Jakobson, R. (1960). Linguistics and poetics. W: T. Sebeok (Ed.), Style in language. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Press.
  • Kłodawski, M. (2012). Przepis prawny jako komunikat. Uwagi o refleksji nad komunikacją w polskim prawoznawstwie. W: E. Kulczycki i M. Wendland (red.), Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji (s. 205-222). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.
  • Kulczycki, E. (2012). Teoretyzowanie komunikacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.
  • Lasswell, H. (1948). The structure and function of communication in society. W: L. Bryson (Ed.), The communication of ideas (s. 117-129). New York: Harper.
  • Masztalerz, M. (2013). Semiotyczne aspekty rachunkowości. Studia Oeconomica Posnaniensia, 1(8), 32-42.
  • Masztalerz, M. (2018). Komunikacja w rachunkowości - aspekty językowe. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • Nowak, E. (2018). Rachunkowość zarządcza w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
  • Ollivier, B. (2010). Nauki o komunikacji. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Remlein, M. (2014). Teoria a nauka rachunkowości. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(4), 120-134.
  • Schramm, W. (1954). How communication works. W: W. Schramm (Ed.), The process and effects of mass communication (s. 3-28). Urbana: University of Illinois Press.
  • Shannon, C. E. i Weaver, W. (1949). The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois Press.
  • Wendland, M. (2012). Działanie komunikacyjne a przekazywanie informacji. W: E. Kulczycki i M. Wendland (red.), Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji (s. 137-148). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171588535

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.