PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | z. nr 62 | 214--227
Tytuł artykułu

Employee Retention Management in the Context of Situational Leadership

Warianty tytułu
Zarządzanie retencją pracowników w kontekście przywództwa sytuacyjnego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The way employees are managed is fundamental to modern organizations. Employees are the most valuable and productive resource of any organization. When they leave the organization, they take knowledge, experience, culture, and the system of values with them, which significantly limits the effectiveness and competitiveness of the organization. The phenomenon of employees leaving now affects most organizations. Employee retention, especially referring to those employees with high potential, is one of the biggest challenges for modern managers. The problem raised in the article concerns the impact of the situational approach to employee management on their attachment to the organization. The author's goal was to determine the importance and role of situational leadership in building retention strategies. It was assumed that the flexible selection of management style, taking into account competences and professional experience, may contribute to a stronger identification with the organization and staying in it for longer. The article was prepared based on a critical analysis of the latest literature on the analyzed issue. The issue of employee retention and the factors taken by organizations into account to retain employees (in particular those most talented), were presented. The idea of the situational leadership model was discussed. Attention was paid to its poor dissemination and, at the same time, its usefulness in the era of growing dynamics, non-linearity, and uncertainty of the organization's functioning conditions. It was shown that the situational leadership model creates the possibility of building more comprehensive retention strategies based on subjective mechanisms of flexible impact on employees. The situational leadership methodology allows one to deal with the variability of operating conditions by preparing different management styles and different scenarios. The answer to the challenge of key employee retention can be the strategy of managers taking into account the relevant retention factors using the situational leadership methodology and integrating them into a primary business strategy. (original abstract)
Sposób zarządzania pracownikami ma fundamentalne znaczenie dla współczesnych organizacji. Pracownicy są najbardziej wartościowym i produktywnym zasobem każdej organizacji. Kiedy odchodzą z organizacji, zabierają ze sobą wiedzę, doświadczenie, kulturę i system wartości, co znacząco ogranicza jej efektywność i konkurencyjność. Zjawisko słabego przywiązania pracowników dotyka obecnie większość organizacji. Retencja pracowników, zwłaszcza tych o wysokim potencjale, to jedno z największych wyzwań dla współczesnych menedżerów. Problem podjęty w artykule dotyczy wpływu sytuacyjnego podejścia do zarządzania pracownikami na ich przywiązanie do organizacji. Celem autora było określenie znaczenia i roli przywództwa sytuacyjnego dla budowania strategii retencyjnych. Założono, że elastyczny dobór stylu zarządzania uwzględniający kompetencje i doświadczenia zawodowe może przyczyniać się do silniejszego identyfikowania się z organizacją i pozostawania w niej na dłużej. Artykuł opracowano na podstawie krytycznej analizy najnowszej literatury dotyczącej analizowanego zagadnienia. Zaprezentowano ideę modelu przywództwa sytuacyjnego. Zwrócono uwagę na jego słabe upowszechnienie i zarazem przydatność w dobie narastającej dynamiczności, nielinearności i niepewności warunków funkcjonowania organizacji. Przedstawiono zagadnienie retencji pracowników oraz czynniki podejmowane przez organizacje w celu zatrzymania pracowników, w szczególności tych najbardziej utalentowanych. Wykazano, że model przywództwa sytuacyjnego stwarza możliwość budowania bardziej kompleksowych strategii retencyjnych opartych na podmiotowych mechanizmach elastycznego oddziaływania na pracowników. Metodologia przywództwa sytuacyjnego umożliwia radzenie sobie ze zmiennością warunków działania poprzez przygotowanie różnych stylów zarządzania i różnych scenariuszy działania. Odpowiedzią na wyzwanie, jakim jest retencja kluczowych pracowników, może być podejmowanie przez menedżerów strategii uwzględniających odpowiednie czynniki retencji przy zastosowaniu metodologii przywództwa sytuacyjnego i wkomponowanie ich w podstawową strategię biznesową. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
214--227
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Arasanmi, C. N., Krishna, A. (2019). Employer branding: perceived organisational support and employee retention - the mediating role of organisational commitment. Industrial and Commercial Training, 51(3), 174-183. DOI: 10.1108/ICT-10-2018-0086.
  • Allen, D. G., Bryant, P. C., Vardaman, J. M. (2010). Retaining Talent: ReplacingMisconceptions With Evidence-BasedStrategies. Academy of Management Perspectives, 24(2), 48-64. DOI: 10.5465/amp.24.2.48.
  • Blanchard, K. (2007). Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji. Warszawa: PWN.
  • Das, B. L., Baruah, M. (2013). Employee retention: a review of literature. IOSR Journal of Business & Management, 14(2), 8-16. DOI: 10.9790/487X-1420816.
  • Dutta, A., Banerjee, S. (2014). Study of employee retention. International Journal of Business Management and Research, 4(1), 83-88.
  • Eldridge, D., Nisar, T. (2011). Employee and organizational impacts of flexitime work arrangements. Relations Industrielles/Industrial Relations, 66(2), 213-234. DOI: 10.7202/1006144ar.
  • Hersey, P., Blanchard, K. H. (1977). Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resources. (3rd edn.). New Jersey: Prentice Hall.
  • James, L., Mathew, L. (2012). Employee Retention Strategies: IT Industry. SCMS Journal of Indian Management, 9(3), 79-87.
  • Kopczyński, T. (2016). Podejście sytuacyjne w zarządzaniu projektami. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 421, 255-263.
  • Koźmiński, A. K., Piotrowski, W. (2006). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: PWE.
  • Kumar, R., Arora, R. (2012). Determinants of talent retention in BPO industry. Indian Journal of Industrial Relations, 48(2), 259-273.
  • Kossivi, B., Xu, M., Kalgora, B. (2016). Study on determiningfactors of employeeretention. Open Journal of Social Sciences, 4(5), 261-268. DOI: 10.4236/jss.2016.45029.
  • Kyndt, E., Dochy, F., Michielsen, M., Moeyaert, B. (2009). Employe eretention: organisational and personalperspectives. Vocations and Learning, 2(3), 195-215. DOI: 10.1007/s12186-009-9024-7.
  • Lachiewicz, S., Matejun, M. (2012). Ewolucja nauk o zarządzaniu. In: A. Zakrzewska- -Bielawska (Ed.), Podstawy zarządzania (pp. 85-141). Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • Lawrence, P. J., Lorsch, J. W. (1967). Organization and Enviroment. Boston MA: Harward University Press.
  • Mehta, M., Kurbetti, A., Dhankhar, R. (2014). Review Paper-Study on Employee Retention and Commitment. International Journal of AdvanceResearch in Computer Science and Management Studies, 2(2), 154-164.
  • Merhar, C. (2016). Employee Retention: The Real Cost Of Losing An Employee. Retrieved from: https://www.peoplekeep.com/blog/bid/312123/Employee-Retention-The- -Real-Cost-of-Losing-an-Employee (2019.09.21).
  • Morgan, G. (2002). Obrazy organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
  • Peszko, A. (2002). Podstawy zarządzania organizacjami. Kraków: Wydawnictwo Naukowo- -Dydaktyczne AGH.
  • Rakhra, H. K. (2018). Study on factors influencing employee retention in companies. International Journal of Public Sector Performance Management, 4(1), 57-79. DOI: 10.1504/IJPSPM.2018.088695.
  • Samuel, M. O., Chipunza, C. (2009). Employee retention and turnover: Using motivational variables as a Panacea. African Journal of Business Management, 3(8), 410-415. DOI: 10.5897/AJBM09.125.
  • Sarnecki, K. (2019). Ekonomia chaosu: Jak funkcjonować w takim środowisku. Wyjdź z paradygmatu linearności. Retrieved from: https://questcm.pl/blog/wyjdz-z-paradygmatu- -linearnosci/ (2019.09.12).
  • Sasin, M. (2015). Budowanie zaangażowania, czyli jak motywować pracowników i rozwijać ich potencjał. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Schermerhorn, J. R. (2008). Zarządzanie. Warszawa: PWE.
  • Scott, K. D., McMullen, T., Royal, M. (2012). Retention of key talent and the role of rewards. World at Work Journal, 21(4), 1-19.
  • Sergio, R. P., Rylova, M. (2018). Employee Engagement and Empowerment as Gateway towardsRetention: The Case of Volkswagen Group. Journal of Eastern European and Central Asian Research, 5(2), 120-130. DOI: 10.15549/jeecar.v5i2.242.
  • Sharma, G. D., Mahendru, M., Singh, S. (2010). A study of Employee Retention in ITeS Industry: A Case of NorthIndia. Res Manageria, 1(1), 1-19.
  • Sherman, H. (1966). It all depends: A pragmatic approach to organization. Alabama: University of Alabama Press.
  • Silva, M. R. A., AmorimCarvalho, J. C., Dias, A. L. (2019). Determinants of Employee Retention. In: J. C. Amorim Carvalho, E. M. C. B. Sabino (Eds.), Strategy and Superior Performance of Micro and Small Businesses in Volatile Economies (pp. 44-56). Hershey PA: IGI, Business Science Reference. DOI: 10.4018/978-1-5225-7888-8.ch004.
  • Singh, D. (2019). A Literature Review on Employee Retention with Focus on Recent Trends. International Journal of Scientific Research in Science and Technology, 6(1), 425-431. DOI: 10.32628/IJSRST195463.
  • Sinha, C., Sinha, R. (2012). Factors affecting employee retention: A comparative analysis of two organizations from heavy engineering industry. European Journal of Business and Management, 4(3), 145-162. DOI: 10.5901/mjss.2014.v5n1p481.
  • Szenrok, S. (2018). Przywództwo sytuacyjne, czyli jak zarządzać, skoro każdy z nas jest inny. Retrieved from: http://opsychologii.pl/przywodztwo-sytuacyjne-czyli-jak-zarzadzac- skoro-kazdy-z-nas-jest-inny.html (2019.09.17).
  • Terera, S. R., Ngirande, H. (2014). The impact of rewards on jobsatisfaction and employeeretention. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(1), 481-487. DOI: 10.5901/mjss.2014.v5n1p481.
  • Yousuf, S., Siddqui, D. A. (2019). Factors Influencing Employee Retention: A Karachi Based Comparative Study on IT and Banking Industry. International Journal of Human Resource Studies, 9(1), 42-62. DOI: 10.5296/ijhrs.v9i1.14111.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171597821

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.