PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 17 | z. 1 | 9--29
Tytuł artykułu

Museum Boom Continues: on the Phenomenon of Museums of Contemporary Art from a Central European Perspective

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Since the 1990s Central Europe has been making up for the time lost in different spheres of life. The new century marked the beginning of the development process of museum infrastructure - a process that despite the economic crisis of the end of 2010s has been going on. Every year new museums openin in both the historical and art sector, and especially those dealing with contemporary art. Nonexistent before 1989, museums of contemporary art constitute a new type of institution in the region. Their role is not only to collect the latest art and performance, but also to make connections between art and life. Considering the low regard of contemporary art in public life, the museum boom in the field of contemporary art is indeed a phenomenon. In every larger city in Poland, as well as in the Czech Republic, Hungary and Slovakia, attempts are being made towards the creation of a museum or centre of contemporary art. The aim of this article is to present and discuss the phenomenon of building new art museums in Central Europe, with emphasis on the mechanisms of their creation and local specificities. This museum-building frenzy that started in Central Europe at the beginning of the 21st century should be considered as part of the worldwide museum building boom. Various aspects of the museum boom are discussed in several points: 1) the grand vision for Warsaw - the desire to become an icon, 2) the political vision for museums, 3) contemporary art in the regions, 4) new spaces for old museums, 5) private patronage and non-governmental organisations. Central European institutions that were established during this period meet the expectations of cultural circles, politicians and patrons. In most cases, the stories of building the museums echo the Western fashion for icons and the tendency to adapt post-industrial architecture for the purposes of art. (original abstract)
Rocznik
Tom
17
Numer
Strony
9--29
Opis fizyczny
Twórcy
  • Międzynarodowe Centrum Kultury, Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • Adorno Th., Valéry Proust Museum [in:] Prisms, transl. S. and S. Weber, Cambridge, Massachussetts, 1988.
  • Belting H., Contemporary Art and the Museum in the Global Age [in:] Contemporary Art and the Museum. A Global Perspective, eds. Peter Weibel and Andrea Buddensieg, Ostfildern 2007.
  • Black G., Transforming Museums in the Twenty-first Century, London-New York 2012.
  • Bude v Bratislave Kunsthalle? Rozhovor s Richardom Gregorom, "Flash Art CZ/SK", December 2007 - May 2008.
  • DOX, Centrum současného umění, architektury a designu, "Architekt" 2007, No. 9.
  • DOX Centrum současného umění / Centre for Contemporary Art - Start, exhibition catalogue Vítejte v kapitalismu!, 19.10.2008-8.02.2009, Praha 2008.
  • Dvadsať Rokov od Nežnej Neprebehlo: Kunsthalle, http://sites.google.com/site/dvadsatrokovodneznej/rozne/fakty/kauzy/kunsthalle [accessed: 28.11.2015].
  • Elvert J., Manowce "Mitteleuropy". Niemieckie koncepcje nowego kształtu Europy w okresie międzywojennym [in:] J. Kłoczowski, S. Łukasiewicz, O nowy kształt Europy. XX-wieczne koncepcje federalistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej i ich implikacje dla dyskusji o przyszłości Europy, Lublin 2003.
  • Farago J.., Why museums are the new churches, BBC, 16 July 2015, http://www.bbc.com/culture/story/20150716-why-museums-are-the-new-churches [accessed: 31.08.2015].
  • Jagodzińska K., A varsói Modern Művészeti Múzeum: a nagy várakozásról, a meghiúsult reményekről és a társadalmi kapcsolatok építéséről, "Opus Mixtum II. A Centrart Egyesület Évkönyve" 2013.
  • Jagodzińska K., Czas muzeów w Europie Środkowej. Muzea i centra sztuki współczesnej (1989-2014), Kraków 2014.
  • Jagodzińska K., Współczesne wciąż tymczasowe / Contemporary still temporary, "Herito. Dziedzictwo, Kultura, Współczesność / Heritage, Culture & the Present" 2012, No. 8.
  • Jagodzińska K., Zachęceni do kolekcjonowania, "Art & Business" 2010, No. 3.
  • Jarecka D., Sztuka lokalna idzie do Zachęt, "Gazeta Wyborcza", 3.02.2006.
  • Jarecka D., Sztuka otwarta na nowo, "Gazeta Wyborcza", 24.11.2008.
  • Jencks Ch., The Iconic Building, New York 2008.
  • Jencks Ch., The Iconic Building Is Here to Stay [in:] P. Dean (ed.), Rethinking Representation, "Hunch. The Berlage Institute Report" 2006/2007, No. 11 (Winter), Rotterdam.
  • Kizáková Z., Metropola bez Kunsthalle nie je metropola, "kultura.pravda.sk", 21.04.2010, http://kultura.pravda.sk/galeria/clanok/34014-metropola-bez-kunsthalle-nie-je-metropola/ [accessed: 28.11.2015].
  • Krajewski P., Monkiewicz D., MWW Muzeum Współczesne Wrocław. Koncepcja Programowa, Wrocław 2007.
  • Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu / Tender for an Architectural Concept of Museum of Contemporary Art in Wrocław, koncepcja P. Wilkosz, W. Stefanik, K. Woźniak, Wrocław [2008].
  • Kundera M., The Tragedy of Central Europe, "New York Review of Books", Vol. 31, No. 7 (26 April 1984), translated from the French by Edmund White, http://www.ises.hu/webimages/files/Kundera_tragedy_of_Central_Europe.pdf [accessed: 28.11.2015].
  • LIGET BUDAPEST http://ligetbudapest.org/eng/ [accessed: 18.10.2015].
  • Lorente J. Pedro, Cathedrals of Urban Modernity. The First Museums of Contemporary Art 1800-1930, Farnham 1998.
  • Lorente J. Pedro, The Museums of Contemporary Art. Nation and Development, Farnham 2011.
  • Marinetti F.T., The Founding and Manifesto of Futurism, "Le Figaro", Paris, February 20, 1909.
  • Múzeum moderného umenia Danubiana, P. Žalman (ed.), 2001.
  • Nasza inwestycja - budowa siedziby MCSW Elektrownia, http://www.elektrownia.art.pl/?nasza-inwestycja-budowa-siedziby-mcsw-elektrownia,205 [accessed: 28.11.2015].
  • Naumann F., Mitteleuropa, Berlin 1915.
  • Néray K., Selected Works from the Collection, Ludwig Museum Budapest - Museum of Contemporary Art, Budapest 2000 (English insert from 2003).
  • Néray K., The Social Role of Contemporary Art and the Ludwig.Phenomenon, paper presented at the AICA congress Culture and Politics in Bratislava, November 1998, manuscript.
  • Ogłoszenie wyników procedury wyłonienia architekta, Warszawa 21.07.2014, http://artmuseum.pl/pl/text/ogloszenie-wynikow-konkursu [accessed: 2.09.2015].
  • Petránský L., Ako sa to začalo..., "Art Revue" 2000, No. 1.
  • Piotrowski P., Muzeum krytyczne, Poznań 2011.
  • Press release Mamy projekt nowego Muzeum Śląskiego, Muzeum Śląskie w Katowicach, 15.06.2007.
  • Press release Nowe miejsce dla sztuki, ms², 4.09.2007.
  • Rules and Regulations of the competition for an architectural design concept for the building of the Museum of Modern Art in Warsaw, Office of the Mayor of the Capital City of Warsaw [2006].
  • Sarzyński P., Zniechęcanie Zachęt, "Polityka", 6.09.2008 (No. 36).
  • Sbírky Musea Kampa / The Museum Kampa Collection, J. Machalický, J. Lammel (eds.), Museum Kampa - Nadace Jana a Medyládkových, [Prague] 2009.
  • Skřivánek J., Jak se staví galerie, "Art+Antiques", June 2008.
  • Sudjic D., Can We Still Believe in Iconic Buildings?, "Prospect", 19.06.2005, http://www.prospectmagazine.co.uk/2005/06/canwestillbelieveiniconicbuildings [accessed: 18.10.2015].
  • Sudjic D., Landmarks of Hope and Glory, "The Observer", 26.10.2003, Arts, http://www.theguardian.com/society/2003/oct/26/urbandesign.architecture [accessed: 18.10.2015].
  • Székely M., Contemporary Art Museums in Central Europe. Between International Discourse and Nation (Re)building Strategies, "ÉTUDES DU CEFRES" 2014, No. 17.
  • Tali M., Pierantoni L., New art museums in Central and Eastern Europe and the ideologies of urban space production, "Cultural Trends" 2011, No. 20:2.
  • Marinetti F.T., The Founding and Manifesto of Futurism, "Le Figaro", Paris, February 20, 1909.
  • Torbicka I., Grażyna Kulczyk nie zbuduje muzeum!, Gazeta.pl Poznań, 9.10.2009, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/1,36001,7126194,Grazyna_Kulczyk_nie_zbuduje_muzeum_.html [accessed: 18.10.2015].
  • Torbicka I., Kolekcjonerka sztuki - Rozmowa z Grażyną Kulczyk, Gazeta.pl Poznań, 15.02.2007, http://poznan.wyborcza.pl/poznan/1,36000,3920585.html [accessed: 18.10.2015].
  • Urfalino Ph., Vilkas C., Les Fonds régionaux d'art contemporain. La délégation du jugement esthétique, Paris 1995.
  • Trésors publics. 20 ans de création dans les Fonds régionaux d'art contemporain, Sylvie Philippon (ed.), Paris 2003 (exhibition catalogue).
  • Vlastník J., Meda Mládková, "Travel in the Czech Republic" 2001.
  • Volf P., Obsession, "The Heart of Europe Magazine" 2003, No. 3.
  • The art of Jan and Meda Mládek, http://www.museumkampa.com/en/The-Jan-and-Meda-Mladek-Collection-120.htm [accessed: 28.11.2015].
  • Ziolkowski Th., German Romanticism and Its Institutions, Princetown 1990.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171602977

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.