PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 1 | 5--18
Tytuł artykułu

Zastosowanie technik yield management w komercjalizacji turystyki kulturowej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Use of Yield Management Technique in Cultural Tourism Commercialization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Linie lotnicze i sieci hotelowe od dawna zwiększają przychody stosując techniki yield management, polegające na dyskryminacji cenowej, która umożliwia sprzedaż usług po różnych cenach dla różnych segmentów rynku. Podstawowym warunkiem stosowania technik yield management jest usługowy charakter produktu oraz stały potencjał. Warunek ten jest również spełniony w przypadku dużej części organizacji zajmującej się komercjalizacją obiektów turystyki kulturowej. A zatem tego typu organizacje również mogłyby teoretycznie zwiększyć swoje przychody stosując techniki yield management. W artykule przedstawiono zarówno potencjał i jak ograniczenia związane z wykorzystaniem yield management w obiektach zajmujących się komercjalizacją turystyki kulturowej. Możliwość generowania dodatkowych przychodów jest szczególnie istotna w okresie kryzysu, kiedy dotacje przyznawane przez podmioty publiczne często muszą być zastępowane przez środki wypracowane samodzielnie przez podmioty zarządzające obiektami turystyki kulturowej. Yield management jest dla tych organizacji alternatywą dla innych sposobów pozyskiwania dodatkowych funduszy na działalność statutową. (abstrakt oryginalny)
EN
Airlines and hotel chains have long been increasing revenues using yield management which is price discrimination allowing them to sell services at different prices to various market segments. The basic condition for using the yield management technique is the service character of the product and the constant potential. This condition is also fulfilled in case of a large group organizations dealing with commercialization of cultural tourism sites. Therefore, theoretically thinking, this type of organizations could also increase their revenues using the yield management technique. The article presents both the potential and constraints connected with the use of yield management in the sites dealing with cultural tourism commercialization. The possibility of generating additional revenue is essential in crisis times when subsidies granted by public entities must be replaced by financial resources generated on their own by the entities managing the cultural tourism sites. For these organizations, yield management is an alternative to other ways of generating additional funds for their statutory activities. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
5--18
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Blery, E., Efstathia, K., Tsara, N. [2010]. Marketing for a non-profit organization. International Review on Public and Nonprofit Marketing [7], ss. 57-68.
  • Bochert, R. [2007]. Tourismuspolitik. Bonn: uni-edition.
  • Haas, C. [2007]. Families and Children Challenging Museums. W B. Lord [Red.], The manual of museum learning [ss. 49-76]. Lanham: Rowman Altamira.
  • Hanchate, A. [1996]. Nonprofit pricing of services under cost uncertainty . Journal of Cultural Economics , ss. 133-144.
  • Heeley, J. [2003]. Public private sector partnerships in tourism. W A. Lockwood, & S. Medlik [Redaktorzy], Tourism and Hospitality in the 21st century [ss. 275-280]. Devon: Butterworth Heinemann.
  • Kingma, B. [1997]. Public good theories of the non-profit sector: Weisbrod revisited. Voluntas , 2 [8], 135-148.
  • Kotler, P., Bowen, J. T., & Makens, J. C. [2006]. Marketing for Hospitality and Tourism. Pearson Prentice Hall.
  • Lord, B., & Lord, G. D. [1997]. The manual of museum management. Oxford: AltaMira Press.
  • Maddison, D., & Foster, T. [2003]. Valuing congestion costs in the British Museum. Oxford Economic Papers , 55 [1], 173-190.
  • Mauri, A. [2007]. Yield management and perceptions of fairness in the hotel business. International Review of Economics [54], 284-293.
  • McKenzie, R., & Lee, D. [2006]. Microeconomics for MBAs, The Economic Way of Thinking for Managers. New York: Cambridge.
  • McLean, F. [1997]. Marketing the museum. London: Routledge.
  • Millar, S. [1993]. Heritage managment for heritage tourism. W S. Medlik [Red.], Managing Tourism. London: Butterworth Heinemann.
  • Mundt, J. [2001]. Einführung in den Tourismus. München: Oldenburger Verlag.
  • O'Connor, P. [2002]. An empirical analysis of hotel chain online pricing strategies. Information Technology and Tourism [5], 65-72.
  • Page, S., & Hall, C. [2002]. Managing Urban Tourism . London : Prentice Hall.
  • Panasiuk, A., & Pawlicz, A. [2011]. Ceny uslug turystycznych i rekreacyjnych. W Ekonomika turystyki i rekreacji [ss. 239-269]. Warszawa: Wydawnictow Naukowe PWN.
  • Pawlicz, A. [2008]. Dobra Publiczne i Dobra Klubowe na Rynku Turystycznym w Aspekcie Zrównoważonego Rozwoju. W S. Wodejko [Red.], Zrównoważony Rozwój Turystyki [ss. 95- 106]. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
  • Pawlicz, A. [2011a]. Wybrane Aspekty Funkcjonowania Convention Bureau. Ujęcie Instytucjonalne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki [15], 95-106.
  • Pawlicz, A. [2011b]. Yield Management w Obiektach Sakralnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego [647], 373-384.
  • Payne, K. D. [1997]. Revenue Management Isn't New - But It Is Important. Pobrano Listopad 2, 2010 z lokalizacji http://www.adhp.org/pdf/TheEffectofYieldManagementonHotelBrands.pdf
  • Sfodera, F. [2006]. The spread of yield management practices: the need for systematic approaches. Assigi : Physica Verlag.
  • Talluri, T., & van Ryzin, G. [2004]. The theory and practice of revenue management. Springer.
  • Tso, A., & Law, R. [2005]. Analysing the online pricing practices of hotels in Hong Kong. Hospitality Management [24], 301-307.
  • Turner, R. [2002]. Market Failures and the Rationale for National Parks. Journal of Economic Education , 33 [4], 347-56.
  • Valentinov, V. [2007]. The Property Rights Approach to Nonprofit Organization: The Role of Intrinsic Motivation. Public Organization Review [7], ss. 41-55.
  • Varian, H. R. [1997]. Mikroekonomia. Warszawa : PWN.
  • Vericourt, F. d., & Lobo, M. [2009]. Resource and Revenue Management in Nonprofit Operations. Operations research , 57 [5], 1114-1128.
  • Wirtz, J., & Kimes, S. [2007]. The Moderating Role of Familiarity in Fairness Perceptions of Revenue Management Pricing. Journal of Service Research , 9 [3], 229-240.
  • Wodejko, S. [1998]. Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa.
  • World Tourism Organization. [2005]. City Tourism & Culture, The European Experience. Brussels : World Tourism Organization.
  • Zietlow, J., Hankin, J., & Seidner, A. [2007]. Financial management for nonprofit organizations: policies and practices. New Jersey: John Willey & Sons.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171592901

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.