PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | nr 1 | 99--120
Tytuł artykułu

The development of graduates' social competences. The case studies from four European universities in the context of higher education public policy in Poland, Germany, Latvia and the Czech Republic. The outcomes of the Erasmus+ DASCHE project

Warianty tytułu
Rozwój kompetencji społecznych absolwentów. Studia przypadków z czterech europejskich uniwersytetów w kontekście polityki publicznej szkolnictwa wyższego w Polsce, Niemczech, Łotwie i Czechach : Wyniki projektu Erasmus + DASCHE
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The Bologna Process indicates that preparation for living as active citizens in a democratic society is one of the main purposes of higher education. Moreover, other relevant European strategies postulate that social competences development in HE graduates as well as the European Qualifications Framework should comprise the pillar of 'competences: autonomy and responsibility'. The United Nations and OECD emphasise the role of education and developing social competences, too.Higher Education Institutions' (HEIs) educational mission involves the transfer of knowledge and skills, as well as shaping the social competences of students. This article aims to show good practices in the development of students' social competences by different HEIs. Based on the cases the findings were formulated that the development and assessment of social competences in HEIs is possible, however, one standardised solution cannot be developed. Diversity is crucial in the presented programmes. Our main recommendation is to create room for debates about social competences in the researched countries and in the whole EHEA.(original abstract)
Proces boloński zakłada m.in., że przygotowanie absolwentów do życia jako aktywnych obywateli w społeczeństwie demokratycznym, jest jednym z głównych celów szkolnictwa wyższego. Również inne strategie europejskie zakładają, że rozwijanie kompetencji społecznych absolwentów szkół wyższych, powinny stanowić filar Europejskich Ram Kwalifikacji w zakresie "autonomii i odpowiedzialności". ONZ i OECD również podkreślają rolę edukacji w rozwijaniu kompetencji społecznych. Misja edukacyjna uczelni obejmuje przekazywanie wiedzy i umiejętności, a także kształtowanie kompetencji społecznych studentów. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie dobrych praktyk w tym zakresie. Na podstawie przytoczonych studiów przypadków sformułowano ustalenia mówiące o tym, że rozwijanie i ocena osiągnięcia kompetencji społecznych w uczelniach jest możliwa, jednak nie można wypracować jednego znormalizowanego rozwiązania. Różnorodność ma kluczowe znaczenie w przypadku prezentowanych przykładów. Głównym zaleceniem wynikającym z projektu DASCHE jest postulat stworzenie przestrzeni do dyskusji na temat kompetencji społecznych w badanych krajach i całym Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego (EHEA).(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
99--120
Opis fizyczny
Twórcy
  • SGH Warsaw School of Economics, Poland
  • SGH Warsaw School of Economics, Poland
autor
  • Centre for Higher Education Studies, National Centre for Distance Education, the Czech Republic
  • University of Bremen, Germany
autor
  • University of Bremen, Germany
autor
  • Academic Information Centre, Latvia
  • Academic Information Centre, Latvia
Bibliografia
  • Boyadjieva, P., Ilieva-Trichkova, P. (2018). Adult education as a common good: conceptualisation and measurement. "International Journal of Lifelong Education", 37 (3): 345-358, DOI: 10.1080/02601370.2018.1478458.
  • Brdulak, J., Chmielecka, E. et al. (2020). [Brochure] Model solutions regarding developing,bassessing and validating social competences in higher education, including recommendations for levels of: HE Institutions, national policy making and EU policy making. Warszawa: SGH / DASCHE ISBN: 978-83-8030-349-2.
  • Collins, B., van der Wende, M. (2002). Models of Technology and Change in Higher Education, CHEPS. Retrieved from: https://research.utwente.nl/en/publications/models-of-technologyand-change-in-higher-education-an-internatio (accessed: 8.02.2020).
  • DASCHE IO1 (2018). Methodology for Preparing Country Reports. Intellectual Output 1 of the DASCHE project: Development, assessment and validation of social competences in higher education. Retrieved from: http://www.dasche.eu/system/files/publikacje/DASCHE_Methodology_Report.pdf (accessed: 12.11.2019).
  • DASCHE IO8 (2020). Model solutions regarding developing, assessing and validating social competences in higher education, including recommendations for levels of: HE Institutions, national policy making and EU policy making. Intellectual Output 8.
  • EUA (2018). Trends 2018. Learning and teaching in the European Higher Education Area.
  • Gedviliene, G., Gerviene, S., Pasvenskiene, A. et al. (2014), The Social Competence Concept Development in Higher Education. European Scientific Journal 10 (28).
  • Giroux, H. A. (2014). Neoliberalism's War on Higher Education. Chicago: Haymarket Books. https://eua.eu/downloads/publications/trends-2018-learning-and-teaching-in-the-europeanhigher-education-area.pdf (accessed: 12.11.2019).
  • https://www.oecd.org/education/2030/E2030 Position Paper (5.04.2018).pdf (accessed: 12.11.2019).
  • https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E (accessed: 12.11.2019).
  • Kuh, G. D. (2019). Why Skills Training Can't Replace Higher Education. Harvard Business Review. Retrieved from: https://hbr.org/2019/10/why-skills-training-cant-replacehigher-education?utm_medium=social&utm_campaign=hbr&utm_source=linkedin (accessed: 15.11.2019).
  • Macioł, S. (2012). Kwalifikacje i kompetencje absolwentów szkół wyższych - perspektywa pracodawców. Nauka i Szkolnictwo wyższe 1 (39): 34-54.
  • Moon, J., Orlitzky, M. (2011). Corporate social responsibility and sustainability education: A trans-Atlantic comparision. Journal of Management and Organization, 17: 583-603.
  • Mulder, M., Weigel, T., Collins, K. (2006). The concept of competence concept in the development of vocational education and training in selected EU member states. A critical analysis. Journal of Vocational Education & Training, 59: 65-85.
  • Nantl, J., Černikovsky et. al. (2010). National Qualification Framework Tertiary Education in the Czech Republic, Prague: Ministry of Education, Youth and Sports.
  • OECD (2018). The future of education and skills. Education 2030.
  • Oria, B. (2012). Enhancing higher education students' employability: A Spanish case study. Journal of Technology Management and Sustainable Development 2012/11 (3): 217-230.
  • Paris Communiqué (2018, May 25th). Retrieved from: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2018_Paris/77/1/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf (accessed: 12.11.2019).
  • Sá, M. J., Serpa, S. (2018). Transversal Competences: Their Importance and Learning Processes by Higher Education Students. Educ. Sci., 8: 126.
  • Szerląg, A. (Ed.) (2009). Kompetencje absolwentów szkół wyższych na miarę czasów. Wybrane ujęcia. Wrocław: Atut.
  • Teichler, U. (2003). The future of higher education and the future of higher education research. Tertiary Education and Management, 9 (3): 171-185. DOI: 10.1080/13583883.2003.9967102
  • Ten Dam, G. T. M., Volman, M. L. L. (2007). Educating for adulthood or for citizenship: social competence as an educational goal. European Journal of Education, 42 (2): 281-298.
  • United Nations (2015). Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015: Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development.
  • University of Bremen, Institute Technology and Education ITB (2019). Country report - Germany. Retrieved from: http://dasche.eu/system/files/publikacje/country _report_Germany.pdf (accessed: 14.08.2019).
  • Walker, M., McLean, M. (2013). Professional education, capabilities and the public good: The role of universities in promoting human development. Abingdon, NY: Routledge.
  • Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: A conceptual clarification. In: Salganik D. S., Defining and Selecting Key Competencies. Seattle: Hogrefe & Huber: 45-65.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171591437

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.