PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 12 (63) | 35--48
Tytuł artykułu

Why do Richer EU Countries Have a Higher Public Debt Ratio than their Poorer Counterparts?

Autorzy
Warianty tytułu
Dlaczego bogatsze kraje UE mają wyższy wskaźnik długu publicznego niż biedniejsze?
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem artykułu jest identyfikacja czynników różnicujących wskaźniki długu publicznego w krajach UE o różnych poziomach rozwoju gospodarczego. Przyjęto okres badawczy od 2000 do 2018 r. W przypadku inflacji analiza została poszerzona także o lata 1990-1996. Aby osiągnąć cel, przeanalizowano szeregi czasowe oraz współczynniki korelacji między wybranymi kategoriami. Na podstawie przeprowadzonej analizy można stwierdzić, że różnice we wskaźnikach długu publicznego w krajach UE wynikały nie tylko z efektów keynesowskich i niekeynesowskich, ale również z takich czynników, jak: (i) zróżnicowane stopy wzrostu gospodarczego (zgodnie z teorią realnej konwergencji); (ii) zmienne stopy inflacji; (iii) różne warunki stabilizacji wskaźnika zadłużenia z punktu widzenia kształtowania się salda pierwotnego.
EN
This article aims to identify the factors differentiating public debt ratios among EU countries with different levels of development. The study period from 2000 to 2018 was adopted. The analysis was extended to the period of 1990-1996, for inflation only. In order to achieve the aim, a time-series analysis and correlation coefficients between selected categories were examined. Based on the above, the analysis indicates that differences in the public debt ratios in EU countries stemmed also from reasons that do not result from Keynesian and non- -Keynesian effects, such as: (i) varying economic growth rates (according to the theory of real convergence); (ii) varying inflation rates; (iii) different conditions relating to the stabilization of debt ratios in the context of primary balance volumes.
Rocznik
Numer
Strony
35--48
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Lodz, Poland
Bibliografia
  • Afonso, A., and Sousa, R. M. (2011). The macroeconomic effects of fiscal policy. Applied Economics, 44(34).
  • Bukowski, S. I. (2011). Kryzys fiskalny i przyszłość Unii Ekonomicznej i Monetarnej. In S. I. Bukowski & J. Misala (Eds.), Wzrost gospodarczy i finanse międzynarodowe. Warszawa: CeDeWu.pl, Wydawnictwo Fachowe.
  • Burda, M., Wyplosz, Ch. (2000). Makroekonomia. Podręcznik europejski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Cassimon, D., Moreno-Dodson, B., Wodon, Q. (2008). Debt sustainability for low-income countries: A review of standard and alternative concepts, Munich Personal RePEc Archive, January.
  • Castro, F., Cos, P. H. (2008). The economic effects of fiscal policy: The case of Spain. Journal of Macroeconomics, 30(3).
  • Christiano, L., Eichenbaum, M., and Rebelo, S. (2009). When is the government spending multiplier large? NBER Working Paper Series, (15394).
  • Eggertsson, G. B. (2011). What fiscal policy is effective at zero interest rates? NBER Macroeconomics Annual 2010, 25.
  • Fatás, A. and Mihov, I. (2001). The effects of fiscal policy on consumption and employment: Theory and evidence. CEPR Discussion Paper, (2760).
  • Favero, C. (2002). How do European monetary and fiscal authorities behave? CEPR Discussion Paper, (3426).
  • Gale, W. G., Orszag, P. R. (2003). Economic effects of sustained budget deficits. National Tax Journal, 56(3).
  • Giordano, R., Momigliano, S., Neri, S., and Perotti, R. (2007). The effects of fiscal policy in Italy: Evidence from a VAR model. European Journal of Political Economy, (23).
  • Giudice, G., Turrini, A., and Veld, J. (2003). Can fiscal consolidations be expansionary in the EU? Ex-post evidence and ex-ante analysis. Economic Papers, (175), European Commission, Directorate- General for Economic and Financial Affair, Brussels.
  • Grabia, T. (2015). Finanse publiczne najważniejszych gospodarczo krajów europejskich. Wiadomości Statystyczne, (4).
  • Kwon, G., McFarlane, L., and Robinson, W. (2006). Public debt, economic growth and inflation: A cross-country study and its application to Jamaica. IMF Working Papers, (06/121).
  • Lopes da Veiga, J., Ferreira-Lopes, A., and Sequeira, T. (2014). Public debt, money supply and inflation in African economies. MPRA Paper, (57377).
  • Mishkin, F. S. and Savastano, M. A. (2000). Monetary Policy Strategies for Latin America. NBER Working Paper, (7617).
  • Mountford, A., and Uhlig, H. (2005). What are the effects of fiscal policy shocks? Humboldt-Universität zu Berlin Working Paper SFB, (649).
  • Nguyen, V. B. (2015). The relationship between public debt and inflation in developing countries: Empirical evidence based on difference panel GMM. Asian Journal of Empirical Research, 5(9).
  • Perotti, R. (2003). Estimating the effects of fiscal policy in OECD countries. ECB Working Paper, 168.
  • Ramey, V., and Shapiro, M. (1998). Costly capital reallocation and the effects of government spending. Carnegie Rochester Conference on Public Policy, (48).
  • Reinhart, C. M., and Rogoff, K. S. (2010). Growth in a time of debt. American Economic Review, (100).
  • Reynolds, A. (2001). The fiscal-monetary policy mix. Cato Journal, 21(2).
  • Rocznik Statystyczny RP. (1997).Warszawa: GUS.
  • Romero, J. P. B., and Marin K. L. (2017). Inflation and Public Debt, Monetaria, V(1).
  • Rosati, D. (2013). Konsolidacja fiskalna a kryzys zadłużenia w strefie euro. In L. Oręziak, D. K. Rosati, Kryzys finansów publicznych. Przyczyny. Mechanizm. Drogi wyjścia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Uczelnia Łazarskiego.
  • Rzońca, A. (2007). Czy Keynes się pomylił? Skutki redukcji deficytu w Europie Środkowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • The Eurostat database (n.d.), Retrieved: August 1, 2019 from http://epp.eurostat.ec.europa.eu
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171602507

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.