Warianty tytułu
The Effectiveness of the Functioning of Goods Transport Companies in a Cause-Effect Analysis of Value Creation
Języki publikacji
Abstrakty
Rozwój przedsiębiorstwa jest kształtowany przez zmieniający się w czasie zbiór warunków oraz podzbiór czynników rozwoju, które wyznaczają przestrzeń ekonomiczną rozwoju przedsiębiorstwa. Efektywność jest najważniejszym przejawem racjonalnego gospodarowania - wyraża rezultaty racjonalności gospodarowania, a przedsiębiorczość jest skutecznym sposobem osiągania efektywności. Kreowanie wartości przedsiębiorstwa uznać należy za uniwersalny i wszechstronny miernik efektywności jego działań. To w nim zawiera się szereg miar cząstkowych, będących równocześnie celami szczegółowymi przedsiębiorstwa. Stąd analiza wartości przedsiębiorstwa to także analiza efektywności pomnażania zainwestowanego w nie kapitału - efektywności kreowania wartości przedsiębiorstwa. Celem podjętych badań jest ocena wielkości, przebiegu i mechanizmu kreowania wartości przedsiębiorstw transportu towarów, magazynowania oraz działalności wspomagającej transport. Wartość tę stanowi wartość kapitału własnego tych przedsiębiorstw, a proces jej kreowania oceniany jest przez pryzmat stopy zwrotu z kapitału własnego. Weryfikacji z zastosowaniem opracowanej metodologii podlega hipoteza badawcza o dominującym nadal w procesie rozwoju przedsiębiorstw transportowych udziale wielkości i zmian rentowności sprzedaży w kreowaniu wartości, przy słabości oddziaływania czynników w zakresie sprawności gospodarowania majątkiem i struktury jego finansowania. Wielkość oddziaływania czynników kreowania wartości jest ponadto przedmiotowo zróżnicowana względem szczególnego rodzaju prowadzonej działalności (klas PKD).(abstrakt oryginalny)
Corporate development is affected by a set of conditions, changing in the course of time, and the subset of development factors which mark the economic space of a company's expansion. Effectiveness is the most significant indicator of business rationality - it reflects the effects of business rationality, while entrepreneurship is an effective way of achieving effectiveness. Corporate value creation should be regarded as a universal and comprehensive measure of company operations. It comprises a number of sub-measures which represent a company's specific objectives. Therefore, an analysis of corporate value is also an analysis of the effectiveness of increasing invested capital - the effectiveness of corporate value creation. The research study aims to assess the volume, manner and mechanism of creating value in goods transport companies, warehousing activities and transport-supporting operations. This value represents companies' equity and the corporate value creation process is evaluated from the point of view of return on equity. On the basis of the adopted methodology the paper verifies the hypothesis which states that value creation in transport companies is affected by the volumes of and changes in sales profitability rather than such factors as effective asset management and asset financing structures. The impact of value creation factors also depends on the type of business operations ("PKD" - Polish Classification of Business Activities).(original abstract)
Twórcy
autor
- Politechnika Krakowska
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
- 1. Block S.B., HirtG.A., Foundations of Financial Management. McGraw-Hill/Irwin, Homewood 1987.
- 2. Borowiecki R., Restrukturyzacja przedsiębiorstw - wnioski i zalecenia wynikające z doświadczeń polskich przedsiębiorstw. ZN nr 532, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1999.
- 3. Chomątowski S., Dynamika rozwoju a efektywność systemów przemysłowych. ZN nr 115, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1993.
- 4. Copeland T, Koller T., Murrin J., Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm. WIG-Press, Warszawa 1997.
- 5. Dobija M., Metoda empirycznych miar prawdopodobieństwa w rachunkowości. ZN nr 84 - seria specjalna "Monografie", Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1988.
- 6. Fijorek K., Kaczmarek J., Kolegowicz K., Krzemiński P., Bankruptcy Risk Assessment - A Microeconomic Perspective, [w:] The Rapid Response Instrument to Bankruptcy Risk in the Non-Financial Sector. Design and Implementation, (ed.) P. Boguszewski, PARP, Warszawa 2014.
- 7. Gościński J., Cykl życia organizacji. PWE, Warszawa 1989.
- 8. Higgins R.C., Analysis for Financial Management. McGraw-Hill/Irwin, Homewood 1989.
- 9. Janasz W., Strategie kapitałowe jako źródło tworzenia wartości i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Studia i Prace WNEiZ Uniwersytetu Szczecińskiego nr 1, Szczecin 2008.
- 10. Kaczmarek J., Measurement of Creating Corporate Value for Shareholders - Development of Measurements and Improvement of Management Competence and Skills. PolishJournal of Management Studies 2014, Vol. 9.
- 11. Kaczmarek J., Mezostruktura gospodarki Polski w okresie transformacji. Uwarunkowania, procesy, efektywność. Difin, Warszawa 2012.
- 12. Lange O., Teoria reprodukcji i akumulacji. PWN, Warszawa 1965.
- 13. Lozano Platonoff A., Sysko-Romańczuk S., Dynamiczne modelowanie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Organizacja i Kierowanie 2003, nr 2.
- 14. Marcinkowska M., Kształtowanie wartości firmy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
- 15. Młynarski S., Kaczmarek J., Effectiveness of the Means of Production - Construction, Technology and Use Aspects, [w:] Global and Regional Challenges of the 21st Century Economy. Studies from Economics and Management, (ed.) R. Borowiecki, A. Jaki. Cracow University of Economics - Foundation of Cracow University of Economics, Cracow 2011.
- 16. Młynarski S., Kaczmarek J., The Rationality and Optimization of Use of Assets - Active Assurance of Safety and Reliability, [w:] Dilemmas of the Contemporary Economy Facing Global Changes, (ed.) J. Kaczmarek, T. Rojek. Cracow University of Economics - Foundation of Cracow University of Economics, Cracow 2012.
- 17. Mynarski S., Elementy teorii systemów i cybernetyki. PWN, Warszawa 1974.
- 18. Nogalski B., Rybicki J.M., Marcinkiewicz H., Zarządzanie antykryzysowe jakovalue driver, [w:] Wartość przedsiębiorstwa - z teorii i praktyki zarządzania, (red.) J. Duraj. Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock-Pekin-Łódź 2004.
- 19. Penc-Pietrzak I., Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcja i stosowanie. C.H. Beck, Warszawa 2003.
- 20. Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
- 21. Pomiar i ocena procesów kreowania wartości w badaniu efektywności przedsiębiorstwa, (red.) R. Borowiecki. Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2009.
- 22. Rappaport A., Wartość dla akcjonariuszy .WIG-Press, Warszawa 2000.
- 23. Stabryła A., Zarządzanie rozwojem firmy. Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1996.
- 24. Zarządzanie przedsiębiorstwem, (red.) M. Strużycki. Difin, Warszawa 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171590641