Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Professional Sports Club as an Economic Entity in the Field of Market Competition. Outline of Marketing Concept
Języki publikacji
Abstrakty
Transformacja systemowa, przez którą przeszła polska gospodarka oraz cały układ społeczno-gospodarczy i polityczny, powoli dobiega końca. Ciągle jeszcze poszukuje się skutecznych rozwiązań działania w takich obszarach jej funkcjonowania jak: oświata, służba zdrowia, kultura i kultura fizyczna, które współcześnie decydują o jakości życia. Sektor sportowy będąc istotną częścią sektora usług społecznych staje się jednym z wyznaczników jakości poziomu życia obywateli Polskie i wymaga doskonalenia mechanizmów skutecznego działania w tym obszarze. Z tej perspektywy funkcjonowanie Klubów Sportowych, jako ośrodków aktywności w obrębie kultury fizycznej, nabiera nowego wymiaru w sensie gospodarczym i społecznym. Celem artykułu jest przedstawienie marketingowej koncepcji zarządzania klubem, Rynkowe uwarunkowania klubu sportowego jako podmiotu gospodarczego włączonego w system konkurencji rynkowej w ramach całej gospodarki narzuca te same metody działania i zachowania, które obowiązują w całym systemie gospodarczym. Jednocześnie sektor sportowy poddany jest coraz silniejszym wpływom procesu jej globalizacji i wprowadza na rynek gospodarczy autonomiczne impulsy płynące z globalizacji związków i zależności między klubami sportowymi.(abstrakt oryginalny)
The system transformation through which the Polish economy and the entire socio- economic and political system have passed is slowly coming to an end. Still, effective solutions are being sought for activities in such areas of its functioning as: education, health care, culture and physical culture, which today determine the quality of life. The sports sector, being an important part of the social services sector, is becoming one of the determinants of the quality of life of Polish citizens and requires the improvement of effective mechanisms in this area. From this perspective, the functioning of Sports Clubs, as centers of activity within physical culture, takes on a new dimension in the economic and social sense. The aim of the article is to present the marketing concept of club management. The market conditions of a sports club as an economic entity included in the market competition system within the entire economy imposes the same methods of conduct and behavior that apply throughout the entire economic system. At the same time, the sports sector is subject to ever stronger influences of its globalization process and introduces autonomous impulses on regional market/economy through relationships and dependencies between sports clubs to the economic market. This feedback loop additionally justifies the use of marketing analysis to examine the response and needs of sports fans to maximize profits and their satisfaction.(original abstract)
Rocznik
Tom
Strony
71--91
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
autor
- Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
Bibliografia
- Bednarczyk Małgorzata, Nessel Karolina. 2016. Przedsiębiorczość w sporcie. Zasady i praktyka. Warszawa: CeDeWu.
- Doktór Kazimierz. 2005. Zarys socjologii zarządzania sportem. Warszawa: CeDeWu.
- Kall Jacek. 2001. Silna marka: istota i kreowanie. Warszawa: PWE.
- Klisiński Janusz. 2009. Finanse i marketing w sporcie. Poznań: WSEiA w Bytomiu.
- Kotler Philip, Armstrong Gary, Saunders John, Wong Veronica. 2002. Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: PWE.
- Morawski Mieczysław, Stosik Aneta. 2009. Zarządzanie kapitałem ludzkim dla menedżerów sporcie. Wrocław: AWF Wrocław.
- Mreła Krzysztof. 1983. Struktury organizacyjne. Analiza wielowymiarowa. Warszawa: PWE.
- Panfil Ryszard. 2004. Zarządzanie produktem klubu sportowego. Warszawa: Wyższa Szkoła Edukacji w Sporcie.
- Panfil Ryszard. 2012. Produkty sportowe. Identyfikacja, rozwój, dystrybucja. Wrocław: WSZiC.
- Perechuda Igor. 2012. Identyfikacja czynników wpływających na wartość klubu sportowego jako przedsiębiorstwa. Nysa: Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie.
- Porter Michael E. 2006. Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników. Gliwice: Helion.
- Ryba Bogusław. 2000. Podstawy organizacji i zarządzania instytucjami sportowymi. Warszawa: Placet.
- Szulce Halina, Janiszewska Karolina. 2012. Zarządzanie marką. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
- Urbanek Grzegorz. 2002. Zarządzanie marką. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171589559