PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 1 | 15--27
Tytuł artykułu

Model dojrzałości logistycznej przedsiębiorstw usługowych - podstawy teoretyczne

Warianty tytułu
Logistics Maturity Model for Service Company - Theoretical Background
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel: w artykule przedstawiono podstawy teoretyczne koncepcyjnego modelu dojrzałości logistycznej przedsiębiorstw usługowych. Metodologia: określono fazy ewolucji logistyki przemysłowej, określono obszary działalności przedsiębiorstwa usługowego wg modelu SCOR, określono narzędzia logistyczne stosowane przez przedsiębiorstwa usługowe zaadaptowane z przedsiębiorstw produkcyjnych, zdefiniowano poziomy dojrzałości logistycznej dla sektora usług.

Wnioski: na podstawie przeprowadzonych badań teoretycznych oraz własnych obserwacji autorzy konkludują, że poziom dojrzałości logistycznej przedsiębiorstwa usługowego zależy od narzędzi stosowanych w obszarach planowania, zaopatrzenia, magazynowania, zarządzania zapasami, dystrybucji i logistyce zwrotnej. Poziom dojrzałości logistycznej w sektorze usług odnieść można do poszczególnych faz ewolucji logistyki przemysłowej.

Ograniczenia badań / implikacje: proponowany model został oparty na interpretacji własnej autorów w zakresie rozwoju logistyki i SCM od lat 50. XX w. oraz własnej interpretacji wynikającej z obserwacji w zakresie narzędzi logistycznych stosowanych w sektorze usług.

Praktyczne implikacje: Opracowany model logistycznej dojrzałości przedsiębiorstw usługowych zostanie wykorzystany do badań naukowych nad polskimi przedsiębiorstwami usługowymi, których celem jest zbadanie poziomu dojrzałości logistycznej w sektorze usług.

Oryginalność / wartość: opracowanie teoretycznego modelu dojrzałości logistycznej przedsiębiorstw usługowych, który osadzony jest na 3 filarach takich jak fazy ewolucji logistyki przemysłowej, model SCOR oraz inżynieria logistyczna, stanowi oryginalne i nowatorskie podejście w zakresie badań nad dojrzałością logistyczną. Dodatkową wartość wnosi dedykowanie modelu dla sektora usług, który nadal pozostaje w niższy pod względem badań naukowych. (abstrakt oryginalny)
EN
Objective: The paper presents theoretical background of logistics maturity model for service enterprise. Methodology: There were determined: phases of the industry logistics, business activity areas of service company according to SCOR model, logistics tools used by service companies, which were adopted from manufacturing companies, logistics maturity levels for the service sector were defined.

Conclusions: According to conducted theoretical research and own observations, it was stated, that the level of logistics maturity in the service company depends on tools used in the areas of: planning, procurement, storage, inventory management, distribution and reverse logistics. The level of logistics maturity in the service sector may be referred to particular phases of the industrial logistics evolution. Research limitations/implications: The roots of the model lie in interpretation made by authors of the paper in the field of: logistics development and SCM since the 1950s and observations regarding the logistics tools used in the services sector.

Practical impact: The logistics maturity model for service company will be used for scientific research carried out on Polish service service industry, in order to examine the level of logistics maturity in the service sector.

Originality: Logistics maturity model based on three dimensions of the assessment including: SCOR model, phases of the industry logistics and ogistics tools, has become original approach in the filed of logistics maturity research. Moreover, the added-value of the model is that, it is dedicated for service industry, which if in research niche. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
15--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • 1. Ballou R. H., 2007, The evolution andfuture of logistics and supply chain management, European business review 19(4), s. 332-348.
  • 2. Battista C., Fumi A., Schiraldi M., 2012, The logistic maturity model: guidelines for logistic processes continuous improvement, Proceedings of the POMS 23rd Annual Conference, Chicago, Illinois, USA.
  • 3. Battista C., Schiraldi M. M., 2013, The logistic maturity model: Application to a fashion company, International Journal of Engineering Business Management 5, s. 1-11.
  • 4. Blaik R, Bruska A., Kauf S., Matwiejczuk R., 2013, Logistyka w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 5. CMMI Product Team, 2010, CMMIfor Development, Version 1.3, Carnegie Mellon University, Technical report, https://www.sei.cmu.edu/reports/10tr033.pdf, dostęp z dnia 02.02.2018 r.
  • 6. Domingues P, Sampaio P., & Arezes P. M., 2016, Integrated management systems assessment: a maturity model proposal, Journal of Cleaner Production 124, s. 164-174.
  • 7. Fertsch M., 2017, Elementy inżynierii logistycznej: praca zbiorowa, ILIM, Poznań.
  • 8. Fraser P., Moultrie J., Gregory M., 2002, The use of maturity models/grids as a tool in assessing product development capability, Engineering Management Conference, 2002. IEMC'02. 2002 IEEE International Vol. 1, s. 244-249.
  • 9. Gołembska E., Tyc-Szmil K., Brauer J., 2008, Logistyka w usługach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 10. Paulk M.C. (red.), 1995, The capability maturity model: Guidelines for improving the software process, Addison-Wesley Professional.
  • 11. PóppelbuB J., & Roglinger M., 2011, What makes a useful maturity model? a framework of general design principles for maturity models and its demonstration in business process management, dokumenty konferencyjne: European Conference on Information Systems (ECIS), s. 28- 40.
  • 12. Proenęa D., Borbinha J., 2016, Maturity models for information systems- A state of the art, Procedia Computer Science 100, s. 1042-1049.
  • 13. Richards G., Grinsted S., 2013, The Logistięp and Supply Chain Toolkit. Over 100 Tools for Transport. Warehousing and Inventory Management 2nded., Kogan Page Limited, s. V-VIII.
  • 14. Wendler R., 2012, The maturity of maturity model research: A systematic mapping study, Information and software technology 54(12), s. 1317-1339.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171602023

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.