Warianty tytułu
Egzo- and Endogenous Tourist Industry as an Example of the Creation and Managing of Urban Space
Języki publikacji
Abstrakty
Kluczowym pojęciem niezbędnym do podjęcia zaproponowanej drogi badawczej jest określenie produktu turystycznego. Jest on zbiorem użyteczności związanych z podróżami, czyli dostępnymi na rynku dobrami i usługami umożliwiającymi planowanie wyjazdów, ich odbywanie, wspominanie i gromadzenie doświadczeń z nimi związanych. Poszczególne fazy konstruowania i konsumpcji produktów turystycznych są podstawą do wyodrębnienia egzogenicznej i endogenicznej gospodarki turystycznej w miastach. Oryginalną cechą prowadzonych rozważań jest zdefiniowanie zakresu endogenicznej gospodarki turystycznej oraz jej związków z zarządzaniem przestrzenią miejską. Podjęte zagadnienia mieszczą sie w problematyce badawczej ekonomiki miasta, marketingu geograficznego, geografii społeczno-ekonomicznej.(abstrakt oryginalny)
The key point leading to the research carried out is tourist product. It could be understand as the set of utilities (goods and services available on the market) connected with travel which allow to plan the trip, to make it, to memorize and to gather experience. Individual phases of construction and consumption of tourist products make the base to distinguish the ezgo- and endogenous tourist industry in cities. The original aspect of the research carried out relies on the description of the scope of endogenous tourist industry and it's relation with management of urban space. The issue of the study presented here belongs to the area of urban economics, geographical marketing and socio-economic geography.(original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
- Awedyk M., 2009, Pozaeuropejska turystyka poznawcza mieszkańców Polski w aspekcie przemian ustrojowych, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
- Gaworecki W.W., 2010, Turystyka, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa.
- Gołembski G., 2006, Związki turystyki z sektorem publicznym. Wprowadzenie, [w:] Kompendium wiedzy o turystyce, red. G. Gołembski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Gołembski G., 2007a, Przedsiębiorstwo turystyczne na rynku, [w:] Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, oprac. M. Bednarska, G. Gołembski, E. Markiewicz, M. Olszewski, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa.
- Gołembski G., 2007b, Zróżnicowanie przedsiębiorstw turystycznych, [w:] Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, oprac. M. Bednarska, G. Gołembski, E. Markiewicz, M. Olszewski, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa.
- Gospodarka turystyczna, 2008, red. A. Panasiuk, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca, 2011, red. A. Rapacz, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 157.
- Grzelka D., 1996, Lokalizacja biur podróży na terenie Łodzi, "Turyzm" t. 6, z. 1, s. 5-29.
- Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł. Organizacja. Zarządzanie, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa.
- Kosmaczewska J., 2010, Turystyka socjalna jako narzędzie minimalizowania negatywnych skutków sezonowości w regionach turystycznych, [w:] Potencjał turystyczny. Zagadnienia ekonomiczne, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin. Zeszyty Naukowe nr 591, Ekonomiczne Problemy Usług nr 53.
- Kowalczyk A., Derek M., 2010, Zagospodarowanie turystyczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Latosińska J., 2011, Biura podróży w środowisku wielkomiejskim: Przykład Łodzi, [w:] Turystyka. Księga jubileuszowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Stanisława Liszewskiego, red. B. Włodarczyk, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Liszewski S., 2007, Miasto jako obszar podaży i popytu turystycznego. Studium z geografii turyzmu, "Turyzm" t. 17, z. 1-2, s. 77-92.
- Łopaciński K., 2006, Rozmiary turystyki w Polsce i na świecie, [w:] Kompendium wiedzy o turystyce, red. G. Gołembski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Maik W., 1992, Podstawy geografii miast, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
- Meyer B., 2008a, Formy obsługi ruchu turystycznego, [w:] Gospodarka turystyczna, red. A. Panasiuk, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Meyer B., 2008b, Gospodarka turystyczna i przemysł turystyczny, [w:] Gospodarka turystyczna, red. A. Panasiuk, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Pender L., 2008, Wprowadzenie, [w:] Zarządzanie turystyką, red. L. Pender, R. Sharpley, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa.
- Staniszewska K., 2010, Analiza rynku użytkowników sprzętu turystycznego w świetle zaspokojenia ich potrzeb - przykład Łodzi, maszynopis pracy magisterskiej, promotor J. Kaczmarek, Uniwersytet Łódzki.
- Stasiak A., 2010, Cele i zadania turystyki społecznej - kilka uwag o istocie zjawiska, [w:] Turystyka społeczna w regionie łódzkim, red. A. Stasiak, Wyd. Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, Łódź.
- Suliborski A., 2010, Funkcjonalizm w polskiej geografii miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Włodarczyk B., 2011, Miasto i przestrzeń turystyczna, [w:] Turystyka. Księga jubileuszowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Stanisława Liszewskiego, red. B. Włodarczyk, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Zmyślony P., 2009, Ekonomiczne aspekty kształtowania rozwoju turystyki kulturowej, [w:] Współczesne formy turystyki kulturowej, red. K. Buczkowska, A. Mikos von Rohrschedt, Akademia Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu, Poznań.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171589793