Warianty tytułu
The Image of a Politician vs the Election Campaign
Języki publikacji
Abstrakty
Autorka w tekście przybliża koncepcję polityki jako rywalizacji o władzę w szerszym niż tylko politologicznym kontekście, także konstytucyjnym, karnym i cywilistycznym, wynikającym z dyskredytacji przeciwnika politycznego i mediatyzacji kampanii politycznych. Mediatyzacja kampanii politycznych zaimplementowała zjawiska charakterystyczne dla funkcjonowania mediów na grunt dyskusji politycznej i debaty wyborczej, mając wpływ na wizerunek kandydata w wyborach politycznych. W nauce spotykamy się z różnymi definicjami kampanii wyborczej. Można powiedzieć, że są one formułowane z dwóch perspektyw: politologicznej oraz prawniczej. Autorka wskazuje na prawniczą perspektywę. Z kampanią wyborczą wiąże się temat wizerunku politycznego. Bardzo ważnym tematem, który nie może zostać pominięty to kwestia uznania wizerunku jako elementu prawa do prywatności. Wizerunek staje się produktem politycznym, a kreowanie wizerunku jedną z form marketingu politycznego. Media wykorzystywane są do dyskredytującej przeciwnika walki agresywnymi przekazami o negatywnym zabarwieniu. Autorka pokazuje, że wizerunek polityka jest uwikłany w sieć zależności, w kilka kontekstów. Pierwszym z nich jest kontekst polityczny. Drugim ważnym wymiarem jest kontekst obywatelski - zakłada on kontakt z obywatelami, których traktuje się, z jednej strony, jako odbiorców politycznej aktywności, z drugiej - jako potencjalny elektorat. Trzecim z kolei i bardzo istotnym aspektem tych rozważań jest kontekst marketingowy i promocyjny. W jego ramach należy zauważyć rolę specjalistów od public relations oraz niezastąpioną rolę telewizji, radia, prasy i Internetu. Dochodzą do tego sondaże opinii publicznej i presja popularności, jaką na polityków wywierają wydawcy komercyjnych programów. Autorka zauważa, iż często w trakcie kampanii wyborczej godność, cześć, a co za tym idzie, również wizerunek kandydata zostaje naruszony. Kwestię ochrony oraz rozpowszechniania wizerunku reguluje ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a konkretnie art. 81 tej ustawy. Kwestie ochrony czci ludzkiej regulują liczne akty normatywne. Spośród najważniejszych wymienić należy Konstytucję RP z 1997 r. Autorka podkreśla także rolę sądów w wyborach, wskazując, że udział sądów w procedurach wyborczych jest uważany za niezbędny element wolnych wyborów. Sądy włączone mogą być w proces wyborczy już na samym początku - przy rejestracji kandydatów, poprzez kampanię wyborczą, aż po weryfikację ważności wyborów, a podstawą działań jest art. 45 ust. 1 Konstytucji RP. (abstrakt oryginalny)
In this article, the author characterises the concept of politics as a rivalry for power in a broader than just political context, also constitutional, criminal and civilistic, resulting from discrediting the political opponent and mediating political campaigns. The mediatisation of political campaigns has implemented phenomena characteristic for the functioning of the media to the ground of political discussion and electoral debate, influencing the image of a candidate in political elections. In science, we encounter various definitions of what an election campaign is. It could be said that they are formulated from two perspectives: political and legal. The author points to the legal perspective. An election campaign is associated with the political image. A very important topic that cannot be left out is the issue of recognising the image as part of the right to privacy. The image becomes a political product, and image creation is one of the forms of political marketing. The media are used to discredit an opponent with aggressive negative messages. The author shows that the image of a politician is entangled in a network of dependencies, within several contexts. The first is the political context. The second important dimension is the civic context - it assumes contact with citizens who are treated, on the one hand, as recipients of political activity and, on the other, as a potential electorate. The third and very important aspect of these considerations is the marketing and promotional context. The role of public relations specialists and the irreplaceable role of television, radio, press and the Internet should be noted here. Added to this are public opinion polls and the pressure of popularity that publishers of commercial programmes exert on politicians. The author notes that often during the election campaign the dignity, honour and, consequently, also the image of the candidate are violated. The issue of protection and dissemination of image is regulated by the Act on Copyright and Related Rights, specifically Article 81 of this Act. Issue related to the protection of human honour are regulated by numerous normative acts. Among the most vital ones, the Constitution of the Republic of Poland from1997 should be mentioned. The author also stresses the role of courts in elections, pointing out that the participation of courts in electoral procedures is considered an indispensable element of free elections. Courts can be involved in the electoral process from the very beginning - when registering candidates, through the election campaign, up to the verification of the validity of the elections, and the basis for action is Article 45 par. 1 of the Polish Constitution. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
- Banaszak B., Kodeks wyborczy, Komentarz, Warszawa 2015.
- Barta J., Markiewicz R., Wokół prawa do wizerunku, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego" 2002/2.
- Cichosz M., (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń 2003.
- Complak K., Uwagi o godności człowieka oraz jej ochrona w świetle nowej konstytucji, "Przegląd Sejmowy" 1998/5.
- Dobek-Ostrowska B., Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005.
- Garlicki L. [w:] P. Hofmański, L. Garlicki, A. Wróbel, Konwencja o ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Tom I. Komentarz do artykułów 1-18, Warszawa 2010.
- Gawroński S., Medialna dyskredytacja przeciwnika jako narzędzie walki politycznej [w:] A. Siewierska-Chmaj, J. Chłopecki i in., Przekazy polityki, Kraków - Rzeszów - Zamość 2009.
- Jakubowicz K., Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa 2013.
- Józefowicz A., Rola sądów w kontroli czynności wyborczych, "Państwo i Prawo" 2001/9.
- Leszczuk-Fiedziukiewicz A., Internet jako narzędzie kreowania wizerunku polityka, "Nowe Media" 2011/2.
- Rakowska-Trela A., Kampania wyborcza w regulacji prawnej i w praktyce, Łódź 2015.
- Rakowska-Trela A., Udział zawodowego pełnomocnika w postępowaniu "w trybie wyborczym" po wejściu w życie kodeksu wyborczego, "Palestra" 2011/9-10.
- Sakowicz A., Prawnokarne gwarancje prywatności, Kraków 2006.
- Sieńczyło-Chlabicz J., Odpowiedzialność cywilna z tytułu komercyjnego wykorzystania wizerunku osób powszechnie znanych [w:] Czyny niedozwolone w prawie polskim i prawie porównawczym. Materiały IV Ogólnopolskiego Zjazdu Cywilistów, Toruń 24-25 czerwca 2011 r., red. M. Nesterowicz, Warszawa 2012.
- Sieńczyło-Chlabicz J., Banasiuk J., Cywilnoprawna ochrona wizerunku osób powszechnie znanych w dobie komercjalizacji dóbr osobistych, Warszawa 2013.
- Surkont M., Cześć i godność osobista jako przedmioty ochrony prawnokarnej, "Nowe Prawo" 1980/4.
- Stępińska A., Wizerunek polityka lokalnego i rola środków masowego przekazu w jego kształtowaniu, "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" 2006 /2.
- Uliasz J., Konstytucyjna ochrona prywatności w świetle standardów międzynarodowych, Rzeszów 2018.
- Wojnicka E., Prawo do wizerunku w ustawodawstwie polskim, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej" 1990/5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171590101