PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 2 | 25--32
Tytuł artykułu

Oczekiwania start-upów względem instytucji wsparcia przedsiębiorczości wpływające na ilość i jakość kreowanych podmiotów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Startups' Expectations Regarding Entrepreneurship Support Institutions: How These Expectations Influence the Quantity and Quality of Established Entities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W latach 2014-2020 w Polsce realizowany jest szeroko zakrojony program finansowego wsparcia kreacji i rozwoju tzw. start-upów, a więc firm o wysokim potencjale innowacyjnym, działającym najczęściej w ramach branży wysokich technologii, przemysłu 4.0 czy sieci internetowej. Program Start in Poland z budżetem przekraczającym 2,8 miliarda złotych zakłada intensyfikację postaw przedsiębiorczych, a tym samym zwiększenie stopnia innowacyjności kraju. Fundamentalnym jednak pytaniem jest, czy wsparcie jedynie bądź głównie finansowe realnie wpływa nie tyle na intensyfikacje postaw przedsiębiorczych, ile na ich jakość oraz jakie czynniki mają wpływ na wzrost liczby firm o wysokim potencjale innowacyjnym i biznesowym. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jakie są oczekiwania przedsiębiorstw działających w ramach instytucji wsparcia przedsiębiorczości, które przekładają się na intensyfikację postaw przedsiębiorczych, w tym kreację start-upów, o wysokim potencjale zarówno biznesowym, jak i innowacyjnym. Aby odpowiedzieć na pytanie badawcze przeprowadzono badania zgodnie z założeniami sekwencyjnej strategii eksplanacyjnej, w początkowej fazie realizując badania ilościowe (n = 112), w drugiej zaś - jakościowe (n = 17). (abstrakt oryginalny)
EN
In 2014-2020, an extensive program of financial support for the creation and development of the so-called startups, i.e. companies with high innovative potential, operating most often within the high technology industry, industry 4.0 or the Internet. The 'Start in Poland' program with a budget exceeding PLN 2.8 billion assumes the intensification of entrepreneurial attitudes and thus an increase in the country's innovativeness. The fundamental question, however, is whether solely, or mainly, financial support affects not only the intensification of entrepreneurial attitudes but also their quality and what factors increase the number of companies with high innovative and business potential. The aim of the article is to answer the question of what are the expectations of enterprises operating as startup accelerators, which translate into the intensification of entrepreneurial attitudes, including the creation of startups with high potential, both business and innovative. In order to answer the research question, the research was carried out in accordance with the assumptions of the explanatory strategy, by performing quantitative research (n = 112) in the initial phase and qualitative research (n = 17) in the second phase. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
25--32
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
autor
  • Wyższa Szkoła Zarządzania w Rzeszowie; Zakład Doświadczalny Organika Sp. z o.o. w Nowej Sarzynie Grupa kapitałowa Ciech SA
Bibliografia
  • Audretsch, D. i Feldman, M. (1996). Innovation clusters and the industry life cycle. Review of Indus-trial Organization, 11, 253-273
  • Chrzanowski, M. i Zawada, P. (2018). Otwarte innowacje i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach typu start-up. Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
  • Cockburn, I., Henderson, R. i Stern, S. (2000). Untangling the origins of competitive advantage. Strategic Management Journal,21, 1123-1145.
  • Collins, L. (2006). Opening up the innovation process. Engineering Management Journal, 16(1), 14-17.
  • Compass. (2015). The Global Startup Ecosystem Ranking.
  • Cooke, P., Kaufmann, D., Levin, C. i Wilson, R. (2006). The biosciences value chain and comparative incubation models. Journal of Technology Transfer, 31(1), 115-129.
  • Coombs, R. i Metcalfe, J. (2002). Innovation in pharmaceuticals: perspectives on the co-ordination, combination and creation of capabilities. Technology Analysis & Strategic Management, 14, 261-271.
  • Criscuolo, P., Nicolaou, N. i Salter, A. (2012). The elixir (or burden) of youth? Exploring differences in innovation between start-ups and established firms. Research Policy, 41, 319-333.
  • Cuervo-Garcia, A., Montoro-Sanchez, A. i Martinez, R. (2008). Clusters and Business Networks, W M. Galindo, J. Guzman, D. Ribeiro, Entrepreneurship and Business: A Regional Perspective (s.b187-210). Berlin Heidelberg: Springer.
  • Elango, B. i Chen, S. (2012). Learning to manage risks in international R&D joint ventures through ownership decisions. Management Decision, 50(8), 1425-1444.
  • Gallego, J., Rubalcaba, L. i Suarez, C. (2013). Knowledge for innovation in Europe: The role of external knowledge on firms' cooperation strategies. Journal of Business Research, 66, 2034-2041.
  • German-Soto, V. i Gutierrez Flores, L. (2013). Assessing some determinants of the regional patenting: an essay from the Mexican States. Technology and Investment, 4(3B)/2013, 1-9.
  • Giuliani, E. (2007). The selective nature of knowledge networks in clusters: evidence from the wine industry. Journal of Economic Geography, 7, 139- 168.
  • Hacket, S. i Dilts, D. (2004). A systematic review of business incubation research. Journal of Technology Transfer, 29(1), 55-82.
  • Hanon, P. (2005). Incubation policy and practice: Building practitioner and professional capatibility. Journal of Small Business and Enterprise Development, 12(1), 57-75.
  • Hansen, M., Chesbrough, H., Nohria, N. i Sull, D. (2000). Networked incubators: Hothouses of the new economy. Harvard Business Review, September-October, 74-83.
  • Hollanders, H. i Es-Sadk, N. (2018). European Innovation Scoreboard. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Kaczmarek, M., Olejnik, I., i Springer, A. (2013). Badania jakościowe - metody i zastosowanie. Warszawa: CeDeWu.
  • Kowalak, B. (2010). Benchmarking parków techno-logicznych w Polsce - raport 2010. Warszawa: PARP.
  • Laperche, B., Lefebvre, G., Langlet, D. (2011). Innovation strategies of industrial groups in the global crisis: Rationalization and new paths. Technological Forecasting & Social Change, 78, 1319.
  • Lee, Y., Shin, J. i Park, Y. (2012). The changing pattern of SME's innovativeness through business model globalization, Technological Forecasting &Social Change, 79, 832-842.
  • Lofsten, H. i Lindelof, P. (2005). R&D networks and product innovation patterns - academic and non-academic new technology-based firms on Science Parks. Technovation, 25, 1025-1037.
  • McKelvey, M., Hakam, H. i Riccaboni, M. (2003). Does colocation matter for formal knowledge collaboration in the Swedish biotechnology-pharmaceutical sector?, Research Policy, 32,483-501.
  • Morrison, A. (2008). Gatekeepers of knowledge within industrial districts: who they are, how they interact. Regional Studies, 42(6), 817-835.
  • Mytelka, L. i Farinelli, F. (2000). Local Clusters, Innovation Systemsand Sustained Competitiveness. UNU/INTECH Discussion Papers 2000, 1-37.
  • PwC. (2013). The startup economy. How to support tech startups and accelerate Australian innovation.
  • Schwartz, M. i Hornych, C. (2008). Specialization as strategy for business incubators: an assessment of the Central German Multimedia Center. Tech-novation, 28(7), 36-49.
  • Scilliote, J. i Chakrabarti, A. (2005). The sources of social capital within a technology incubators: the roles of historical ties and organizational facilitation. International Journal of Learning and Intellectual Capital, 2(4), 327-345.
  • Skala, A., Kruczkowska, E. i Olczak, M. (2015). Polskie Startupy Raport 2015, Warszawa: Startup Poland.
  • Skowrońska, A. i Tarnawa, A. (red.). (2018). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Warszawa: PARP.
  • Stachak, S. (2013). Podstawy metodologii nauk ekonomicznych. Warszawa: Difin.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171603163

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.