PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
15 (2008) | nr 1 (56) | 114--125
Tytuł artykułu

Ważność wybranych cech jakościowych jabłek dla konsumentów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Importance of Some Selected Qualitative Features of Apples for the Buyers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy było poznanie oraz ocena cech uwzględnianych przez konsumentów przy zakupie świeżych jabłek oraz związków pomiędzy preferencjami a postawami konsumentów. Analizę wykonano na podstawie danych z badań ankietowych przeprowadzonych w 2004 r. wśród mieszkańców Lublina. Badania wskazują, że cechy demograficzne i społeczno-ekonomiczne są istotnie związane z preferencjami nabywców jabłek. W opinii respondentów przy zakupie jabłek uwzględnia się według ważności następujące cechy: świeżość, smak, brak uszkodzeń mechanicznych, czystość owoców, odmiana, cena, informacja o braku szkodliwych dla zdrowia pozostałości, barwa, kraj pochodzenia, duży wybór, wielkość owoców, technologia produkcji, nazwa producenta. Z uwagi na zróżnicowanie preferencji w zależności od cech demograficznych i społeczno-ekonomicznych kupujących zwiększeniu efektywności działań promocyjnych, mających na celu zwiększenie spożycia jabłek, będzie sprzyjać ukierunkowanie ich na określone segmenty nabywców. (abstrakt oryginalny)
EN
The objective of the research was to recognize and evaluate the features of apples the consumers refer to while buying fresh apples, as well as the correlations among the consumers' preferences and attitudes. The analysis was conducted on the basis of the results of questionnaire surveys carried out among the residents in the city of Lublin in 2004. The research shows that the demographic and social-economic features are significantly correlated with the preferences of the buyers of apples. In the opinion of respon-dents, the following features are taken into consideration when they buy apples, in the order of their importance: freshness, taste, lack of mechanical damage, cleanness of fruits, variety, price, information on lacking residues that might be harmful to health, colour of peel, country of origin, large choice, fruit size, technology of production, producer's name. Owing to the differentiation of preferences depending on the demographic and social-economic feature of the buyers, the efficiency of promotional activities aiming at the increase of apple consumption could be improved by orienting them to relevant segments of purchas-ers. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
114--125
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Rolnicza w Lublinie
Bibliografia
  • [1]Czernyszewicz E.: Preferencje konsumentów w zakupie i spożyciu jabłek. Annales UMCS, sectio EEE, 2004, XIV, 13-23.
  • [2]Frątczak E, Pęczkowski M., Sienkiewicz K., Skaskiewicz K.: Statystyka od podstaw z systemem SAS. SGH, Warszawa 2005.
  • [3]Jabłka i gruszki. Standardy jakości handlowej owoców i warzyw. MRiRW, Warszawa 2003.
  • [4]Péneau S., Hoehn E., Roth H.-R., Escher F., Nuessli J.: Importance and consumer perception of freshness of apples. Food Quality and Preference, 2006, 17, 9-19.
  • [5]Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1619/2001 z dnia 6 sierpnia 2001 r. w sprawie OJ
  • [6]Rynek owoców i warzyw. Stan i perspektywy, Warszawa 2007, 30, 24.
  • [7]Trębacz A.: Preferencje konsumentów owoców a rynek jabłek deserowych. Mat. III Ogólnopolskiej Konferencji Ogrodniczej nt. Szanse i zagrożenia dla krajowego ogrodnictwa po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, 13-14 grudzień 2000, AR w Lublinie, s. 233-242.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171602763

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.