PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2019 | T. 11, Nr 3 | 186--205
Tytuł artykułu

Kognicja sądowoadministracyjna a odmowa powołania na stanowisko sędziego - kilka refleksji na tle postanowienia NSA z dnia 7 grudnia 2017 r. o sygn. akt I OSK 857/17

Warianty tytułu
Judicial administrative court, and refusal to appoint a judge - a few reflections on the background of the Supreme Administrative Court decision of 7 December 2017, Ref. I I OSK 857/17
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule wskazano najbardziej istotne argumenty podnoszone przez uczestników sporu dotyczącego możliwości kontroli przez sądy administracyjne postanowień Prezydenta RP o odmowie powołania na stanowisko sędziego oraz podjęto próbę dokonania ich merytorycznej oceny. Zdaniem autora odmowa powołania na stanowisko sędziowskie oraz niewyrażenie zgody na dalsze zajmowanie stanowiska sędziego przewidziane na gruncie znowelizowanych przepisów ustawy o SN powinny mieć charakter ściśle wyjątkowy i w zasadzie znajdować swoje uzasadnienie na płaszczyźnie konstytucyjnej, w czym należy upatrywać realizacji obowiązku Prezydenta czuwania nad przestrzeganiem Konstytucji. Zarówno jedno, jak i drugie rozstrzygnięcie powinno zawierać motywy, jakimi kierował się Prezydent, co czyniłoby ten akt, przy całej jego arbitralności, bardziej transparentnym. Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia samego zainteresowanego, ale ma także ważny wymiar społeczny. Społeczeństwo ma bowiem prawo wiedzieć nie tylko, którzy kandydaci spełniający wymogi do objęcia urzędu sędziego i rekomendowani przez KRS nie zostali powołani przez Prezydenta, ale także jakie przyczyny legły u podstawy takiej decyzji Głowy Państwa.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper indicates the most important arguments raised by the participants in the dispute concerning the possibility of control by the administrative courts of decisions of the President of the Republic of Poland on the refusal to appoint a judge and an attempt to make a substantive evaluation of them. In my opinion, the refusal to appoint a judge, as well as refusal to accept the judge's position under the amended Act on the Supreme Court (SC) should be strictly exceptional and in principle be justified at the constitutional level, which should be seen as the duty of the President to ensure compliance with the Constitution. Both of these resolutions should contain the motives of the President, which would make this act, with all its arbitrariness, more transparent. This is important not only from the point of view of the person concerned, but this also has an important social dimension. The public has the right to know, not only which candidates, who met the requirements for the appointment as a judge and were recommended by the National Council of the Judiciary of Poland (NCJ), were not appointed by the President, but also what reasons were at the heart of such a decision of the Head of State. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
186--205
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Adamiak B., Prawo do procesu w świetle regulacji prawa procesowego administracyjnego, w: System prawa administracyjnego, tom 9, Prawo procesowe administracyjne, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2010.
  • Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2009.
  • Bobek M., The Administration of Courts in the Czech Republic. In Search of Constitutional Balance, "European Public Law" 2010, nr 16.
  • Brzozowski W., Niezależność konstytucyjnego organu państwa i jej ochrona, Warszawa 2016.
  • Ciapała J., Charakter kompetencji Prezydenta RP. Uwagi w kontekście kompetencji w zakresie powoływania sędziów, "Przegląd Sejmowy" 2008, nr 4(87).
  • Ereciński T., Gudowski J., Iwulski J., Prawo o ustroju sądów powszechnych, Ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa. Komentarz, red. J. Gudowski, Warszawa 2010.
  • Garlicki L., Komentarz do art. 179 Konstytucji RP, Tom IV, Warszawa 2005.
  • Garlicki L., Niezależność sądownictwa - powoływanie sędziów - nadrzędność konstytucji (kilka uwag nad ewolucją orzecznictwa Sądu Najwyższego w Indiach), w: Aktualne problemy konstytucji. Księga jubileuszowa z okazji 40-lecia pracy naukowej Profesora Bogusława Banaszaka, red. H. Babiuch, P. Kapusta, J. Michalska, Legnica 2017.
  • Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2012.
  • Hauser R., Stosunek administracyjnoprawny, w: Instytucje prawa administracyjnego, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, C.H. Beck, Warszawa 2015.
  • Kowalski M., Nadużycie prawa do informacji publicznej, ZNSA 2016, nr 2(65).
  • Kowalski M., Prawo do sądu administracyjnego. Standard międzynarodowy i konstytucyjny oraz jego realizacja, Warszawa 2019.
  • Kowalski M., Terminy w postępowaniu administracyjnymi i sądowoadministracyjnym, Wrocław 2013.
  • Kuczyński T., Z problematyki postępowania w sprawie powołania sędziego sądu administracyjnego, w: Balicki R., M. Masternak-Kubiak (red.), W służbie dobru wspólnemu. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Januszowi Trzcińskiemu, Warszawa 2012.
  • Kruk M., O trybie wyboru Prezydenta Republiki Czeskiej, w: Ustroje, tradycje i porównania. Księga jubileuszowa dedykowana prof. dr hab. Marianowi Grzybowskiemu w siedemdziesiąt a rocznicę urodzin, red. P. Mikula, A. Kulig, J. Karpa, G. Kuc, Warszawa 2015.
  • Łabno A., Krajowa Rada Sądownictwa. Pozycja ustrojowa i możliwości reformy. Wybrane zagadnienia, w: Aktualne problemy konstytucji. Księga jubileuszowa z okazji 40-lecia pracy naukowej Profesora Bogusława Banaszaka, red. H. Babiuch, P. Kapusta, J. Michalska, Legnica 2017.
  • Molek P., Relacje między prezydentem, a władzą sądowniczą w republice parlamentarnej, w: Sądownictwo administracyjne w Polsce i Czechach (wybrane zagadnienia omawiane w ramach polsko-czeskiej współpracy sędziów sądów administracyjnych), Warszawa 2018.
  • Niewiadomski Z., Pojęcie administracji publicznej, w: Instytucje prawa administracyjnego, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, C.H. Beck, Warszawa 2015.
  • Piotrowski R., Sędziowie a władza wykonawcza. Wybrane problemy konstytucyjne, "Studia Iuridica" 2008, t. XLVIII.
  • Roztocil A., Orzecznictwo dotyczące aktów prezydenta w zakresie powoływania i odwoływania sędziów oraz sędziów funkcyjnych, w: Sądownictwo administracyjne w Polsce i Czechach (wybrane zagadnienia omawiane w ramach polsko-czeskiej współpracy sędziów sądów administracyjnych), Warszawa 2018.
  • Sarnecki P., Nota 11 Komentarza do art. 144 Konstytucji RP, Tom IV, Warszawa 2005.
  • Sokolewicz W., Konstytucyjna regulacja władzy sądowniczej, w: Konstytucja, ustrój, system finansowy państwa. Księga pamiątkowa ku czci prof. Natalii Gail, Warszawa 1999.
  • Sułkowski J., Dokumenty - wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego w Brnie z dnia 27 kwietnia 2006 r., sygn. akt 4 Aps 3/2005 dotyczący kognicji sądowoadministracyjnej odnośnie do kontroli legalności aktów Prezydenta Republiki Czeskiej w przedmiocie odmowy powołania na stanowisko sędziowskie, "Przegląd Sejmowy" 2008, nr 4.
  • Sułkowski J., Uprawnienia Prezydenta RP do powoływania sędziów, "Przegląd Sejmowy" 2008, nr 4.
  • Szmyt A., Wątpliwości wokół reform wymiaru sprawiedliwości, w: Ratio est anima legis. Księga Jubileuszowa ku czci Profesora Janusza Trzcińskiego, Warszawa 2007.
  • Szwast M., Prawo do odpowiedniego ukształtowania ustroju i pozycji organów wymiaru sprawiedliwości, rozprawa doktorska obroniona w 2017 r. na WPiA UW, niepublikowana.
  • Ziółkowski M., Prerogatywa Prezydenta RP do powoływania sędziów (uwagi o art. 144 ust. 3 pkt 17 i art. 179 Konstytucji), "Przegląd Sejmowy" 2013, nr 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171588645

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.