PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | nr 1 (35) | 113--134
Tytuł artykułu

Metody i techniki pomiaru efektów działań public relations wykorzystywane w branży public relations

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Methods of Measuring the Effects of Public Relations Activities Applied by PR Specialists in Their Professional Work
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest identyfikacja sposobów, za pomocą których polscy PR-owcy dokonywali w ostatnim roku pomiaru efektów własnych działań, oraz prezentacja powszechności stosowania konkretnych rozwiązań. Przeprowadzona została także analiza porównawcza w oparciu o dostępne badania dotyczące narzędzi wykorzystywanych przez konsultantów PR. Podczas Kongresu Profesjonalistów Public Relations w 2019 roku przeprowadzono ankietę audytoryjną, w której próbę badawczą tworzyli przedstawiciele różnego typu organizacji działających na polskim rynku, łącznie 253 osoby. Analizy wykazały, że korzystanie z szeroko rozumianego monitoringu mediów stanowi kluczowe wsparcie dla osób zajmujących się na co dzień budowaniem wiarygodnych relacji z otoczeniem. Odnotowania wymaga fakt, że branża PR nadal jest silnie przywiązana do stosowania wskaźnika AVE, mimo że zarówno światowe, jak i rodzime organizacje branżowe dążą do ograniczenia jego roli w pomiarze efektów działań public relations. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the article is to identify the ways in which Polish PR specialists measured the effects of their own activities in the last year and to analyze the universality of application of specific solutions. A comparative analysis was also conducted based on available research on the tools used by PR consultants. The research was conducted by means of an auditorium questionnaire during the Congress of Public Relations Professionals in 2019. The research sample was comprised of representatives of various organizations operating on the Polish market, 253 respondents in total. Analyses have shown that the use of broadly understood media monitoring is key support for people who build reliable relationships with the environment on a daily basis. It should be noted that the PR industry remains strongly committed to using the AVE indicator, despite the fact that both global and domestic industry organizations are seeking to limit its role in measuring PR effects. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
113--134
Opis fizyczny
Twórcy
  • Exacto, Rzeszów, Polska
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • AMEC (2019). Say No to AVEs - worldwide push to eradicate AVEs. Pozyskano z: https://amecorg.com/2017/06/worldwide-push-to-eradicate-aves-amec-invites-partner-organisations-to-work-together/ (12.12.2019).
  • Antoszewski, K. (2016). Badani PR i PR w badaniach. W: D. Tworzydło, A. Łaszyn. (red.), Pierwsze ćwierćwiecze - 25 lat public relations w Polsce. Warszawa-Rzeszów: Newsline-Message House.
  • CIPR (2017). CIPR welcomes AMEC initiative and pledges AVE ban. Pozyskano z: https://newsroom.cipr.co.uk/cipr-welcomes-amec-initiative-and-pledges-ave-ban/ (12.12.2019).
  • Comcowich, W.J. (2010). Media Monitoring: The Complete Guide. Pozyskano z: http://www.cyberalert.com/downloads/media-monitoring-whitepaper.pdf (12.12.2019).
  • Hajduk, G. (2019). Zarządzanie komunikacją marketingową. Integracja, nowe media, outsourcing. Warszawa: Poltext.
  • ICCO (2019). World PR Report 2018-2019. London: ICCO.
  • Interaktywnie.com (2018). Raport. Narzędzia niezbędne w PR i marketingu. Wrocław: Interaktywnie.com.
  • Kawalec, P. (2014). Metody mieszane w kontekście procesu badawczego w naukoznawstwie. Zagadnienia Naukoznawstwa, 1 (199).
  • Łaszyn, A. (2016). Kręte i proste ścieżki PR-owców do zawodu. W: D. Tworzydło, A. Łaszyn (red.), Pierwsze ćwierćwiecze - 25 lat public relations w Polsce. Warszawa-Rzeszów: Newsline-Message House.
  • Miotk, A. (2012). Badania w public relations. Wprowadzenie. Warszawa: Difin.
  • Nowy Marketing (2017). Wskaźnik AVE - jak oceniają jego wartość eksperci? Pozyskano z: https://nowymarketing.pl/a/14193,wskaznik-ave-jak-oceniaja-jego-wartosc-eksperci (12.12.2019).
  • Strzyżewska, M., Rószkiewicz, M. (2002). Analizy marketingowe. Warszawa: Difin.
  • Tworzydło, D. (2006). Pomiar efektywności działań public relations. W: J. Olędzki, D. Tworzydło (red.), Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Tworzydło, D. (2007). Raport: public relations w największych polskich firmach - 500 firm wg rankingu Rzeczpospolitej. Rzeszów: Newsline.
  • Tworzydło, D., Łaszyn, A., Szuba, P. (2018). Zarządzanie kryzysem w polskich przedsiębiorstwach. Podsumowanie 10 lat badań nad kryzysami. Rzeszów: Newsline.
  • Wojcik, K. (2005). Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Warszawa: Placet.
  • ZFPR (2019). Raport PR. Zarządzanie reputacją. Warszawa: Związek Firm Public Relations.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171590915

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.