Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Wpyw jakoci relacji midzy przeoonym a podwadnym na zatrudnialno i satysfakcj zawodow pracowników organizacji publicznych
Języki publikacji
Abstrakty
Changes in the area of employment in public organizations make the enhancement of their workers' employability acquire special importance. In this context, attention should be paid to the role of supervisors in this process. The theory of Leader-Member Exchange (LMX), which indicates that the quality of supervisors' relationships with subordinates may become an important tool for workers' employability enhancement, provides an important input on this issue (Schyns, Torka, & Gössling, 2007; Van der Heijden et al., 2009). This paper tries to answer the questions: how do employees of public organizations evaluate their job satisfaction as well as what are the links between the quality of supervisors' relationships with subordinates, employability and job satisfaction of employees in public organizations? This aim will be achieved by presenting the results of survey research which encompassed 566 pairs of supervisors and subordinates employed in 147 public organizations. The obtained results showed that employees of the examined public organizations highly evaluate the level of their job satisfaction. The carried out analyses also revealed that the quality of relationships between supervisors and subordinates has a positive impact on workers' employability, which in turn affects their job satisfaction. Moreover, it was found that the quality of relationships between supervisors and subordinates also directly influences employees' job satisfaction. The issues of public workers' employability enhancement and the role of supervisors in this process are rarely discussed in the literature on the subject. Little empirical research has taken into consideration specific conditions of employability enhancement in the public sector and their impact on employees' job satisfaction. The presented results of the study allow for filling this knowledge gap. (original abstract)
Zmiany następujące w sferze zatrudniania w organizacjach publicznych powodują, że rozwój zatrudnialności ich pracowników nabiera szczególnego znaczenia. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na rolę, jaką w tym rozwoju odgrywają przełożeni. Istotny wkład w poruszane zagadnienie wnosi teoria Leader-Member Exchange (LMX), która wskazuje, że wysoka jakość relacji między przełożonymi a podwładnymi może stać się efektywnym instrumentem rozwoju zatrudnialności pracowników i wzmocnienia ich satysfakcji zawodowej. W artykule podejmuje się próbę odpowiedzi na pytania: jak pracownicy organizacji publicznych oceniają poziom swojej satysfakcji zawodowej oraz jakie są zależności między jakością relacji między przełożonymi a podwładnymi, zatrudnialnością i satysfakcją zawodową pracowników w organizacjach publicznych? Cel ten zostanie osiągnięty poprzez zaprezentowanie wyników badań ankietowych, które objęły 566 par przełożony - podwładny zatrudnionych w 147 organizacjach publicznych. Uzyskane wyniki świadczą, że pracownicy badanych organizacji publicznych wysoko oceniają poziom swojej satysfakcji zawodowej. Przeprowadzone analizy wykazały także, że jakość relacji między przełożonymi a podwładnymi ma dodatni wpływ na zatrudnialność pracowników, która z kolei pozytywnie oddziałuje na ich satysfakcję zawodową. Ponadto stwierdzono, że jakość relacji pomiędzy przełożonymi a podwładnymi również bezpośrednio wpływa na satysfakcję zawodową pracowników. Problem rozwoju zatrudnialności pracowników organizacji publicznych i roli przełożonych w tym procesie jest rzadko poruszany w literaturze przedmiotu. Niewiele badań empirycznych uwzględnia specyficzne warunki rozwoju zatrudnialności w sektorze publicznym i jej wpływ na satysfakcję zawodową pracowników. Zaprezentowane wyniki badań pozwalają na uzupełnienie tej luki wiedzy. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
105--119
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
- Agho, A.O., Price, J.L., & Mueller, C.W. (1992). Discriminant validity of measures of job satisfaction, positive affectivity and negative affectivity. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 65(3), 185-196.
- Allinson, C.W., Armstrong, S.J., & Hayes, J. (2001). The effects of cognitive style on leader-member exchange: A study of manager-subordinate dyads. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 74(2), 201-220. http:// doi. org/10.1348/096317901167316.
- Austen, A., Marzec, I., & Polok, G., (2018). W kierunku zaufania organizacyjnego. Komunikowanie i jakość relacji między przełożonym a podwładnym w sądach powszechnych. Organizacja i Kierowanie, 2(181), 175-187.
- Balasundaram, S., & Sathiyaseelan, A. (2016). Relationship based leadership: The development of leader member exchange theory. Research Journal of Social Science and Management, 5(11), 165-171.
- Belias, D., & Koustelios, A. (2014). Leadership and job satisfaction - A review. European Scientific Journal, 10(8), 24-46.
- Boyne, G.A. (2002). Public and private management: What's the difference? Journal of Management Studies, 39(1), 97-122.
- Bozionelos, N., Kostopoulos, K., Van der Heijden, B., Rousseau, D.M., Bozionelos, G., Hoyland, T., ... Van der Heijde, C. (2016). Employability and job performance as links in the relationship between mentoring receipt and career success: A study in SMEs. Group & Organization Management, 41(2), 135-171.
- Byrne, B.M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. New York, London: Routledge, Taylor & Francis Group.
- Campbell, D.T., & Fiske, D.W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56(2), 81-105.
- Cogliser, C.C., & Schriesheim, C.A. (2000). Exploring work unit context and leadermember exchange a multilevel perspective. Journal of Organizational Behavior, 21(5), 487-511.
- De Cuyper, N., Baillien, E., & De Witte, H. (2009). Job insecurity, perceived employability and targets' and perpetrators' experiences of workplace bullying. Work &Stress, 23(3), 206-224.
- Epitropaki, O., & Martin R. (2005). From ideal to real: A longitudinal study of the role of implicit leadership theories on leader-member exchanges and employee outcomes. Journal of Applied Psychology, 90(4), 659-676.
- Erdogan, B., Kraimer, M.L., & Liden, R.C. (2004). Work value congruence and intrinsic career success: The compensatory roles of leader-member exchange and perceived organizational support. Personnel Psychology, 57(2), 305-332. http://doi. org/10.1111/j.1744-6570.2004.tb02493.x.
- Forrier, A. & Sels, L. (2003). The concept employability: A complex mosaic. Human Resources Development and Management. 3, 102-124. https://doi.org/10.1504/ IJHRDM.2003.002414.
- Frączkiewicz-Wronka, A., & Marzec, I. (2012). Rozwój zatrudnialności pracowników w organizacjach publicznych. In A. Stabryła & K. Woźniak (Eds.), Determinanty potencjału rozwoju organizacji (pp. 215-226). Kraków: Encyklopedia Zarządzania Mfiles.pl.
- Fröhlich, D., Segers, M. Beausaert, S., & Kremer, M. (2018). On the relation between task-variety, social informal learning, and employability. Vocations and Learning, 12(1), 1-15.
- Fugate, M., & Kinicki, A.J. (2008). A dispositional approach to employability: Development of a measure and test of implications for employee reactions to organizational change. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 81, 503-527. https:// doi.org/10.1348/096317907X241579.
- Gerstner, C.R., & Day, D.V. (1997). Meta-analytic review of leader-member exchange theory: Correlates and construct issues. Journal of Applied Psychology, 82, 827-844.
- Hulin, Ch.L., Roznowski, M., & Hachiya, D. (1985). Alternative opportunities and withdrawal decisions: Empirical and theoretical discrepancies and an integration. Psychological Bulletin, 97(2), 233-250.
- Januszewski, A. (2011). Modele równań strukturalnych w metodologii badań psychologicznych. Problematyka przyczynowości w modelach strukturalnych i dopuszczalność modeli. Studia z Psychologii w KUL, 17, 213-245.
- Judge, T.A., & Colquitt, J.A. (2004). Organizational justice and stress: The mediating role of work-family conflict. Journal of Applied Psychology, 89, 395-404.
- Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Laforest, J. (2009). Safety diagnosis tool kit for local communities. Guide to organizing semi-structured interviews with key informants (Vol. 11). Québec: Institut national de santé publique du Québec. Retrieved on 12 August 2009 from http://www.inspq. qc.ca/pdf/publications/guide_entretien_vol11_eng.pdf.
- Liden, R.C., & Maslyn, J.M. (1998). Multidimensionality of leader-member exchange: An empirical assessment through scale development. Journal of Management, 24(1), 43-72.
- Liden, R.C., Sparrowe, R.T., & Wayne, S.J. (1997). Leader-member exchange theory: The past and potential for the future. Research in Personal and Human Resource Management, 15, 47-119.
- Marzec, I. (2009). Wymiana pomiędzy przełożonym a podwładnym jako czynnik sukcesu zawodowego pracowników. Współczesne Zarządzanie, 2, 85-95.
- Marzec, I. (2015). Uwarunkowania rozwoju zatrudnialności pracowników w organizacji. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
- Masterson, S.S., Lewis, K., Goldman, B.M., & Taylor, M.S. (2000). Integrating justice and social exchange: The differing effects of fair procedures and treatment on work relationships. Academy of Management Journal, 43(4), 738-748.
- Schyns, B., Torka, N., & Gössling, T. (2007). Turnover intention and preparedness for change: Exploring leader-member exchange and occupational self-efficacy as antecedents of two employability predictors. Career Development International, 12(7), 660-679.
- Silla, I., De Cuyper, N., Gracia, F.J., Peiro, J.M., & De Witte, H. (2009). Job insecurity and well-being: Moderation by employability. Journal of Happiness Studies, 10(6), 739-751.
- Strużyna, J. (2009). Kierunki doskonalenia ZZL w organizacjach publicznych. In A. Frączkiewicz- Wronka (Ed.), Zarządzanie publiczne - elementy teorii i praktyki. Katowice: Wyd. AE.
- Strużyna, J., & Marzec, I. (2017). Provided leadership and selected outcomes of trainings in public organizations. Edukacja Ekonomistow i Menederow. Problemy. Innowacje. Projekty, 46(4), 39-54.
- Tan, F.M. (2008). Organisational Support as the mediator of career-related HRM practices and affective commitment: Evidence from knowledge workers in Malaysia. Research and Practice in Human Resource Management, 16(2), 8-24.
- Thijssen, J.G.L., Van der Heijden, B.I.J.M., & Rocco, T.S. (2008). Toward the employability- link model: Current employment transition to future employment perspectives. Human Resource Development Review, 7, 165-183.
- Van der Heijde, C.M., & Van der Heijden, B.I.J.M. (2006). A competence-based and multidimensional operationalization and measurement of employability. Human Resource Management, 45(3), 449-476.
- Van der Heijde, C.M., Van der Heijden, B.I.J.M., Scholarios, D., Bozionelos, N., Mikkelsen, A., Epitropaki, O., ... Indic@tor Study Group (2018). Learning climate perceptions as a determinant of employability. An empirical study among European ICT professionals. Frontiers in Psychology, 9, 2471. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02471.
- Van der Heijden, B.I.J.M., De Lange, A.H., Demerouti, E., & Van der Heijde, C.M. (2009). Age effects on the employability-career success relationship. Journal of Vocational Behavior, 74(2), 156-164.
- Van der Heijden, B.I.J.M., Scholarios, D., Van der Schoot, E., Jedrzejowicz, P. Bozionelos, N., Epitropaki, O., ... Van der Heijde, C.M. (2010). Supervisor-subordinate age dissimilarity and performance ratings: The buffering effects of supervisory relationship and practice. International Journal of Aging and Human Development, 71, 231-258.
- Woehr, D.J., Sheehan, M.K., & Bennett, W. (2005). Assessing measurement equivalence across rating sources: A multitrait-multimethod approach. Journal of Applied Psychology, 90, 592-600.
- Yeves, J., Bargsted, M., Cortes, L., Merino, C., & Cavada, G. (2019). Age and perceived employability as moderators of job insecurity and job satisfaction: A moderated moderation model. Frontiers in Psychology, 10, 799. http:// doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00799.
- Yousaf, A., & Sanders, K. (2012). The role of job satisfaction and self-efficacy as mediating mechanisms in the employability and affective organizational commitment relationship: A case from a Pakistani university. Thunderbird International Business Review, 54(6), 907-919.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171589745