PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 3 | 5--15
Tytuł artykułu

Warszawskie podróże kulinarne. Komunikacja podróży kulinarnych w materiałach reklamowych i recenzjach kulinarnych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Warsaw Culinary Travels. Communication of Culinary Travels in Advertisements and Culinary Reviews
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podróże kulinarne mogą być realizowane dosłownie poprzez wyjazd do innego miejsca i poznawanie jego kultury, także kulinarnej. Mogą być także metaforą wykorzystywaną w materiałach reklamowych czy budowaną w recenzjach kulinarnych dla przedstawienia oferty lokalu gastronomicznego. Komunikowanie jedzenia i restauracji w kategoriach podróży zostaje w artykule omówione na przykładzie tekstów (reklamowych i recenzji) o lokalach warszawskich. Można wyróżnić trzy kierunki takich podróży: zagraniczny/ egzotyczny, tradycyjnie polski i warszawski. Podróże zagraniczne to możliwość skosztowania lokalnej kuchni, zapoznania się z regułami jedzenia oraz elementami kultury (sztuka ludowa, język, muzyka, ubrania). Podróże tradycyjnie polskie z kolei zabierają konsumentów do świata znanych smaków, często w nowoczesnej odsłonie, i atmosfery góralskiej chaty czy wiejskiej gospody. Podróże warszawskie to możliwość skosztowania lokalnej kuchni, ale także dostępność miejsc modnych i znanych. Konsumenci zabierani w te podróże otrzymają obietnice nie tylko doświadczeń kulinarnych, ale także różnorodnych doświadczeń kulturowych. (abstrakt oryginalny)
EN
Culinary travels may be understood literally as a trip to another place to gain some knowledge about the culture, also culinary culture. It may also be a metaphor used in advertisements or culinary reviews for the description of restaurants' offer. Communicating food and restaurants in terms of culinary travel is explored in the article on the basis of Warsaw restaurants' advertisements and reviews. Three directions of these culinary travels may be indicated: foreign/exotic, traditional Polish and Warsaw. Foreign travels mean the possibility of tasting the local cuisine and knowing its rules, as well as understanding other elements of the culture (folk art, language, music, clothes). Traditional Polish travels take consumers to the world of well-known tastes, often in modern version, and to the atmosphere of a mountain cottage or a country tavern. Warsaw travels mean not only tasting local dishes but also the availability of fashionable and popular places. Consumers taken on these travels are promised culinary experiences as well as other various cultural experiences. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
5--15
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Bibliografia
  • Bell D., Valentine G., 1997, Consuming geographies. We are where we eat, Routledge, New York.
  • Brzozwoska B, 2009, O czytaniu kiczu - turysta modny, [w:] Z. Krawczyk, E. Lewandowska- Tarasiuk, J. W. Sienkiewicz, Człowiek w podróży, Almamer, Warszawa, s. 83-92.
  • MacCannell D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA, Warszawa.
  • Nowicki W., 2011, Stół jaki jest. Wokół kuchni w Polsce, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Kraków.
  • Rynek gastronomiczny w Polsce 2010, raport, http://www.horecanet.pl/Partnerzy/Lista/BROG-Media- Biznesu/Raport-Rynek-Gastronomiczny-w-Polsce---wydanie-201.aspx (5.02.2012).
  • Urry J., 2007, Spojrzenie turysty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wieczorkiewicz A., 2004, Cały świat w zasięgu smaku, [w:] M. Jacyno, A. Jawłowska, M. Kempy (red.), Kultura w czasach globalizacji, IFiS PAN, Warszawa, s. 201-218.
  • Wieczorkiewicz A., 2005, Konsumując świat, [w:] A. Jawłowska, M. Kempy (red.), Konsumpcja - istotny wymiar globalizacji kulturowej, IFiS PAN, Warszawa, s. 129-140.
  • Nowak, Maciej, Etno: polska kuchnia w nowoczesnej odsłonie, Dodatek Co Jest Grane do Gazety Wyborczej: http://cjg.gazeta.pl/CJG_Warszawa/1,104435,10862053,Etno__polska_kuchnia_w_nowoczesnej_ odslonie.html (5.02.2012).
  • Nowak, Maciej, Varna 3, czyli evergreeny bułgarskiej kuchni, Dodatek Co Jest Grane do Gazety Wyborczej: http://cjg.gazeta.pl/CJG_Warszawa/1,104435,11037626,Varna_3__czyli_evergreeny_bulgarskiej _kuchni.html (4.02.2012).
  • Przewodnik po restauracjach. Warszawa pełną gębą 2010-2011, 2010, Autor tekstów: Maciej Nowak, Agora, Warszawa.
  • Warszawskie restauracje, dodatek reklamowy do tygodnika Polityka, 20.04.2011.
  • http://restauracjakamionka.pl/ (5.02.2012)
  • http://www.frida.pl/ (5.02.2012)
  • http://www.boccone.pl/ (5.02.2012)
  • http://banjaluka.pl/ (5.02.2012)
  • http://www.honoratka.com.pl/ (5.02.2012)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171593635

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.