Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
"Vacation in a Monastery", that is Religious and Recreational Offer in Monastery Objects in Poland and Typology of Tourists
Języki publikacji
Abstrakty
Polscy turyści są coraz bardziej zainteresowani "urlopem w klasztorze". W Europie nie jest to nowe zjawisko, podczas gdy w Polsce zaczyna się dopiero rozwijać. Jest to swoisty znak czasu, że coraz więcej osób chce odpocząć od zgiełku dnia codziennego w obiektach klasztornych. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie oferty religijnorekreacyjnej w wybranych klasztorach w Polsce oraz określenie profilu turystów odwiedzających klasztory. Na podstawie informacji zamieszczonych na stronach internetowych dziewięciu obiektów przedstawiono zróżnicowanie oferty religijnorekreacyjnej zarówno czynnych klasztorów, jak i obiektów poklasztornych. Dokładna analiza pokazała, że czynnikiem decydującym o charakterze i zróżnicowaniu oferty dedykowanej gościom jest reguła życia zakonnego obowiązująca w danym klasztorze. Oznacza to, że najbardziej prostą ofertę mają klasztory o restrykcyjnej regule, a najbardziej rozbudowaną ofertą charakteryzują się zespoły poklasztorne, które często mają charakter obiektów hotelarskich. Zmienną modyfikującą tę zależność jest kreatywność i otwartość samych mnichów, a także atrakcyjność turystyczna regionu, w którym klasztor jest położony. W oparciu o informacje uzyskane w wyniku wywiadów telefonicznych przeprowadzonych z przeorami lub osobami odpowiadającymi za obsługę gości, wyróżniono pięć typów turystów przybywających do klasztorów. Kryterium wyróżnienia typów turystów stanowiły motywy przyjazdu. (abstrakt oryginalny)
Polish tourists are more often interested in "vacation in a monastery". In Europe, this is not a new phenomenon, while in Poland it is just beginning to develop. It is probably a sign of the times and more and more people want to take a break from the hustle and bustle of everyday life in monasteries. The aim of the following study is the religious and recreational offer presented in selected active monasteries and post-monastery buildings in Poland. A thorough analysis showed that the rule of religious life in force in a given monastery is the decisive factor for the nature and diversity of the offer dedicated to guests. This means that the most simple offer is for monasteries with a restrictive rule, and the most extensive offer is for postmonastery objects, which often have the character of hotel facilities. The variable modifying this relationship is the creativity and openness of the monks, as well as the tourist attractiveness of the region in which the monastery is located. Based on information obtained during telephone interviews conducted with priors or persons responsible for guests' service, five types of tourists coming to monasteries were distinguished. The motives of coming were the criteria for distinguishing types of tourists. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
- Aulet S., Mundet L., Vidal D., 2017, Monasteries and tourism: interpreting sacred landscape through gastronomy, "Revista Brasileira de Pasquisa en Tourismo", 11(1), s. 175-196
- Babbie E., 2013, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Barish E., 2002, The Guide to Lodging in Spain's Monasteries, AZ: Anacapa Press, Scottsdale
- Barish E., 2009, The Guide to Lodging in Britain's Monasteries: Including Ireland, Scotland and Wales. AZ: Anacapa Press, Scottsdale
- Clark T., 2008, Good Night and God Bless: A Guide to Convent and Monastery. Accommodation in Europe, Vol. I: Austria, Czech Republic and Italy, Paratus Press, Roseville
- Clark T., 2009, Good Night and God Bless: A Guide to Convent and Monastery. Accommodation in Europe, Vol. II: France, England, Ireland, Hidden Spring, Mahwah
- Clark T., 2010, Good Night and God Bless: A Guide to Convent and Monastery. Accommodation in Europe, Vol. III: Germany, Spain, Eastern Europe, Hidden Spring, Mahwah
- Cohen E., 1979, A Phenomenology of Tourist Experience, "Sociology - The Journal of the British Sociological Association", 2, s. 179-199
- Durydiwka M., 2015, Przestrzenie sakralne i sposoby ich wykorzystania we współczesnej turystyce, [w:] E. Bilska-Wodecka i I. Sołjan (red.), Geografia na przestrzeni wieków. Tradycja i współczesność, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Kraków, s. 431-444
- Hummon D., 1990, Commonplaces: Community ideology and identity in American culture. State University Press of New York, New York
- Kurek W., Mika M., 2007, Turystyka jako przedmiot badań naukowych, [w:] W. Kurek (red.), Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 11-49
- Mróz F., Mróz Ł., 2013, Nowe trendy w turystyce religijnej, [w:] R. Pawlusiński (red.), Współczesne uwarunkowania i problemy turystyki, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Kraków, s. 105-119
- Nowa Encyklopedia PWN, 1995, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Podemski K., 2004, Socjologia podróży, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
- Podemski K., 2013, Ile jest pielgrzyma w turyście? https://post-turysta.pl/artykul/ile-jest-pielgrzymaw-turyscie (12.02.2019)
- Regalbuto R.J., 2010, Monastery Guest Houses of North America: A Visitor's Guide (5th edition), The Countryman Press, Woodstock
- Relph E., 1976, Place and Placelessness, Pion Ltd., London
- Ryan M., Haslam-Mckenzie F., 2003, A monastic tourist experience: the packaging of a place, "Tourism Geographies", 5, 1, 54-70, DOI: 10.1080/1461668032000034079
- Sikora K., 2013, Opactwo Benedyktynów w Tyńcu - miejsce pełne kontrastów: wyciszenie w tłumie turystów i internetowi mnisi, https://natemat.pl/70903,opactwo-benedyktynow-w-tyncu-miejscepelne-kontrastow-wyciszenie-w-tlumie-turystow-i-internetowi-mnisi (20.08.2019)
- Vukonić B., 1998, Religious Tourism: Economic Value or an Empty Box?, "Zagreb International Review of Economics & Business", 1, 1, 83-94
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171591017