PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 2(33) Rynek pracownika i pracodawcy | 33--37
Tytuł artykułu

Kształcenie szansą na rynku pracy dla osób z niepełnosprawnościami

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Education as an opportunity on the labour market for people with disabilities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problematyka zatrudnienia osób niepełnosprawnych ma szczególne znaczenie, nie tylko ekonomiczne, ale również socjologiczne i psychologiczne. Praca w życiu osób z niepełnosprawnościami zajmuje istotne miejsce i przyczynia się do poprawy jakości życia. Pozwala na zwiększenie wiary we własne możliwości i minimalizuje ryzyko izolacji społecznej. Dane wskazują, że najmniejsze problemy ze znalezieniem pracy pośród osób z niepełnosprawnościami mają osoby z wykształceniem wyższym. Przed uczelniami wyższymi stoi zatem zadanie dostosowania procesu kształcenia do osób z niepełnosprawnościami. Tworzenie dostępnej uczelni obejmuje dwie główne kategorie działań, ogólnie można je określić mianem wsparcia edukacyjnego. Zalicza się do niego wszelkie działania ułatwiające zdobywanie wiedzy przez studentów oraz dostosowania architektoniczne, które pozwalają na sprawne poruszanie się w przestrzeni akademickiej przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Celem niniejszego artykułu jest uzasadnienie i wskazanie działań, które powinna podejmować uczelnia, aby zwiększyć dostępność kształcenia dla osób z niepełnosprawnościami, a tym samym pozwalać na zdobycie pracy i poprawę jakości życia.(abstrakt oryginalny)
EN
The issue of employment of people with disabilities is of particular importance, not only economic, but also sociological and psychological. Work in the lives of people with disabilities occupies an important place and contributes to improving the quality of life. It allows you to increase confidence in your own abilities and also minimizes the risk of social isolation. The data indicate that people with higher education have the smallest problems with finding a job among people with disabilities. Universities therefore face a huge task in adapting the education process for people with disabilities. Creating an accessible university covers two main categories of activities. In general, they can be described as educational support, which includes all activities that facilitate learning by students and architectural adjustments, which include adaptations that allow people with various disabilities to move efficiently in the academic space. The purpose of this article is to justify and indicate the actions that should be taken by a university to increase the accessibility of education for people with disabilities, and thus to get a job and improve the quality of life.(original abstract)
Rocznik
Strony
33--37
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • https://bon.uek.krakow.pl/index.php?p=m&idg=ds,69 [19.05.2019].
  • http://www.bon.agh.edu.pl/images/Aktualnoci_/KSSN/2017/ KSSN_17_DODATEK_PDF.pdf, s. 6-7, [19.05.2019].
  • http://www.niepelnosprawni.gov.pl/art,49,dokumenty-organizacji-narodow-zjednoczonych [09.05.2019].
  • https://www.gov.pl/web/nauka/wsparcie-niepelnosprawnych-studentow-i-doktorantow [09.05.2019].
  • https://www.nik.gov.pl/plik/id,18209,vp,20806.pdf, [19.05.2019].
  • Dykcik W., (1997) Pedagogika specjalna, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.
  • Gorajewska D., (2006) Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.
  • GUS, Szkoły wyższe i ich finanse, publikacje z lat 1999-2017.
  • Jureczka K., (2017) Analiza i ocena czynników jakości związanych 7 z barierami architektonicznymi Akademii techniczno-humanistycznej w Bielsku-Białej, "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie", z. 105.
  • Pamuła N., Szarota M., Usiekniewicz M.,(2008) Nic o nas bez nas, "Studia de Cultura" 10(1).
  • Struck-Peregończyk M., (2015) Czynniki kształtujące aktywność zawodową młodych osób niepełnosprawnych na przykładzie województwa podkarpackiego [w:] Gąciarz B., Rudnicki S., Żuchowska-Skiba D., (red.), Polscy NiePełnos-Prawni pomiędzy deklaracjami, Kraków: Wydawnictwo AGH.
  • Woźniak Z., (2008) Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej, społeczny kontekst medycznego problemu, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica".
  • www.niepelnosprawni.gov.pl [19.05.2019].
  • www.unic.un.org.pl/niepelnosprawnosc/definicja.php [09.05.2019].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171599391

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.