PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 1(32) Coaching - nieustanne dążenie do rozwoju | 25--29
Tytuł artykułu

Wpływ uwarunkowań kulturowych na rynek usług coachingowych w Europie Zachodniej i Azji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The impact of cultural conditions on the market of coaching services in Western Europe and Asia
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie wpływu uwarunkowań kulturowych na rozwój rynku usług coachingowych w Europie Zachodniej i Azji. Do opracowania problemu badawczego posłużono się: analizą pojęciową, kwerendą literatury z zakresu psychologii społecznej oraz analizą danych ilościowych związanych z tematem pracy. W szczególności zwrócono uwagę na statystyki z 2016 roku odnoszące się do liczby coachów i menadżerów stosujących coachingowe umiejętności na obu obszarach, ich przeciętnych rocznych zarobków, opinii przedstawicieli tego zawodu na temat oddziaływania coachingu na przemiany społeczne oraz udziału ich klientów w poszczególnych kategoriach wiekowych. Dzięki temu możliwe stało się zarówno spojrzenie na problem badawczy z aktualnej perspektywy, jak i wskazanie potencjalnych przyszłych tendencji. Badania wykazały, że rynek usług coachingowych jest dużo bardziej rozwinięty w krajach Europy Zachodniej i w dużej mierze jest to spowodowane czynnikami kulturowymi. Wydaje się jednak, że ta forma szkolenia ma również predyspozycje, żeby zaistnieć w większym stopniu w społeczeństwach azjatyckich.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is to present the influence of cultural conditions on the development of the market of coaching services in Western Europe and Asia. The following scientific methods were used to develop the research problem: conceptual analysis, literature review in the field of social psychology and analysis of quantitative data related to the topic of work. In particular, attention was drawn to statistics from 2016 regarding the number of coaches and managers applying coaching skills in both areas, their average annual earnings, opinions of representatives of this profession on the impact of coaching on social change and the share of their clients in particular age categories. As a result, it became possible to look at the research problem from the current perspective as well as to identify potential future trends. Research has shown that the market for coaching services is much more developed in Western European countries and to a large extent it is caused by cultural factors. It seems, however, that this form of training also has a predisposition to become more prominent in Asian societies.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Gilewicz J., (2012) Psychologia społeczna, Poznań: Zysk i S-ka.
  • Derbis R., Wirga T., (2009) Rodzaj wzbudzonych emocji a zaufanie do ludzi i wiara w świat sprawiedliwy, "Czasopismo Psychologiczne" 15(1).
  • https://coachfederation.org [20.06.2019].
  • Lee Y.T., Seligman M.E., (1997) Are Americans more optimistic than the Chinese? "Personality and social psychology bulletin" 23(1).
  • Maślankiewicz P., (2016) Tutoring, coaching, mentoring - współczesne formy edukacji i rozwoju człowieka, "Ogrody Nauk i Sztuk".
  • Michalik D., (2014) Wpływ coachingu na zarządzanie przedsiębiorstwem, ZS WSH "Zarządzanie: nr 1.
  • Miller J.G., (1984) Culture and the development of everyday social explanation, "Journal of personality and social psychology", 46(5), 961.
  • Rozkwitalska M., (2008) Kultury organizacyjne przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym [w:] Problemy miękkiego zarządzania we współczesnych organizacjach, Polak W., (red.), Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji.
  • Sidor-Rządkowska M., (2014) Mentoring jako wsparcie rozwoju firmy menadżerskiej, Warszawa: Sanofi Polska.
  • Wolniak R., (2008) Indywidualizm i kolektywizm na przykładzie organizacji publicznych województwa śląskiego, Zeszyty Naukowe "Organizacja i Zarządzanie".
  • Żukowska J., (2012) Naukowe ujęcie coachingu [w:] Wachowiak P., (red.), Człowiek w organizacji. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo SGH.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171598973

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.