PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | nr 163 | 48
Tytuł artykułu

The European Union: State of play and prospects

Warianty tytułu
Unia Europejska: stan i perspektywy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Estoński system opodatkowania dochodów osób prawnych okazał się sukcesem. W ślady Estonii zdecydowały się iść inne kraje (Gruzja w 2017 i Łotwa w 2018), ograniczając niekiedy zakres stosowania nowego systemu. Alternatywnie można stopniowo wydłużać możliwość bezpodatkowego przechowywania zysków na rachunkach inwestycyjnych. Półżartem dodam, że nie rekomendowałbym Polsce wprowadzenie tego system, gdyż niewątpliwie spowodowałby to utratę względnej przewagi Estonii w opodatkowaniu dochodów przedsiębiorstw. Wskazane wyżej zalety systemu estońskiego sprawiają, że przy wszystkich zastrzeżeniach, warto rozważyć wprowadzenie tego modelu, nawet w ograniczonym zakresie. Jak wynika z przywołanych badań, przeprowadzona w Estonii reforma opodatkowania dochodów osób prawych miała największy wpływ na mniejsze przedsiębiorstwa. Zastosowanie systemu estońskiego w Polsce w zakresie ograniczonym do mniejszych przedsiębiorstw jest więc uzasadnione nie tylko z punktu widzenia wpływów budżetowych, ale przede wszystkim ze względu na dopasowanie narzędzia podatkowego do podmiotów, które go najbardziej potrzebują. Jako argument przeciwko wspieraniu mniejszych przedsiębiorstw często wskazuje się, że efektywność dużych przedsiębiorców jest większa niż mniejszych. Wyższa efektywność znajduje potwierdzenie w danych o przeciętnej wartości dodanej w przeliczeniu na jednego pracującego w przedsiębiorstwach niefinansowych w Polsce, która jest tym wyższa, im większe jest przedsiębiorstwo (EY, 2017). Wyższa efektywność dużych przedsiębiorstw nie dziwi, biorąc pod uwagę korzyści skali czy kapitał techniczny i ludzki, którym one dysponują. Warto jednak zwrócić uwagę, że duże przedsiębiorstwa zazwyczaj nie są duże "od początku", lecz zaczynają podbój rynku jako mniejsze podmioty. W tym kontekście wsparcia mniejszych przedsiębiorstw nie należy postrzegać jako negację faktów ekonomicznych, ale jako działanie oparte na afirmacji tych faktów. Celem wsparcia rozwoju mniejszych firm nie jest przecież stabilizacja ich pozycji jako małego przedsiębiorstwa, ale uzyskanie przez nich statusu dużego, bardziej efektywnego i konkurencyjnego przedsiębiorcy. Lekcja, jaką można wyciągnąć z doświadczeń Estonii, wskazuje, że estoński model opodatkowania dochodów może sprawdzić się jako instrument służący do osiągnięcia tego celu. (fragment tekstu)
EN
Estonian corporate income tax is a success. Some other countries have decided to follow (Georgia - 2017 and Latvia - 2018), sometimes restricting the scope of the new system. Alternatively, the period of the tax-free investment accounts can be gradually extended. Halfjokingly - I would not recommend that Poland introduce this system, as Estonia would lose its comparative advantage in the field of corporate taxation. The advantages described above with respect to the Estonian system mean that, given all of the objections, it is worth considering introducing this model, even to a limited extent. The studies referred to show that the Estonian CIT reform affected smaller enterprises the most. Therefore there are reasonable grounds for introducing the Estonian system in Poland to a limited degree with respect to smaller enterprises not only due to the budget revenue, but above all due to the tax instrument being suited to firms most in need of it. The argument often made against providing support for smaller enterprises is that large enterprises are more efficient than smaller ones. This higher level of efficiency is confirmed by data on the average added value when calculated per employee in non-financial enterprises in Poland, which is higher the larger the enterprise (EY, 2017). It is no surprise that larger enterprises are more efficient given the economies of scale or their technical and human capital. Importantly, however, large enterprises rarely start out large; they begin to conquer the market as smaller firms. In this context, providing support for smaller enterprises is not a denial of economic reality, but activity based on acknowledgement of that reality. After all, the purpose of providing support for growth of smaller firms is not to stabilise their standing as small enterprises, but for them to become large, more efficient, and competitive enterprises. The lesson to be learnt from the experiments in Estonia is that the Estonian tax model could be an effective instrument to achieve that goal.(fragment of text)
Rocznik
Numer
Strony
48
Opis fizyczny
Twórcy
  • Ministry of Finance, Estonia
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Bank Światowy, PwC (2019). Paying Taxes 2018.
  • Bizna V., Jurušs M., Laizāns T., Šnikvalds R. (2018). Assessment of impact of corporate income tax suspension on financial performance of businesses, Economics and Business, nr 32, s. 172-181.
  • Bunn D., Asun E. (2019). International Tax Competitiveness Index 2019, Tax Foundation.
  • EY (2017). Polskie przedsiębiorstwa wczoraj i dziś. Źródła sukcesu i nowe wyzwania.
  • Funke M. (2001). Determining the taxation and investment impacts of Estonia's 2000 income tax reform, Bank of Finland, Institute for Economies in Transition, BOFIT, no. 15.
  • Główny Urząd Statystyczny (2019). Wyniki finansowe przedsiębiorstw niefinansowych w I kwartale 2019 roku. Informacje sygnalne.
  • Hazak A. (2009). Companies' Financial Decisions Under the Distributed Profit Taxation Regime in Estonia, Emerging Markets Finance and Trade 45:4, s. 4-12.
  • Kaarma R. (2012). National Report (Estonia) for IFA Boston Congress 2012. Subject II: The debt-equity conundrum, IFA.
  • Komisja Europejska (2008), Effects of tax systems on the retention of earnings and the increase of own equity, Summary report of the expert group.
  • Komisja Europejska (2015), Experiences with cash-flow taxation and prospects. Final report, Taxation papers no. 55-2015, Luxembourg.
  • Komisja Europejska (2018). Study on tax compliance costs for SMEs. Final report.
  • Komisja Europejska (2019). European Semester: Assessment of progress on structural reforms, prevention and correction of macroeconomic imbalances, and results of in-depth reviews under Regulation (EU) No 1176/2011. Country Report Poland 2019, Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council, the European Central Bank and the Eurogroup 2019, COM(2019) 150 final.
  • Komisja Europejska (2019b). Annual report on European SMEs 2018/2019 Research & Development and Innovation by SMEs.
  • Kurist A., Uustalu E. (2003). National Report (Estonia) for IFA Sydney Congress 2003 Subject I: Trends in Company/Shareholder Taxation: Single or Double Taxation, Cahiers de droit fiscal international, vol. 88a, s. 333-350.
  • Künnapas K. (2015). National Report (Estonia) for IFA 2015 Basel Congress Subject I: Tax incentives on Research and Development (R&D), IFA.
  • Leszczyłowska A. (2014). Współczesne koncepcje podatku dochodowego. Niedyskryminowanie oszczędności i inwestycji w opodatkowaniu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014.
  • Masso J., Meriküll J. (2011). Macroeconomic effects of zero corporate income tax on retained earnings, Baltic Journal of Economics 11:2, s. 81-99.
  • Masso J., Meriküll J., Vahter P. (2011). Gross profit taxation versus distributed profit taxation and firm performance: effects of Estonia's corporate income tax reform, University of Tartu.
  • Masso J., Meriküll J., Vahter P. (2013). Shift from gross profit taxation to distributed profit taxation: Are there effects on firms?, Journal of Comparative Economics 41, s. 1092-1105.
  • Meade J. E., red. (1978). The Structure and Reform of Direct Taxation, Institute for Fiscal Studies, London.
  • Narodowy Bank Polski (2019). Sytuacja na rynku kredytowym - wyniki ankiety do przewodniczących komitetów kredytowych, III kwartał 2019 r., Departament Stabilności Finansowej, Warszawa.
  • OECD (2008). Tax and Economic Growth.
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2019). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa.
  • Polski Instytut Ekonomiczny (2019). Tygodnik Gospodarczy PIE, nr 44/2019.
  • Prohorovs A., Fainglozs L., Jonina V. (2016). Introduction of Corporate Income Tax Deferral as an Essential Factor for Economic Development of Latvia, University of Business, Arts and Technology RISEBA Working Paper 16/9.
  • PwC (2016). Guide to Doing Business and Investing in Macedonia.
  • Saha D., Betliy O. (2017). Taxation of distributed profits: International Experience, German Advisory Group Ukraine, Policy Briefing Series [PB/03/2017].
  • Schatan R., Grote M., Burns L. (2019). Ukraine. Distributed Profit Tax; Voluntary Disclosure of Assets; and BEPS Implementation, International Monetary Fund Country Report nr 19/352.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171601791

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.