PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 4881--4887
Tytuł artykułu

Wpływ uszkodzeń autobusów oraz ich układów na bezpieczeństwo drogowego systemu transportowego komunikacji miejskiej

Warianty tytułu
Influence of Buses Damages and Their Systems on the Road Safety of Public Transport System
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy przedstawiono wpływ uszkodzeń autobusów oraz ich układów oraz przebiegu, na bezpieczeństwo drogowego systemu transportowego komunikacji miejskiej. Analizowano transport miejski MPK Rzeszów w roku 2009 wykonywany autobusami: Jelcz M120M, M120MM/1, Solaria Urbino 12, 12 CNG i 15 oraz ten transport publiczny w roku 2012 za pomocą autobusów: Man NL 223, Solaris Urbino 12, 15, Jelcz 120M i M181MB. Wzięto pod uwagę grupy autobusów miejskich; maxi i mega które zaliczono do klasy A z miejscami siedzącymi i obszarem do stania, dla pojazdów o pojemności od i więcej 22 osób łącznie z kierowcą. Objęto badaniami konstrukcje pojedyncze; dwu i trzy osiowe oraz konstrukcję dwuczłonowe przegubowe ciągnione. Do zgromadzenia liczby kolizji i wypadków drogowych spowodowanych przez autobusy, w badaniach własnych analizowanych grup, posłużono się danymi zawartymi w zbiorach dokumentów z archiwum przewoźników oraz protokołów Zakładów Ubezpieczeń i sporządzanych wycen zaistniałych szkód. Przedstawiono zależności liczby kolizji i wypadków autobusów miejskich od przebiegu jak i liczby uszkodzeń.(abstrakt oryginalny)
EN
The effect of buses damages and their systems and the development on the road safety of the public transport system was taken under the consideration. Analyzed MPK urban transport in 2009 carried buses Jelcz M120M, M120MM / 1, Solaris Urbino 12 and 15 CNG and the public transport in 2012 by buses: Man NL 223, Solaris Urbino 12, 15, Jelcz 120M and M181MB. Taken into account of buses; maxi and mega who were classified as class A with seating area and to become, for vehicles with a capacity of 22 or more persons, including the driver. Structural studies were single; two- and three-axis and two-part articulated structure drawn. To collect the number of collisions and accidents caused by buses, in the present study analyzed groups, the data contained in the collection of documents from the archive carriers and protocols insurance companies and valuations prepared the damage done. The article also showed the relations of collisions and accidents buses on the course and the number of failures.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
4881--4887
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Rzeszowska
  • Politechnika Rzeszowska
Bibliografia
  • 1. Albertsson, P., Falkmer, T.: Is there a pattern in European bus and coach incidents? A literature analysis with special focus on injury causation and injury mechanisms. Accident Analysis and Prevention 37, ss. 225-233, 2005.
  • 2. Bojar P., Woropay M., Szubartowski M., Bacior M.: The method of assessment of transport safety. Journal of KONBiN, 1 (21), ss. 99-112, 2012.
  • 3. Cafuso S., Di Graziano A., Pappalardo G.: Road safety issues for bus transport management. Accident Analysis & Prevention 60, ss. 324-333, 2013.
  • 4. Directive 2001/85/EC of the European Parliament and of the Council of 20 November 2001 relating to special provisions for vehicles used for the carriage of passengers comprising more than eight seats in addition to the driver's seat, and amending Directives 70/156/EEC and 97/27/EC.
  • 5. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka. WKiŁ, Warszawa 2008.
  • 6. Global status report on road safety 2013. Supporting a decade of action. World Health Organization 2013.
  • 7. Goh, K., Currie, G., Sarvi, M., Logan, D.: Factors affecting the probability of bus drivers being at-fault in bus-involved accidents. Accident Analysis and Prevention 66, ss. 20-26, 2014.
  • 8. Jamroz K.: Metoda zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk 2011.
  • 9. Kaplan S., Prato, C.G.: Risk factors associated with bus accident severity in the United States: A generalized ordered logit model. Journal of Safety Research 43 (3), ss. 71-180.
  • 10. Krystek R. (red.): Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu: Synteza. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKiŁ, Gdańsk 2010.
  • 11. Murray W., Newnam S., Watson B., Davey J., Schonfeld C.: Evaluating and improving fleet safety in Australia. Department of Transport and Regional Services Australian Transport Safety Bureau. Road Safety Research Grant Report 2003.
  • 12. Prochowski L., Unarski J., Wach W., Wicher J.: Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych., Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa 2008.
  • 13. Reński A.: Bezpieczeństwo czynne samochodu: Zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011.
  • 14. SafetyNet Work Package 3. State-of-the-art Report on Road Safety Performance Indicators, SafetyNet 2005.
  • 15. Stańczyk T.L.: Działania kierowcy w sytuacjach krytycznych: Badania eksperymentalne i modelowe. Monografie, Studia, Rozprawy, Politechnika Świętokrzyska, M43, Nauki Techniczne-Budowa i Eksploatacja Maszyn. Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2013.
  • 16. Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. O publicznym transporcie zbiorowym. Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 228, poz. 1368.
  • 17. Wicher J.: Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. Wyd. 3 rozszerzone, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKiŁ, Warszawa 2012.
  • 18. Woropay M., Bojar P.: Analiza i ocean uszkodzeń wybranych podzespołów autobusów oraz ich wpływ na zagrożenia w miejskim systemie transportowym. Archiwum Motoryzacji, 2/2007, ss. 159-168, Warszawa 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171590519

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.