PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 20 | z. 4 Badania w sektorze kultury | 489--502
Tytuł artykułu

Strategie marketingowe w muzeach

Autorzy
Warianty tytułu
Marketing Strategies in Museums
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia rzeczywiste znaczenie strategii marketingowej w muzeach. Marketing w muzeach jest nieodzownym narzędziem zarządzania strategicznego, musi więc być traktowany tak samo jak we wszystkich organizacjach rynkowych. Przedstawiony w artykule przegląd zagadnień związanych z marketingiem w muzeach uświadamia, że jest on warunkiem niezbędnym dla zbudowania nowoczesnej instytucji kultury budującej trwałe związki ze swoim audytorium.
EN
Many Polish museums have yet to discover and claim their position in the broader social context. All too often, their activity is in no way related to the needs, expectations, and aspirations of the visitors. This state of affairs is caused first and foremost by the attitude of suspicious aversion towards marketing strategies, with the latter being perceived as an element of a market-driven game characteristic to the business sector which, in turn, is commonly associated with dishonesty and objectives standing in stark contrast to public cultural institutions' mission. This article delineates the actual significance of marketing strategy in museums by presenting the effects of their lacking in interest in own auditoriums' needs. (original abstract)
Rocznik
Tom
20
Strony
489--502
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • Black G. (2012), Transforming Museums in the Twenty-First Century, London-New York: Routledge.
  • Burkiewicz Ł (2014), Marketing w kulturze. Ukierunkowanie na rynek czy na produkt, "Perspektywy Kultury" nr 2. s. 161-173.
  • Czy kultura musi bać się słowa konkurencja? "Dziennik Polski", 21.01.2014, https://dziennikpolski24. pl/czy-kultura-musi-bac-sie-slowa-konkurencja/ar/3304276/5 [odczyt: 5.02.2019].
  • Gaweł Ł. (2012), Kreowanie wizerunku, budowanie relacji. Przyczynek do zarządzania muzeum, [w:] A. Kowalska (red.), Muzeum w świetle reflektorów, Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, s. 96-102.
  • Gaweł Ł. (2018), Zaginiony świat - edukacja muzealna jako kluczowy komponent procesu zarządzania dziedzictwem kulturowym, [w:] Ł. Gaweł, M. Kostera (red.), Etnografie instytucji dziedzictwa kulturowego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 17-31.
  • Jedlewska B. (2006), Marketing w działalności podmiotów kultury - aktualne wyzwania, problemy i doświadczenia, "Zarządzanie w Kulturze", t. 7, s. 95-106.
  • Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014), Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce, Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
  • Kaleta K. (2003), Marketing kultury i jego specyfika, "Marketing i Rynek", nr 10, s. 14-20.
  • Kotler N.G., Kotler Ph., Kotler W.I. (2008), Museum Marketing & Strategy: Designing Missions, Building Audiences, Generating Revenue and Resources, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Kotler Ph., Lee N. (2008), Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, tłum. A. Ehrlich, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.
  • Lord G.D., Lord B. (2009), The Manual of Museum Management, Lanham-New York-Toronto- Plymuth: AltaMira Press.
  • Matt G. (2006), Muzeum jako przedsiębiorstwo, Aletheia, Warszawa.
  • Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M. (2011), Rola marketingu w rozwoju usług kulturalnych, "Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu", nr 18, s. 75-85.
  • Misiak J. (2014), Muzeum jako organizacja usługowa, [w:] M. Szeląg (red.), Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement. Cz. 1, seria "Muzeologia", t. 8, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas; Warszawa: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, s. 8-18.
  • Piontek A. (2017), Museum und Partizipation: Theorie und Praxis kooperativer Ausstelungsprojekte und Beteiligungsangebote, Bielefeld: Transcript Verlag.
  • Rottermund A. (2015), Muzea - perspektywy, "Muzealnictwo", nr 56, s. 3-15.
  • Smoleń T. (2006), Produkt kultury - charakterystyka marketingowa, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie", nr 720, s. 87-100.
  • Węglarska K. (2013), Marketing jako "przyszłość" kultury, "Acta Humana", nr 1, s. 138-152.
  • Zdebska-Schmidt J., My -Wy - Dom kultury w kontekście tworzących go ludzi, https://inspiro. org/2017/05/14/my-wy/ [odczyt: 23.02.2019].
  • http://antybowling.bibel.pl/pakiet.php [odczyt: 20.02.2020].
  • http://ourmuseum.org.uk/wp-content/uploads/Community-Engagement-Strategy-2015-20-1. pdf [odczyt: 20.02.2020].
  • https://www.mnw.art.pl/wizyta/a-ty-co-zobaczysz/ambasadorzy/ [odczyt: 20.02.2020].
  • https://www.youtube.com/watch?v=tllTKgFiFE4&list=PLqfyjXfxSQ5uwtWQJ6BXUjbarcjeU NafG [odczyt: 20.02.2020].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171601031

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.