Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
The Possibility of Using the Sectoral Qualifications Framework for Tourism (SQFT) in Preparing the Description of Qualification and Its Registrations in the Integrated Qualification System (IQS) on the Example of Tour Leaders and Tour Guides
Języki publikacji
Abstrakty
Cel. Celem artykułu jest ocena możliwości wykorzystania Sektorowej Ramy Kwalifikacji sektora turystyki do przygotowania opisu kwalifikacji z obszaru pilotażu wycieczek i przewodnictwa turystycznego.
Metoda. Podstawową metodą badawczą była analiza regulacji prawnych i materiałów źródłowych dotyczących Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) oraz Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Sektora Turystyki (SRKT), będącej elementem ZSK.
Wyniki. Przeprowadzona analiza umożliwiła wykazanie możliwości wykorzystania i SRKT do przygotowania opisu kwalifikacji z obszaru pilotażu wycieczek i przewodnictwa turystycznego, wynikającej z następujących jej cech: SRKT wyznacza obszary kompetencji dla poszczególnych poziomów kwalifikacji; używa języka branżowego - w tym do opisu walidacji efektów uczenia; ułatwia określenie poziomu Polskiej i Europejskiej Ramy Kwalifikacji opisywanej kwalifikacji; ułatwia określenie profilu kompetencyjnego dla poszczególnych grup zadań; umożliwia różnicowanie kwalifikacji w obszarze pilotażu i przewodnictwa.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Analizą objęto SRKT dla branży pilotów wycieczek, przewodników turystycznych i animatorów czasu wolego. Implikacje praktyczne. Wyniki analizy mogą mieć zastosowanie do przygotowalnia opisów kwalifikacji z innych obszarów.
Oryginalność pracy. Omawiana problematyka nie była dotychczas przedmiotem szczegółowych analiz.
Rodzaj pracy. Artykuł stanowi studium przypadku.(abstrakt oryginalny)
Metoda. Podstawową metodą badawczą była analiza regulacji prawnych i materiałów źródłowych dotyczących Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) oraz Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Sektora Turystyki (SRKT), będącej elementem ZSK.
Wyniki. Przeprowadzona analiza umożliwiła wykazanie możliwości wykorzystania i SRKT do przygotowania opisu kwalifikacji z obszaru pilotażu wycieczek i przewodnictwa turystycznego, wynikającej z następujących jej cech: SRKT wyznacza obszary kompetencji dla poszczególnych poziomów kwalifikacji; używa języka branżowego - w tym do opisu walidacji efektów uczenia; ułatwia określenie poziomu Polskiej i Europejskiej Ramy Kwalifikacji opisywanej kwalifikacji; ułatwia określenie profilu kompetencyjnego dla poszczególnych grup zadań; umożliwia różnicowanie kwalifikacji w obszarze pilotażu i przewodnictwa.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Analizą objęto SRKT dla branży pilotów wycieczek, przewodników turystycznych i animatorów czasu wolego. Implikacje praktyczne. Wyniki analizy mogą mieć zastosowanie do przygotowalnia opisów kwalifikacji z innych obszarów.
Oryginalność pracy. Omawiana problematyka nie była dotychczas przedmiotem szczegółowych analiz.
Rodzaj pracy. Artykuł stanowi studium przypadku.(abstrakt oryginalny)
Purpose. The aim of the article is to assess the usefulness of the Sectoral Qualifications Framework for the Tourism Sector to prepare a description of qualifications in the area of pilotage and tour guiding.
Method. The basic method of research was analysing the legislation and source materials relating to the Integrated System of Qualifications (IQS) and Sectoral Qualifications Framework for Tourism Sector (SQFT), which is part of IQS.
Findings. The analysis made it possible to prove the usefulness of the SQFT to prepare a description of qualifications, from the area of pilotage and tour guiding, resulting from its following features: SQFT designates the areas of competence for individual qualification levels; uses of the industry language - including description of the validation of learning outcomes; it makes it easier to determine the level of the Polish and European Qualifications Framework of the described qualifications; it facilitates the identification of the competency profile for individual task groups; it enables greater differentiation of qualifications in the area of pilotage and tour guiding.
Research and conclusions limitations. The analysis covered SQFT for the industry of tour guides and tour leaders as well as leisure time animators.
Practical implications. The analysis covered SQFT for the industry of tour guides and leaders as well as leisure time animators.
Originality. The discussed issues have not been the subject of detailed analysis so far.
Type of paper. The article is a case study. (original abstract)
Method. The basic method of research was analysing the legislation and source materials relating to the Integrated System of Qualifications (IQS) and Sectoral Qualifications Framework for Tourism Sector (SQFT), which is part of IQS.
Findings. The analysis made it possible to prove the usefulness of the SQFT to prepare a description of qualifications, from the area of pilotage and tour guiding, resulting from its following features: SQFT designates the areas of competence for individual qualification levels; uses of the industry language - including description of the validation of learning outcomes; it makes it easier to determine the level of the Polish and European Qualifications Framework of the described qualifications; it facilitates the identification of the competency profile for individual task groups; it enables greater differentiation of qualifications in the area of pilotage and tour guiding.
Research and conclusions limitations. The analysis covered SQFT for the industry of tour guides and tour leaders as well as leisure time animators.
Practical implications. The analysis covered SQFT for the industry of tour guides and leaders as well as leisure time animators.
Originality. The discussed issues have not been the subject of detailed analysis so far.
Type of paper. The article is a case study. (original abstract)
Rocznik
Strony
129--144
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Turystyki i Rekreacji w Warszawie
Bibliografia
- Dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, Dz.U. UE L 255 z 30.09.2005 z późn. zm.
- Kruczek Z. (2015), Sektorowa Rama Kwalifikacji w turystyce i jej znaczenie dla kształtowania jakości systemu kadr turystycznych, "Prace Naukowe. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 379; "Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca", red. A. Rapacz, Wrocław, ss. 396 - 404. DOI: 10.15611/ pn.2015.379.38.
- Kruczek Z. (2017), Możliwości wykorzystania sektorowej ramy kwalifikacji w turystyce dla kształcenia i certyfikowania przewodników turystycznych, pilotów wycieczek i animatorów czasu wolnego, [w:] 200 lat zorganizowanego przewodnictwa w Sudetach 1817-2017. Praca zbiorowa red. P. Gryszel, Proksenia, Kraków - Jelenia Góra, ss.121-134.
- Raport referencyjny - aktualizacja Odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji do Europejskiej Ramy Kwalifikacji. Online: http://kwalifikacje.edu.pl/ wp-content/uploads/publikacje/PDF/Raport-referencyjny_aktualizacja. pdf (dostęp 30.02.2020)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 maja 2017 r. w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyki DZ.U. z 2017 r. poz.1155.
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, DZ.U. z 2014 r. poz. 1145.
- Rupiewicz I., Kontrowersje związane z deregulacją zawodu pilota wycieczek i przewodnika turystycznego, "Gazzetta Italia", 17.11.2018 r. Online: http://www.gazzettaitalia.pl/pl/category/panorama-polonia (28.03.2019).
- Ustawa z 29.08.1997 r. o usługach turystycznych . Dz.U. 1997 Nr 133 poz. 884 z późn. zm.
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów Dz. U. z 2013 r., poz. 829.
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Tekst jednolity: Dz. U. 2017 poz. 986.
- Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. Dz. Urz. UE. C.111/1, 6.5.2008.
- Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. Dz. Urz. UE C 189/15, 15.06.2017 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171589393