PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2019 | 10 | nr 31 Władza polityczna w tradycji judeo-chrześcijańskiej | 19--44
Tytuł artykułu

Od kosmonomii ku teonomii i pojmowaniu władzy w Starym Testamencie

Autorzy
Warianty tytułu
From Cosmonomy Towards Theonomy and Power Prehension in the Old Testament
Języki publikacji
PL
Abstrakty
CEL NAUKOWY: Próba wykazania zmiany dokonanej w drugiej połowie II tysiąclecia przed Chr., gdy w miejsce kosmonomicznych ujęć dominujących uprzednio w myśli politycznej starożytnego Bliskiego Wschodu wkracza ujęcie teonomiczne znajdowane w szczególności w tekstach starotestamentowych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Statyczne ujęcie zakładające istnienie niezmiennego ładu kosmicznego, ewentualnie (i postulatywnie) odzwierciedlanego w porządku politycznym znającym władzę sprawowaną przez człowieka, zostaje skonfrontowane z ujęciem późniejszym, uwzględniającym istnienie jedynego Boga osobowego, który wolą swą określa treść ładu. Analiza tekstów dawnych, podawana w kontekście przemian kulturowych, jest główną metodą stosowaną w wywodzie.
PROCES WYWODU: Autor przechodzi od prezentacji ujęć wcześniejszych do analizy ujęć późniejszych, zmieniających się, uwzględniających coraz więcej elementów typowych dla projektu teonomicznego, a także wiele zagadnień niesionych przez historię Izraela i Judei, od Wyjścia aż po ustanowienie typowej dla tradycji starotestamentowej "teokracji umiarkowanej".
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Ukazanie istoty zmiany dokonującej się w dłuższym okresie, odchodzenia od ujęcia statycznego w kierunku ujęcia dynamicznego, uwzględniającego rolę osobowego Boga kształtującego treść ładu, w szczególności ładu normatywnego (prawa Bożego objawianego).
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Konieczność uwzględniania w dalszych badaniach zmiany wykazanej w tekście (również na podstawie najważniejszych opracowań traktujących o dziejach myśli politycznej Izraela i o dziejach kształtowania się koncepcji prawa Bożego). (abstrakt oryginalny)
EN
RESEARCH OBJECTIVE: An attempt to demonstrate the change accomplished in the second part of the second millennium B.C., when on the place of former dominant concepts in the political thought of the Middle East came the theonomic conception which was presented in the Old Testament texts.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Static conceptualization which assuming existence of immutable cosmic order, eventually reflected in political order with human power is confronting with later conceptualization which take into consideration the only one God's existence, who by His own will evaluates the order. An analysis of the very old texts, considerate in the context of the cultural transformations is the main method which is practise in an argument.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: An author goes from presenta- tion former conceptualizations towards analysis of later ones, altering and considering more and more typical elements for theonomic project as well as shows many problems in the history of Israel and Judah since Exodus till establishing typical for Old-Testament tradition "moderate theocratic" project.
RESEARCH RESULTS: Presentation the essence of abandoning the static conceptualization towards dynamic conceptualization performing in a longer time and taking into account the role of personal God who creating the order, especially normative one (manifested law of God).
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: One must considering in the next investigations the change which was presented in an article (in the context of more important books on the history of Hebrew political thought as well as books on the history of God's law conceptions). (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
10
Strony
19--44
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ignatianum w Krakowie
Bibliografia
  • Brague, R. (1999). La Sagesse du monde. Histoire de l'expérience humaine de l'univers. Paris: Fayard.
  • Brague, R. (2014). Prawo Boga. Filozoficzna historia przymierza. Przeł. M. Wodzyńska i A. Kocot. Warszawa: Fundacja Świętego Mikołaja. Redakcja "Teologii Politycznej".
  • Carroll, W.H. (2009). Historia chrześcijaństwa. T. I: Narodziny chrześcijaństwa. Przeł. J. Morka. Wrocław: Wydawnictwo "Wektory".
  • Dvornik, F. (1966). Early Christian and Byzantine Political Philosophy. Origins and Background. T. I-II. Washington, D.C.: Harvard University Press.
  • Finkelstein, I. i Silberman, N.A. (2007). Dawid i Salomon. Przeł. A. Weseli. Warszawa: Wydawnictwo Amber.
  • Goodenough, E.R. (1929). Kingship in Early Israel. Journal of Biblical Studies, 48, 169-205.
  • Johnson, P. (1993). Historia Żydów. Przeł. M. Godyń, M. Wójcik, A. Nelicki. Kraków: Platan.
  • Kornatowski, W. (1968). Zarys dziejów myśli politycznej starożytności. Warszawa: Instytut Wydawniczy "Pax".
  • Ricciotti, G. (1956). Dzieje Izraela. Przeł. Z. Rzeszutek. Warszawa: Instytut Wydawniczy "Pax".
  • Schreiner, J. (1999). Teologia Starego Testamentu. Przeł. B.W. Matysiak. Warszawa: Instytut Wydawniczy "Pax".
  • Voegelin, E. (2014). Izrael i Objawienie. Przeł. M.J. Czarnecki. Warszawa: Fundacja Świętego Mikołaja. Redakcja "Teologii Politycznej".
  • Wojciechowski, M. (2008). Biblia o państwie. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171598439

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.