PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 6180--6189
Tytuł artykułu

Statki SAR 3000 w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa - przyczyny wprowadzenia, charakterystyka i pierwsze doświadczenia z eksploatacji

Warianty tytułu
SAR 3000 Vessles in Maritime Search and Rescue Service - Reasons for Putting into Service, Characteristics and First Operational Experience
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest charakterystyka wielozadaniowego statku ratowniczego SAR 3000 oraz ocena jego przydatności w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. Trzy egzemplarze tego typu wprowadzone zostały do Służby SAR w latach 2011-2012. Ich wprowadzenie uwieńczyło proces modernizacji floty statków ratowniczych, który był konieczny z powodu starzenia się wcześniej używanych statków, zmian w organizacji systemu poszukiwania i ratownictwa morskiego oraz zmieniającej się struktury akcji ratowniczych. Statki SAR 3000 posiadają oczywiste zalety. Podstawowym atutem jest duża prędkość, skracająca znacznie czas dotarcia do potrzebujących pomocy. Drugim najistotniejszym atutem jest bogate wyposażenie w sprzęt ratowniczy - szybka łódź ratownicza, optoelektroniczny system poszukiwania rozbitków, czy wyposażenie służące udzielaniu pomocy przedmedycznej istotnie zwiększają skuteczność prowadzonych działań. Doświadczenia eksploatacyjne wskazują także na pewne wady, które nie przesłaniają jednak korzyści wynikających z wdrożenia tych statków do służby.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to describe SAR 3000 multipurpose rescue vessels and examine its usefulness in maritime search and rescue operations. Three ships of this type was introduced to the SAR Service in 2011- 2012. The introduction completed the process of modernization of the search and rescue fleet. Modernization was necessary for three reasons: necessity to introduce new multipurpose rescue vessels replacing the outdated rescue-towing vessels, institutional separation of life rescue from salvage of property and changes in the structure of marine accidents. SAR 3000 vessels have obvious advantages. The primary advantage is the high speed, thus minimizing the time to reach the place of accident. The second most important advantage is the extensive equipment. Fast rescue boat, sensor and imaging system, medical first-aid room significantly increase search and rescue effectiveness. Operational experience also shows some disadvantages, but that does not reduce the benefits of putting these ships into service.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
6180--6189
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa w Gdyni
Bibliografia
  • 1. Bernacki D., Efekty skali produkcji w transporcie na przykładzie korzyści kosztowych związanych z wielkością statków kontenerowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki 2012, nr (743) 20.
  • 2. Bogalecka M., Bezpieczeństwo transportu morskiego w rejonie Morza Bałtyckiego. Zarządzanie i finanse 2012, nr 3/1.
  • 3. Bogalecka M., Jedynak B., Reszko M., Akcje zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego w polskich obszarach morskich, w: Ekonomiczne, społeczne i prawne wyzwania państwa morskiego w Unii Europejskiej, red. St. Piocha, T. Heese, Środkowopomorska Rada NOT w Koszalinie, Koszalin-Kołobrzeg 2009.
  • 4. Czaplewski K., Nitner H., Zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne ochrony obszarów morskich przed zanieczyszczeniami. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej 2001, nr 1 (184).
  • 5. Dokumenty wewnętrzne Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (opisy techniczne, instrukcje obsługi, świadectwa klasy, sprawozdania z akcji ratowniczych). Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa, Gdynia.
  • 6. Konkol D., Perka T. i inni, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa "Służba SAR" 2002- 2012. VIS-ART s.c., Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa, Gdynia 2012.
  • 7. Kopacz Z., Morgaś W., Krajowy system bezpieczeństwa morskiego w zintegrowanej polityce bezpieczeństwa morskiego. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej 2001, nr 2 (185).
  • 8. Maziarz J., Katastrofy morskie wymagające masowych operacji ratowniczych. Ratownicy Morscy. Rocznik 2009/2010 2010.
  • 9. Pacuk M., Koncepcja autostrad morskich w polityce transportowej Unii Europejskiej, w: Wybrane problemy gospodarki morskiej, Regiony Nadmorskie nr 21,Wydawnictwo Bernardinum, GdańskPelplin 2013.
  • 10. Opis techniczny. Morski Statek Ratowniczy SAR 3000/III m/s Sztorm. REMONTOWA Marine Design & Consulting 2012.
  • 11. Palmowski T., Bałtycki cruising. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG 2011, t. 18.
  • 12. Palmowski T., Terminal głębokowodny w Gdańsku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki 2011, nr (657) 15.
  • 13. Report on shipping accidents in the Baltic Sea area during 2011. Baltic Marine Environment Protection Commission, Helsinki 2012.
  • 14. Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim. Dziennik Ustaw 2011, nr 228, poz. 1368.
  • 15. Zaucha J., Gospodarka morska wobec nowych trendów rozwojowych (Aspekty przestrzenne). Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN 2008, t. 122.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171602677

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.