PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | z. nr 61 | 197--206
Tytuł artykułu

Fundusze UE 2021-2027 w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - ujęcie normatywne

Autorzy
Warianty tytułu
EU Funds 2021-2027 in the Strategy for Responsible Development. The Normative Approach
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Responsible development is development driven by suitable relations between the competitiveness of the economy, care for the environment and quality of life. The Strategy for Responsible Development is drawn up by the government in order to set directions for actions intended to achieve the intended policy objectives in this area. The implementation of this strategy requires, for example, financial tools, including EU funds. Programming of EU funds for the years 2021-2027 is worth analysing for both pragmatic and theoretical reasons. This analysis is particularly important in the context of implementing a Strategy of Responsible Development for the period of EU fund programming. The aim of this paper is to assess the possibilities of using the EU funds proposed for years 2021-2027 to implement a Strategy of Responsible Development in Poland. The article uses a method based on the critical analysis of documents covering legislative sources (Conclusions of the Regulation of the European Parliament and the Council) as well as commentaries. Three EU funds were selected for analysis: European Regional Development Fund (ERDF), Cohesion Fund (CF) and European Social Fund Plus (ESF+). The aforementioned funds were selected due to their historical anchoring in the structure of EU support (ERDF and CF) and the proposed integrated approach to ESF+. The results of analyses are presented from a normative economics perspective. The study shows that the role of EU Funds 2021-2027 in implementing the Strategy for Responsible Development has not been sufficiently exposed. This applies to lacks in: taking into account changes in construction of the ERDF, CF, ESF+; synchronization of the scope of intervention in the Strategy with the area of support from EU funds; assessment of financial effects for state and local government budgets when applying for these funds in the new EU programming. (original abstract)
Rozwój odpowiedzialny to rozwój, w którym istotne jest odpowiednie kształtowanie relacji pomiędzy konkurencyjnością gospodarki, dbałością o środowisko oraz jakością życia. Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju opracowuje rząd w celu wyznaczenia kierunków działań służących osiągnięciu zamierzonych celów politycznych w tym zakresie. Realizacji tej Strategii służą m.in. narzędzia o charakterze finansowym, w tym fundusze unijne. Zarówno z poznawczego jak i aplikacyjnego punktu widzenia interesującym aspektem jest kwestia planowania funduszy unijnych na lata 2021-2027. Analiza tego zagadnienia w kontekście realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest szczególnie istotna w okresie projektowania tych funduszy. Celem artykułu jest ocena możliwości wykorzystania projektowanych na lata 2021-2027 funduszy UE w realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w Polsce. W artykule zastosowano metodę krytycznej analizy dokumentów obejmujących zarówno źródła o charakterze legislacyjnym (Wnioski Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady), jak i komentarzowym. Przedmiotem analiz są trzy wybrane fundusze UE: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Fundusz Spójności (FS) oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+). Za wyborem wyżej wymienionych funduszy zadecydowało z jednej strony ich historyczne umocowanie w strukturze wsparcia unijnego (EFRR i FS), jak i projektowane zintegrowane podejście do EFS+. Wyniki analiz są zaprezentowane w normatywnym ujęciu ekonomii. Wyniki badań wskazują, iż rola funduszy UE 2021-2027 w realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju nie została wystarczająco wyeksponowana. Dotyczy to zarówno braku: uwzględnienia zmian w konstrukcji EFRR, FS oraz EFS+; synchronizacji zakresów interwencji w Strategii z obszarem wsparcia z funduszy UE; oceny skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów samorządowych przy aplikowaniu o te fundusze w nowym programowaniu unijnym. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
197--206
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Analiza wpływu zapowiadanych zmian w PIT na dochody miast Unii Metropolii Polskich. Załącznik do stanowiska UMP w sprawie zmian w PIT (2019).Warszawa.
  • Dziembała, M. (2016). Wyzwania dla polityki spójności realizowanej w Polsce w perspektywie 2014-2020. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 270, 69-76.
  • Gospodarek, T. (2010). Strategia jako struktura naukowa zarządzania. W: R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Strategie organizacji. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Zarządzanie, (s. 215-242). Wałbrzych: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
  • Heilbroner, R. (1973). Economics as a 'Value-Free' Science. Social Research, 40 (1), 129-143.
  • Myrdal, G. (1958). Value in Social Theory. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Owsiak, S. (2015). Finanse. Warszawa: PWE.
  • Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich. 2018/0136 (COD).
  • Projekt Stanowiska Rządu (a) RP dotyczącego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności, czerwiec 2018.
  • Projekt Stanowiska Rządu (b) RP dotyczącego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), czerwiec 2018.
  • Sedlàček, T. (2012). Ekonomia dobra i zła. W poszukiwaniu istoty ekonomii od Gilgamesza do Wall Street. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
  • Stabryła-Chudzio, K. (2018). Perspektywy dla finansów Unii Europejskiej po rezygnacji z członkostwa Wielkiej Brytanii. Studia Oeconomica Posnaniensia, 6 (2), 108-118. DOI: 10.18559/SOEP.2018.2.7.
  • Stachak, S. (1997). Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych. Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.). (2017). Warszawa: Rada Ministrów.
  • Traktat o Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE, C 306, 17 grudzień 2007).
  • Weber, M. (2012). The 'Objectivity' of Knowledge in Social Science and Social Policy. W: H.H. Bruun, S. Whimster (red.), Max Weber. Collected Methodological Writings (s. 100-135). Routledge: Kindle Edition.
  • Wniosek Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności, COM(2018) 372.
  • Wniosek Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), COM(2018) 382.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171590231

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.