PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 1(32) Coaching - nieustanne dążenie do rozwoju | 11--19
Tytuł artykułu

Coaching jako narzędzie motywowania zewnętrznego w procesie zarządzania zasobami ludzkimi

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Coaching as a tool for external motivation in the process of human resources management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zaangażowanie pracowników stanowi jeden z najważniejszych czynników, które w znaczący sposób wpływają na rozwój i doskonalenie organizacji. Jest bezpośrednio związane z procesem skłaniania pracowników do bardziej wytężonego działania, opartym na uwzględnianiu i próbie zaspokojenia ich potrzeb. Artykuł został oparty o tezę, że coaching stanowi skuteczne narzędzie motywowania zewnętrznego w procesie zarządzania zasobami ludzkimi. Celem artykułu jest próba zebrania i usystematyzowania czynników wpływających na skuteczny sposób motywowania pracowników w organizacji. Przeprowadzone badanie dotyczyło postrzegania coachingu jako narzędzia motywowania. W niniejszej pracy wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz kwestionariusz ankiety. Dyskusja wyników wykazała, że znaczna większość respondentów uważa coaching za skuteczną metodę motywowania, a praca została wskazana jako miejsce, w którym proces coachingowy powinien być wdrażany. Głównym sposobem zintegrowania rezultatów badań nad coachingiem z implementacją jego założeń w środowisku pracowniczym, jest określanie i definiowanie motywowania jako głównego czynnika zaangażowania pracowników w organizacji.(abstrakt oryginalny)
EN
Employee involvement is one of the most important factors that significantly influence the development and improvement of the organization. It is directly related to the process of inducing employees to act more intensively, based on taking into account and trying to satisfy their needs. The article is based on the thesis that coaching is an effective tool for external motivation in the process of human resources management. The aim of the article is an attempt to collect and systematize factors influencing the effective way of motivating employees in the organization. The study concerned the perception of coaching as a tool for motivating. In this paper, the method of analysis and criticism of literature and the questionnaire were used. Discussion of the results showed that the vast majority of respondents consider coaching to be an effective method of motivating. Thus, it should be noted that the work was indicated as a place where the coaching process should be implemented. The main way to integrate the results of research on coaching with the implementation of its assumptions in the work environment is to define motivation as the main factor of employee involvement in the organization.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Benedikt A., (2003) Motywowanie pracowników w sytuacjach kryzysowych, Wrocław: Astrum.
  • Berny J., Leśniewski M. A., Górski P., (2012) Motywacja w systemie zarządzania zasobami ludzkimi. Analiza teoretyczna problemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach "Administracja i Zarządzanie" nr 92.
  • Bruce-Foulds C., Clark G., Ray K., (2018) Coaching i mentoring: co to jest i jak wykorzystuje się to w organizacjach [w:] Parsloe E., Leedham M., Newell D., (red.), Coaching i mentoring. Strategie, taktyki, techniki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Ciekanowski Z., (2014) Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach "Administracja i Zarządzanie" nr 101.
  • Dolata D., Parysek A., (2014) Czym ten coaching właściwie jest? Wyobrażenia, fantazje i opinie studentów [w:] Dubiński P., Grochalska M., (red.), Coaching naukowy, Poznań: Instytut Naukowo-Wydawniczy MAIUSCULA.
  • Domański S., (1989) Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Griffin R.W., (2002) Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/files/Do_pobrania/PARP_ MZN%203.pdf [30.06.2019].
  • Kochmańska A., (2014) Wykorzystanie coachingu do szkolenia pracowników. Etyczny wymiar pracy coacha, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej "Organizacja i Zarządzanie" z. 69, nr kol. 1906.
  • Kopertyńska M.W., (2008) Motywowanie pracowników - teoria i praktyka, Warszawa: Placet.
  • Kozińska A, Wieczorek D., (2005) Styl kierowania nastawiony na motywowanie, Dwumiesięcznik "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" nr 1.
  • Król H., Ludwiczyński A., (2008) Zarządzanie zasobami ludzkimi, tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Krzemińska P., Walczak-Duraj D., (red.), (2014) Aspekty motywacji wpływające na zaangażowanie pracowników w organizacji, Humanizacja pracy 3(277) XLVII.
  • Lendzion J., Stankiewicz-Mróz A., (2005) Wprowadzenie do organizacji i zarządzania, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Łosiak W., (2007) Psychologia emocji, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Machaczka J., (2001) Podstawy zarządzania, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Maslow A., (2006) Motywacja i osobowość, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Masłyk-Musiał E., Rakowska A., Krajewska-Bińczyk E., (2012) Zarządzanie dla inżynierów, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Michna M., (2016) Zasoby ludzkie jako kluczowy czynnik sukcesów w przedsiębiorstwach w przyszłości, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej "Zarządzanie" tom I, nr 23.
  • Mikuła B., (2006) Organizacje oparte na wiedzy, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Miler-Zawodniak A., (2012), Teorie potrzeb jako współczesne teorie motywacji, Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej nr 4.
  • Nieckarz Z., (2011) Psychologia motywacji w organizacji, Warszawa: Difin.
  • Obłój K., (2014) Strategia organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Schermerhorn J.R., tłum. Ehrlich A., (2008) Zarządzanie - kluczowe koncepcje, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Sekuła Z., (2008) Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Sępek. M., Seliga R., (red.), (2010) Przedsiębiorczość i zarządzanie, Tom XI, Zeszyt 11, Łódź.
  • Staar J., (2005) Coaching. Procesy, zasady, umiejętności, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Żukowska J., (2010) Coaching jako narzędzia wspierające rozwój organizacji [w:] Kaleta A., Moszkowicz K., (red.), Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171598951

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.