Warianty tytułu
The Development of Work Potential in the Health Sector on the Example of Nursing Staff
Języki publikacji
Abstrakty
Sektor ochrony zdrowia to przykład organizacji, w której wiedza pracowników stanowi najistotniejsze źródło jej przewagi konkurencyjnej. Przez co wiedza ta staje się jej strategicznym zasobem. Jednak w przypadku nieodpowiednio rozwijanej, czy wykorzystywanej może stać się przyczyną znaczących problemów w każdej z placówek. Rozwój pracowników to całokształt działań podejmowanych w każdej organizacji, mających na celu wyposażenie pracowników w odpowiedni potencjał zawodowy, właściwy i niezbędny do wykonywania obecnych i przyszłych zadań.(abstrakt oryginalny)
Health sector is an example of an organization in which workers' knowledge is the most important source of competitive advantage. This knowledge becomes the organization's strategic resource. However, if it is developed improperly or exploited, it may be a cause of significant problems in each of the branches. Employee development encompasses all activities undertaken in each organization, designed to equip the employees in an appropriate professional potential, suitable and necessary for the performance of current and future tasks22. In the health sector both physicians and nurses are required to update their professional knowledge continually and regularly. It is, therefore, directly the medical staff themselves individually responsible for their own development. However, given the importance for the organization's goals, the burden of responsibility at least in the same degree must lie with the employer in this case. The aim of this study was to analyze the actual participation of each party in the process of work potential development (training and professional development) in the health sector on the example of a nurses professional group. The analysis enabled the evaluation of the relatively high employee participation in the group of nurses and low participation in the professional development of staff - nurses among employers. This made it possible to conclude that one of the fundamental objectives of human resource management, i.e. creating better opportunities to develop one's own potential for the employed workers - nurses, has not been implemented in the health sector, which in turn may affect the efficiency of this professional group. (original abstract)
Rocznik
Tom
Strony
108--118
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
Bibliografia
- 1. Frąckiewicz-Wronka A.: Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce ochrony zdrowia. Wyd. ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009.
- 2. Jończyk J.: Zarządzanie zasobami ludzkimi w zakładach opieki zdrowotnej. Wyd. Difin, Warszawa 2008.
- 3. Kijowska V.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. W: Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania. (red.) M. Kautsch, Wyd. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
- 4. Kozłowski W.: Zarządzanie motywacją pracowników. Wyd. CeDeWu, Warszawa 2010.
- 5. Król H.: Istota rozwoju kapitału ludzkiego organizacji. W: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. (red.) H. Król, A. Ludwiczyński, Wyd. PWN, Warszawa 2006.
- 6. Litwin J.: Szkolenie pracowników. W: Zarządzanie zasobami ludzkimi. (red.) W. Golnau, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2010.
- 7. Mruk H.: Przywództwo w zakładach opieki zdrowotnej. Wyd. ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
- 8. Oleksyn T.: Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. Kanony, realia, kontrowersje. Wyd. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2008.
- 9. Piecyk K.: (Po)waga edukacji. Zmiany zasad podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników. Personel i Zarządzanie, Nr 9/246/2010.
- 10. Suchodolski A.: Rozwój i zarządzanie karier pracowników. W: Zarządzanie kadrami. (red.) T. Listwan, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171588989