PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | nr 1 | 14--31
Tytuł artykułu

Możliwości rozwoju turystyki kulturowej obszarów wiejskich w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Possibilities of Cultural Tourism Development in Rural Areas of Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kultura ludowa w Polsce uległa na przestrzeni wieków wielu przemianom związanym z naturalnymi procesami cywilizacyjnymi - od kultury zaspakajającej podstawowe życiowe potrzeby ludności wiejskiej, po kulturę komercyjną, służąca głównie zaspakajaniu potrzeb turystów. Tworzone w oparciu o jej zasoby produkty kulturowe, posiadające mniejszą bądź większą autentyczność, zaczynają stanowić o atrakcyjności wielu regionów Polski. Artykuł jest próbą określenia potencjału i możliwości rozwoju turystyki kulturowej obszarów wiejskich w Polsce, z uwzględnieniem zróżnicowania regionalnego. Dodatkowo, autorka dokonuje przeglądu pojęć związanych z wykorzystaniem zasobów kultury ludowej w turystyce oraz zwraca uwagę na proces tworzenia produktów kulturowych i komercjalizację kultury ludowej pod jego wpływem. (abstrakt oryginalny)
EN
Over the centuries, folk culture in Poland has undergone many changes due to natural civilization processes - from the culture catering for basic needs of rural society, to commercial culture catering mainly for tourists' needs. The cultural products created on the basis of its resources, being more or less authentic, begin to determine the attractiveness of many regions in Poland. The article attempts to establish the potential and development possibilities of cultural tourism in rural areas of Poland, considering the regional differences. Furthermore, the author is reviewing terms connected with the use of folk culture resources, and she also draws attention to process of creating cultural products and its influence on the folk culture commercialization. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
14--31
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi
Bibliografia
  • Błachowski A., Skarby w skrzyni malowanej czyli o sztuce ludowej inaczej, LSW, Warszawa 1974, s. 200-208
  • Bockenheim K., Przy polskim stole, seria wydawnicza "A to Polska właśnie", Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2004, s. 127
  • Faracik R., Potrzeby i motywacje turystyczne, w: W. Kurek (red.), Turystyka, PWN, Warszawa 2007, s. 122-123
  • Gauda A., Zbiory sztuki ludowej w muzeach polskich. Wstępna analiza na podstawie badań ankietowych, w: "Twórczość ludowa", R. XIV Nr 3-4 (43), STL, Lublin 1999,,s. 9-12
  • Grabowski J., Dawny artysta ludowy, LSW, Warszawa 1976, s. 39-40
  • Jackowski A., Polska Sztuka Ludowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 14
  • Jafari J.(red.), Encyklopedia of tourism, Routledge Taylor&Francis Group, London - New York, 2000, s. 126
  • Jędrysiak T., Turystyka kulturowa, PWE, Warszawa 2008, s. 92
  • Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, PWE, Warszawa 2005, s. 73
  • Kowalczyk A., Turystyka kulinarna - ujecie geograficzne, w: Turyzm, wyd. UŁ, zeszyt 1-2 (15), Łódź 2005, s. 163-164
  • Kowalczyk A., Współczesna turystyka kulturowa, w: Turystyka kulturowa. Spojrzenie geograficzne., Geografia Turyzmu tom 1, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa 2008, s. 36-49
  • Mika M., Formy turystyki poznawczej, w: W. Kurek (red.), Turystyka, PWN, Warszawa 2007, s. 214
  • Mikos von Rohrscheidt A., Turystyka kulturowa. Fenomen. Potencjał. Perspektywy. Podręcznik akademicki., GWSHM Milenium, Gniezno 2008, s. 27, 52, 97-172
  • Olechnicki K., Załęcki P., Słownik Socjologiczny, wyd. Graffiti BC, Toruń 1999, s. 107
  • Orłowski D., Żywność regionalna i jej wykorzystanie w kreowaniu turystyki na terenach wiejskich [w:] Rola turystyki w strategii i polityce rozwoju gospodarki regionalnej, zbiór materiałów pokonferencyjnych, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, Gdańsk 2006
  • Przybyś J., 2008,,s. 88, 97
  • Richards G., Cultural Tourism in Europe, CAB International, Wallingford 1997, s. 232
  • Skowroński J., Dawno temu w Tatrach, wyd. Galaktyka, Łódź 2002, s. 9
  • Stasiak A., O potrzebie rewolucji w polskim muzealnictwie w XXI wieku, w: A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka - razem czy oddzielnie, wyd. WSTH w Łodzi, Łódź 2007, s. 125
  • Strona Internetowa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: http://www.minrol.gov.pl (dostęp: 07.12.2008)
  • Strona Internetowa Restauracji "U Chochoła": http://www.uchochola.pl (dostęp: 07.12.2008)
  • Strona Internetowa Stowarzyszenia Twórców Ludowych http://www.zgstl.kei.pl (dostęp: 10.12.2008)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171588551

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.