PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 4 | 115--131
Tytuł artykułu

The Business Model of "Innovation Broker" - Theoretical Aspects

Warianty tytułu
Model biznesowy "brokera innowacji" - założenia teoretyczne
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Technological development forces companies, economies, to actively participate in the process of creating and using knowledge. It results in continuous pursuit of new concepts, which allow better adjustment to new conditions. A growing role is played by innovation centers and business incubators. Business environment institutions, which support companies and enhance the flow of knowledge and technology between companies, scientific units, scientific-research institutions, public administration. We will find numerous examples in the professional literature of the studies in the scope of the business model, assumtions of the system aspect, cooperation, networks, however, relatively little is devoted to this issue in relation to innovation brokers. In connection with the above, the purpose of this publication is to present theoretical indications regarding the business model of the "Innovation Broker" and to characterize the elements of this model. (original abstract)
Rozwój technologiczny wymusza na przedsiębiorstwach i gospodarkach aktywny udział w procesie tworzenia wiedzy i jej wykorzystywaniu. Powoduje to ciągłe poszukiwanie nowych koncepcji, które pozwalają na lepsze dostosowanie się do nowych warunków. Coraz większą rolę odgrywają ośrodki innowacji i inkubatory przedsiębiorczości. Instytucje otoczenia biznesu wspierają firmy oraz wspomagają przepływ wiedzy i technologii pomiędzy przedsiębiorstwami, jednostkami naukowymi, instytucjami naukowo-badawczymi, administracją publiczną. W literaturze przedmiotu odnajdziemy liczne przykłady badań z zakresu modeli biznesu, aspektu systemowego, współdziałania w sieci, natomiast stosunkowo niewiele poświęconych jest tej problematyce w odniesieniu do brokerów innowacji. W związku z powyższym celem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie wskazań teoretycznych w zakresie modelu biznesowego "Brokera Innowacji" oraz charakterystyka elementów tego modelu. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
115--131
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics
Bibliografia
  • Abbott C., Allen S., Facilitating Innowation: The Role Of The Centre For Construction Innovation, "International Journal of Strategic Property Management" 2005, 9.
  • Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
  • Ansoff H., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa1985.
  • Afuah A., Business Models: A Strategic Management Approach, Publisher: McGraw-Hill, January 2003.
  • Afuah A., Christopher A., Tucci L., Internet Business Models and Strategies, Publisher: McGraw-Hill, January 2001.
  • Baden-Fuller C., Haefliger S., Business Models and Technological Innovation, "Long Range Planning" 2013, 46(6).
  • Bennet D., Bennet A., The Rise of the Knowledge Organization, [in:] C.H. Holssapple, Handbook on Knowledge Management: Knowledge matters, Springer, Berlin - Heidelberg - New York 2004.
  • Brousseau E., Pénard T., The Economics of Digital Business Models: A Framework for Analyzing the Economics of Platform, "Review of Network Economics" 2007, 6(2).
  • Chesbrough H., Business model innovation: opportunities and barriers, "Long Range Planning" 2010, 43(2-3).
  • Czakon W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012.
  • Czakon W., Sieci międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu - w kierunku sieciowych modeli biznesu, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" 2015, No. 217.
  • Dubosson-Torbay M., Osterwalder A., Pigneur Y., E-Business Model Design, Classification and Measurements, "Thunderbird International Business Review" 2002, 44(1).
  • Dyduch W., Bratnicki M., Tworzenie i przechwytywanie wartości w organizacjach współdziałających w sieci, "Zarządzanie Strategiczne, Strategie Sieci i Przedsiębiorstw w Sieci. Prace Naukowe WWSZiP" 2015, 32(2).
  • Gambardella A., McGahan A.M., Business-model innovation: General purpose technologies and their implications for industry structure, "Long Range Planning" 2010, 43(2-3).
  • Foss N.J., Saebi T., Business Model Innovation: The Organizational Dimension, Oxford, Oxford University Press, 2015.
  • Klerkx L., Leeuwis C., Establishment and embedding of innovation brokers at different innovation system levels: Insights from the Dutch agricultural sector, "Technological Forecasting & Social Change" 2009, No. 7.
  • Lee J., Hong Y.S., Business Model Mining: Analyzing a Firm's Business Model with Text Mining of Annual Report, "Industrial Engineering & Management Systems" 2014, vol. 13, No.4.
  • Markiewcz P., Żbikowska A., The Role Of Marketing In The Development Of Business Models - A Theoretical Approach, Contemporary Issues In Economics, Business And Management - EBM 2014, Conference Proceedings, Faculty Of Economics University Of Kragujevac, 2015.
  • Magretta J., Why business models matter, "Harvard Business Review" 2002, vol.80(5).
  • Mikołajczyk Z., Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, PWN, Warszawa, 1999.
  • Mikuła B., Nowy wymiar zachowań organizacyjnych, [in:] Zachowania organizacyjne w kontekście zarządzania wiedzą, ed. B. Mikuła, Fundacja UE w Krakowie, Kraków 2012.
  • Morris M., Schindehutte M., Allen J., The Entrepreneur's Business Model: Toward a Unified Perspective, "Journal of Business Research" 2005, 58.
  • Nalepka A., Koncepcja systemu oceny struktury organizacyjnej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1993.
  • Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C.L., Clarifying business models: origins, present and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, "Long Range Planning" 2005, 15.
  • Osterwalder, A., Pigneur Y., Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, John Wiley & Sons, Hoboken 2010.
  • Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2003.
  • Rojek D., Pracownik wiedzy i jego wydajność, "Przedsiębiorstwo Przyszłości" 2011, No. 3.
  • Seelos C., Mair J., Profitable Business Models and Market Creation in the Context of Deep Poverty: A Strategic View, "Academy of Management Perspectives" 2007, 21.
  • Shafera S.M., Smitha H.J., Linder J.C., The power of business models, "Business Horizons" 2005, 48.
  • Soleimani M., Tabriz A.A., Shavarini S.K., Developing a Model to Explain the Process of Technology Transfer at Entrepreneurial University, "Industrial Engineering & Management Systems" 2016, vol. 15, No. 4.
  • Stewart W.D., Qin Z., Internet Marketing, Business Models, and Public Policy, "Journal of Public Policy & Marketing" 2000, 19(2).
  • Sztoff W., Modelowanie i filozofia, PWN, Warszawa 1971.
  • Teece D.J., Business models, business strategy and innovation, "Long Range Planning" 2010, 43(2-3).
  • Weill P., Vitale M.R., Place to Space: Migrating to E-Business Models, Harvard Business School Press, Boston 2001.
  • Zachowania organizacyjne w kontekście zarządzania wiedzą, ed. B. Mikuła, Fundacja UE w Krakowie, Kraków 2012.
  • Zieleniewski J., Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa 1981.
  • Zott Ch., Amit R., Massa L., The Business Model: Recent Developments And Future Research, "Journal of Management" 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171591369

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.