PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 49 | nr 122 | 5--12
Tytuł artykułu

Diagnosing and Developing the E-Business Competencies of the "Z" Generation

Warianty tytułu
Diagnostyka i rozwój kompetencji e-biznesu pokolenia "z"
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of the article is to present an example of a diagnostic tool for identifying the competence gap of representatives of the "Z" generation who want to conduct business in the e-business model. The first part presents the characteristics of the "Z" generation (Gen-Z) based on studies of Polish and foreign literature. Groups of individual professional competences important for e-business owners were also identified, which were developed on the basis of the results of personal research carried out in 2018 by the CAWI method. The methodological part presents the construction and application of the "e_BIS" tool, which can be used to diagnose the current state and development of competences, broken down into competences: business (B), IT (I) and strategic leadership (S). Based on preliminary analyses, it was formulated that the presented tool can be useful both in education (secondary and higher) and on the labour market to properly shape the individual professional competences of representatives of the "Z" generation.(original abstract)
Celem artykułu jest zaprezentowanie przykładowego narzędzia diagnostycznego służącego do identyfikacji luki kompetencyjnej przedstawicieli pokolenia Z, którzy chcą prowadzić działalność gospodarczą w modelu e-biznesu. W pierwszej części przedstawiono charakterystykę pokolenia Z sporządzoną na podstawie studiów literatury polskiej i zagranicznej. Wskazano także grupy indywidualnych kompetencji zawodowych ważnych dla właścicieli e-biznesu, które opracowano na podstawie wyników badania własnego zrealizowanego w 2018 roku metodą CAWI. W części metodologicznej zaprezentowano budowę i zastosowanie narzędzia "e_BIS", za pomocą którego można diagnozować stan obecny oraz rozwój kompetencji, w podziale na kompetencje: biznesowe (B), informatyczne (I) oraz przywództwa strategicznego (S). Na podstawie wstępnych analiz sformułowano założenie, że prezentowane narzędzie może być użyteczne zarówno w szkolnictwie (średnim i wyższym) oraz na rynku pracy, by właściwie kształtować indywidualne kompetencje zawodowe przedstawicieli pokolenia Z.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Poland, SGH Warsaw School of Economics
Bibliografia
  • Bateh, D. (2018). Leadership style from Millennials to generation Z Transformed. Conference paper. Academy of Management. https://www. researchgate.net/publication/331736235_ Leadership_from_Millennials_to_Generation_Z_Transformed.
  • Bielińska, N. (2017). Matryce kompetencji jako narzędzie wspomagające zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XVIII, Zeszyt 3, Część II, 155-169.
  • Czupryna-Nowak, A. (2017). Kompetencje informatyczne pracowników przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE z. 102, Nr kol. 1975, Gliwice
  • Dolot, A. (2018). The Characteristics of Generation Z. e-mentor nr 2 (74), 44-50.
  • Fratricova, J., Kirchmayer, Z. (2018). Barriers to work motivation of generation Z. Journal of Human Resource Management, vol. XXI, 2/2018, 28-39.
  • Fryczyńska, M. (2017). Zachowania sieciowe a rozwój kariery pracowników. Pomiar i zależ-ności. Organizacja i Kierowanie Nr 3 (177).
  • Goban-Klas, T., Sienkiewicz, P. (1999). Społeczeń-stwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków: Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji.
  • Gumtree (2017). Raport Gumtree. Aktywni+. Przyszłość rynku pracy. Warszawa: Gumtree, Digital Economy Lab.
  • Isazadeh, Ayaz. (2004). Information Society: Concepts and Definitions. WSEAS Transactions on Systems. 6.
  • Juchnowicz, M. (Ed.). (2014). Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy - narzędzia - aplikacje. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Kazak, M. (2017). Kompetencje menedżerskie we współczesnej organizacji. Journal of Modern Management Process, nr 1(2)/2017.
  • Krawczyk-Bryłka, B. (2017). Kompetencje członków zespołu wirtualnego. Studia i Prace WNEIZ US nr 48/2, Szczecin.
  • Lyons, M., Lavelle, K., Smith D. (2017). GEN Z Rising. Accenture.
  • Nojszewski, (2004). Biznes elektroniczny - czyli jaki?. e-mentor 1(3), 30-33.
  • Rostkowski, T. (2012). Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Warszawa:Wolters Kluwer.
  • SGH (2017). Przywództwo w organizacji 2017 - raport z badań statutowych. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
  • Sidor-Rządkowska, M. (2016). Personal branding - wyzwanie dla zarządzania kapitałem ludzkim we współczesnych organizacjach. Edukacja Ekonomistow i Menedzerow, IV-VI 2016, Vol. 40, Issue 2, 13-27.
  • Spencer, L.M., Spencer, S.M. (1993). Competence at work: Models for superior performance. New York:Wiley.
  • Torocsik, M., Szucs K., Kehl, D. (2014). How Generations Think: Research on Generation Z. Acta Universitatis Sapientiae, Communicatio, 1 (2014), 23-45.
  • Williams, A. (2015). Move Over, Millennials, Here Comes Generation Z. New York Times, 18.09.2015. http://www. nytimes.com/2015/09/20/fashion/ moveovermillennials herecomesgenerationz.html?_r=0.
  • Wiśniewska, S., Wiśniewski, K., Szydło, R. (2019). Ranking kompetencji przedstawicieli generacji NEET. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, nr 1 (51), I-III 2019, 181-192.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171588777

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.