PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 5624--5633
Tytuł artykułu

Analiza naprężeń w zaczepie holowniczym lekkiej przyczepy

Warianty tytułu
Analysis of Stresses in the Lightweight Trailer Coupling
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem obecnej analizy było wskazanie najbardziej obciążonych elementów zaczepu holowniczego podczas różnych oddziaływań między samochodem osobowym i lekka przyczepą. Obliczenia wykonano w modelu zaczepu, opracowanym przy użyciu metody elementów skończonych i przedstawionym w artykule. Podczas obliczeń rozpatrywano trzy przypadki obciążenia zaczepu kulowego poziomą siłą równą 200 N i działającą kolejno: zgodnie z wektorem prędkości przyczepy, przeciwnie do wektora prędkości przyczepy, pod kątem 20 względem kierunku jazdy. Dla tych trzech różnych wektorów obciążenia uzyskano różniące się od siebie rozkłady naprężeń zredukowanych i przemieszczeń elementów zaczepu holowniczego i przedstawiono je w artykule. Największe wartości naprężeń występowały w przypadku siły skierowanej przeciwnie do wektora prędkości przyczepy. Były one zlokalizowane w korpusie zaczepu, co sugeruje, że powinien on być wykonywany raczej ze stali niż ze stopu aluminiowo-krzemowego. Dla wspomnianego przypadku uzyskano też największe wartości wypadkowych przemieszczeń elementów zaczepu.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the present study has been to identify the most loaded elements of the trailer coupling during various interactions between the car and a light trailer. Calculations have been made in the coupling model, developed using the finite element method and presented in the article. During the calculation, the three cases have been considered for loading the trailer coupling by the horizontal force equal 200 N and acting successively: in accordance with the velocity vector of the trailer, opposite to the velocity vector of the trailer and at an angle of 20 relative to the direction of travel, respectively. For these three different load vectors it has been obtained different gradients of reduced stresses and displacements for elements the trailer coupling. They have been presented in the article. The highest values of the stress have occurred in the case of force directed opposite to the velocity vector of the trailer. They have been located in the body of the coupling, so it suggests that the body should be made of steel, rather, than of the AlSi alloy. For the mentioned case it has been also achieved the highest values of displacements for elements of the trailer coupling.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
5624--5633
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • 1. Autodesc Inventor v. 15.0, on-line Technical Documentation 2015
  • 2. Głowice zaczepowe Steelpress, broszura, dostępność: http://www.spp.net.pl
  • 3. Instrukcja montażu, obsługi i konserwacji zaczepów kulowych typu ZSK i BC, dostępność: http://www.spp.net.pl/omaCMS/uploads/pdfs/ZSK-BC_2008_PL.pdf
  • 4. Regulamin nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
  • 5. Wrona, J., Wrona, R., Analiza wpływu stanu technicznego złącza pojazd-przyczepa na bezpieczeństwo drogowe, Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe 2010, nr 6.
  • 6. Wytyczne 94/20/EG Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171598759

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.