Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Video monitoring and the level of losses caused by crime. The case studies from selected Polish cities
Języki publikacji
Abstrakty
W Polsce, podobnie jak w innych krajach, brakuje jednoznacznego i uzgodnionego wyjaśnienia przyczyn obniżenia poziomu przestępczości odnotowanego w ostatnich kilkunastu latach. W artykule analizowany jest wpływ systemów monitoringu wizyjnego na straty powodowane przez trzy kategorie przestępstw: (a) kradzież samochodu, kra-dzież z włamaniem do samochodu, kradzież z samochodu; (b) uszkodzenie samochodu; (c) rozbój. Aby odpowiedzieć na pytanie, czy instalowanie systemów monitoringu wizyjnego ma wpływ na bezpieczeństwo, badane są ekonomiczne skutki instalowania kamer w ośmiu polskich miastach, w których systemy monitoringu wizyjnego są dobrze rozwinięte (Gdańsk, Katowice, Kielce, Lublin, Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław). Określenie wpływu instalacji kamer na zmniejszenie strat spowodowanych przestępczością pozwala ocenić przydatność kamer dla poprawy bezpieczeństwa publicznego. Analiza danych przeprowadzona na potrzeby artykułu częściowo potwierdza skuteczność monitoringu miejskiego w zakresie zmniejszania liczby przestępstw w badanych kategoriach. Warto zaznaczyć, że również inne czynniki mogą mieć na to wpływ. Monitoring miejski ma natomiast mniejsze oddziaływanie na straty spowodowane przestępczością. W związku z tym przy ocenie skuteczności monitoringu wizyjnego w obniżaniu poziomu przestępczości poleganie wyłącznie na kryterium liczby przestępstw jest niewystarczające.(abstrakt oryginalny)
In Poland, similarly to other countries, there is no unambiguous agreed explanation to the reasons for the observed decline in crime. The article analyses the impact of video monitoring systems on losses caused by three categories of offenses: (a) car theft, theft with burglary, theft from cars; (b) damage to cars; (c) robbery. To answer the question whether the installation of video surveillance systems has an impact on security, the economic effect of installing cameras in eight Polish cities (Gdańsk, Katowice, Kielce, Lublin, Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław), where video surveillance systems are well developed, is examined. Determining whether the installation of cameras contributes to the reduction of losses caused by crime allows assessing the suitability of cameras for improving public safety. The study partially confirms the effectiveness of video monitoring systems for a decrease in crime in the analysed categories of crime. However, other possible factors, in addition to the development of monitoring, may have an impact. Moreover, the impact is less pronounced in the case of the volume of losses caused by crime than the number of crimes. Thus, when assessing public policies regarding security, the number of offenses criterion is insufficient.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
51--69
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
autor
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
autor
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
autor
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
- Aebi, M. F., Linde, A. (2010). Is there a crime drop in Western Europe?. "European Journal on Criminal Policy and Research", 16 (4): 251-277.
- Becker, G. S. (1990). Przestępstwo i kara - podejście ekonomiczne, w: Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Caplan, J. M., Kennedy, L. W., Petrossian, G. (2011). Police-monitored CCTV cameras in Newark, NJ: A quasi-experimental test of crime deterrence. "Journal of Experimental Criminology", 7 (3): 255-274.
- CBOS, https://www.cbos.pl/PL/trendy/trendy.php?trend_parametr=poczucie_bezpieczenstwa (dostęp: 5.10.2018).
- Cho, J. T., Park, J. (2017). Exploring the effects of CCTV upon fear of crime: A multi-level approach in Seoul. "International Journal of Law, Crime and Justice", 49, 35-45.
- Czabański, J. (2006). Koszty przestępczości, w: J. Czabański (red.), Bezpieczne państwo. Nowe trendy w polityce karnej: 171-186.
- Czapska, J., Wójcikiewicz, J. (1999). Policja w społeczeństwie obywatelskim. Zakamycze: 5.
- Daszkiewicz, K. (1968). Zamiar nagły (dolus repentinus) w polskim prawie karnym. Palestra, 12/4 (124): 51-60.
- Dąbrowski, A., Matczak, P., Wójtowicz, A., Leitner, M. (2018). Identification of Experimental and Control Areas for CCTV Effectiveness Assessment - The Issue of Spatially Aggregated Data. ISPRS International Journal of Geo-Information, 7 (12): 471.
- Dolan, P., Peasgood, T. (2006). Estimating the Economic and Social Costs of the Fear of Crime. The British Journal of Criminology, 47 (1): 121-132.
- Economist (2013). The curious case of the fall in crime, 20.07.2013.
- Farrall, S. (2017). Outlining the Crime Drop. In Re-Examining the Crime Drop, Springer.: 1-8.
- Farrell, G., Tilley, N., Tseloni, A. (2014). Why the crime drop? Crime and Justice, 43 (1): 421-490.
- Filaber, J. (2008). Pojęcie porządku publicznego w nauce prawa administracyjnego, w: E. Ura, K. Rajchel, M. Pomykała, S. Pieprzny (red.), Bezpieczeństwo wewnętrzne we współczesnym państwie, Rzeszów: 30.
- Gill, M., Spriggs, A. (2005). Assessing the impact of CCTV (1-176). London: Home Office Research, Development and Statistics Directorate.
- Levitt, S. D. (2004), Understanding why crime fell in the 1990 s: Four factors that explain the decline and six that do not. "Journal of Economic Perspectives", 18 (1): 163-190.
- Lewandowski, J., Matczak, P. (2015). Monitoring wizyjny jako narzędzie prewencji kryminalnej - analiza skuteczności systemu monitoringu w Poznaniu. "Samorząd Terytorialny", 7-8: 126-143.
- Lim, H., Kim, C., Eck, J. E., Kim, J. (2016). The crime-reduction effects of open-street CCTV in South Korea. "Security Journal", 29 (2): 241-255.
- Lisiecki, M. (2009). Jakość w zarządzaniu bezpieczeństwem obywateli. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego: 13.
- Mączyński, M. (1998). Samorząd terytorialny a ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego na szczeblu lokalnym: 185.
- NIK (2014). Funkcjonowanie miejskiego monitoringu wizyjnego, https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/13/154/LKA/ (dostęp: 5.10.2018).
- Otwarte Dane, https://dane.gov.pl/dataset/1012 (dostęp: 5.10.2018).
- Policja (1998), http://statystyka.policja.pl/st/raporty/roczne-raporty-statyst/47756, Raport-1998. html (dostęp: 8.11.2018).
- Siemaszko, A. (2015). Atlas przestępczości 5. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Sienkiewicz-Małyjurek, K. (2010). Rola samorządów lokalnych w kształtowaniu bezpieczeństwa publicznego. "Samorząd Terytorialny", 7-8: 123-139.
- Szeląg, I. (2013). Ochrona porządku i bezpieczeństwa publicznego jako zadanie własne samorządu lokalnego. Kwartalnik Naukowy OAP UW e-Politikon, 6: 162-186.
- Szymańczak, K. (1998). Przestępczość w Polsce w latach dziewięćdziesiątych. Biuro Studiów i Ekspertyz, 643.
- Tilley, N. (1993). Understanding car parks, crime, and CCTV: evaluation lessons from safer cities. London: Home Office Police Department.
- Tonry, M. (2014). Why crime rates are falling throughout the Western world. Crime and Justice, 43 (1): 1-63.
- Waszkiewicz, P. (2012). Monitoring wizyjny miejsc publicznych w dużym mieście na przykładzie Warszawy. Próba analizy kosztów i zysków. Archiwum Kryminologii, XXXIV: 253-273.
- Welsh, B. C., Farrington, D. P. (2003). Effects of closed-circuit television on crime. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 587 (1): 110-135.
- Welsh, B. C., Farrington, D. P. (2009). Public area CCTV and crime prevention: an updated systematic review and meta-analysis. "Justice Quarterly", 26 (4): 716-745.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171591161