PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | nr 3 | 99--116
Tytuł artykułu

Aplikacja koncepcji zarządzania wartością VBM w publicznych instytucjach kultury

Warianty tytułu
Application of the concept of Value-Based Management in public cultural institutions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano koncepcję zarządzania wartością VBM dostosowaną do specyfiki publicznych instytucji kultury. Proces dostosowawczy obejmuje przede wszystkim uwzględnienie społecznych korzyści generowanych przez instytucje kultury oraz zastosowanie w kalkulacji społecznej stopy dyskontowej. Prezentowana koncepcja umożliwia ocenę społecznej racjonalności działalności prowadzonej przez niekomercyjne instytucje kultury. W celu lepszego zobrazowania proponowanych rozwiązań przedstawiono przykład liczbowy prezentujący omawianą w artykule metodykę.(abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses the concept of value-based management adapted to the specificity of public cultural institutions. The adaptation process involves mainly the consideration of the advantages generated by cultural institutions and the application of a discount rate in social calculations. The presented concept makes it possible to assess the social rationale behind the activity of non-commercial cultural institutions. In order to explain the suggested solutions better, a numerical example illustrating the methodology covered in the paper has been used. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
99--116
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Arrow, K.J., Lind, R.C. (1997). Uncertainty and the Evaluation of Public Investment Decisions. American Economic Review, 60(3): 364-378.
  • Barrett, S., Dasgupta, P., Maler, K. (1999). Intergenerational Equity, Social Discount Rates, and Global Warming, w: P. Portney, J. Weyant (eds.), Discounting and Intergenerational Equity. Washington, DC: Resources for the Future, 55-77.
  • Bedate, A., Heerrero, L., Sanz, J. (2004). Economic valuation of the cultural heritage: application to four case studies in Spain. Journal of Cultural Heritage, 5: 101-111.
  • Boardman, A.E., Greenberg, D.H., Vining, A.R., Weimer, D.L. (2006). Cost-Benefit Analysis: Concepts and Practice, 3rd edition. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
  • Buchloh, B. (2000). Neo-avantgarde and culture industry: Essays on European and American art from 1955 to 1975. Cambridge: MIT Press.
  • Catalano, G., Genco, M., Pancotti, Ch., Sirtori, E., Vignetti, S., Del Bo, Ch. (2014). Przewodnik po analizie kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych. Narzędzie analizy ekonomicznej polityki spójności 2014-2020. Komisja Europejska.
  • Clawson, M., Knetsch, J. L. (1966). Economics of Outdoor Recreation. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Cowell, F.A., Gardiner, K. (1999). Welfare weights. Economics Research Paper, 20. London: London School of Economics.
  • Dodd, J., Sandell, R. (2001). Including museums: perspectives on museums, galleries and social inclusion. Leicester: Research Centre for Museums and Galleries, University of Leicester.
  • Donovan, G.H., Butry, D.T. (2010). Trees in the city: valuing street trees in Portland, Oregon. Landscape and Urban Planning, 94(2): 77-83.
  • Evans, D. (2007). Social Discount Rates for the European Union, w: M. Florio (ed.), Cost-Benefit Analysis and Incentives in Evaluation. The Structural Funds of the European Union. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
  • Famielec, J. (1999). Straty i korzyści ekologiczne w gospodarce narodowej. Warszawa: WN PWN.
  • Feldstein, M. (1972). The inadequacy of weighted discount rates, w: R. Layard (ed.), Cost-Benefit Analysis. Harmondsworth: Penguin.
  • Fortin, A. (2000). Nouveaux territoires de l'art. Regions, reseaux, place publique. Quebec: Editions Nota bene.
  • Freeman, A. (1979). The benefits of environmental improvement. Theory and practice. Baltimore and London: John Hopkins University Press for Resources for the Future Inc.
  • Gardiner, M., Fox, A., Knowles, F., Jeffrey, D. (1996). Learning improved by arts training. Nature, 381.
  • Hand, C., (2018). Do the arts make you happy? A quantile regression approach. Journal of Cultural Economics, 42(2): 271-286.
  • Hausman, J.A. (1993). Contingent Valuation: A Critical Assessment. Amsterdam: North-Holland.
  • Hawthorne, E. (2002). Museum Fever and Represent: lessons for working with young people in museums. West Midlands Regional Museums Council, http://www.resource.gov.uk/action/learnacc/feverrep.pdf
  • Herath, S., Choumert, J., Maier, G. (2015). The value of the greenbelt in Vienna: a spatial hedonic analysis. Annals of Regional Science, 54 (2): 349-374.
  • Jeżowski, P. (red.) (2009). Metody szacowania korzyści i strat w dziedzinie ochrony środowiska i zdrowia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Kula, E. (2006). The social discount rate in cost-benefit analysis - The British experience and lessons to be learned, Working Paper n. 2006-19; Fifth Milan European Economy Workshop, 26-27 May.
  • Kula, E. (2012). Discounting: does it ensure intergenerational equity?, w: J. Weiss, D. Potts (eds.), Current Issues in project Analysis for Development. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
  • Liu, X., Li, W. (2019). Evaluating the development efficiency of cultural industry by a bilateral SFA model. Economic Computation & Economic Cybernetics Studies & Research, 53(2): 257-270.
  • Lu, W-M., Kweh, Q., He, D-S., Shih, J-M. (2017). Performance analysis of the cultural and creative industry: a network-based approach. Naval Research Logistics, 64(8): 662-676.
  • Mielcarz, P., Mlinaric, F (2014). The superiority of FCFF over EVA and FCFE in capital budgeting. Economic Research-Ekonomska Istrazivanja, 27: 559-572.
  • Mielcarz, P., Wnuczak, P. (2011). DCF Fair Value Valuation, Excessive Assetes and Hidden Inefficiencies, Contemporary Economics, 5: 44-57.
  • Moorhouse, J.C., Smith, M.S. (1994). The market for residential architecture: 19th century row house in Boston South End. Journal of Urban Economics, 35: 267-277.
  • Nepal, M., Rai, R., Khadayat, M., Somanathan, E. (2020). Value of cleaner neighborhoods: Application of hedonic price model in low income context. World Development, 131, https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2020.104965.
  • Opaluch, J. (1996). Rynkowe metody wyceny ekonomicznej, w: G. Anderson (red.), J. Śleszyński, Ekonomiczna wycena środowiska przyrodniczego. Ekonomia i Środowisko, Białystok.
  • Paulus, O. (2003). Measuring museum performance: A Study of Museums in France and the United States. International Journal of Arts Management, 6(1): 50-63.
  • Portney, P.R. (1994). Contributions to a Symposium on Contingent Valuation. Journal of Economic Perspectives, 8(4): 3-64.
  • Ramsey, F.P. (1928). A mathematical theory of saving. The Economic Journal, 38(152): 543-559.
  • Rappaport, A. (1999). Wartość dla akcjonariuszy. Poradnik menedżera i inwestora. Warszawa: WIG-Press.
  • Simms, J. (2001). Marketing for value. Marketing, 28: 34-35.
  • Spackman, M. (2007). Social discount rates for the European Union: an overview, w: M. Florio (ed.), Cost-Benefit Analysis and Incentives in Evaluation. The Structural Funds of the European Union. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
  • Stern, N. (1977). Welfare weights and the elasticity of marginal utility of income, w: M. Artis, R. Nobay (eds.), Proceedings of the Annual Conference of the Association of University Teachers of Economics. Oxford: Blackwell.
  • Szymański, P. (2014). Ewolucja koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa - przegląd literatury. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 340: 167-180.
  • Throsby, D. (2001). Economics and Culture. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Winner, E., Hetland, L. (2000). The arts in education: evaluating the evidence for a causal link. Journal of Aesthetic Education, 34 (3-4): 3-10.
  • Torres-Ortega, S., Perez-Alvarez, R., Diaz-Simal, P., de Luis-Ruiz, J., Pina-Garda, F. (2018).
  • Economic Valuation of Cultural Heritage: Application of Travel Cost Method to the National Museum and Research Center of Altamira. Sustainability, 10(7): 25-50.
  • Waltert, F., Schlapfer, F (2010). Landscape amenities and local development: a review of migration, regional economic and hedonic pricing studies. Ecological Economics, 70(2): 141-152.
  • Wheatley, D., Bickerton, C. (2017). Subjective well-being and engagement in arts, culture and sport. Journal of Cultural Economics, 41: 23-45.
  • Wiśniewska, A., Budziński, W., Czajkowski, M. (2020). An economic valuation of access to cultural institutions: museums, theatres, and cinemas. Journal of Cultural Economics, https://doi. org/10.1007/s10824-020-09375-3
  • Wnuczak, P. (2014). Stosowanie narzędzi controllingu w polskich publicznych instytucjach kultury. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 79(135): 83-106.
  • Wnuczak, P. (2015). Zastosowanie strategicznej karty wyników oraz innych instrumentów implementacji strategii i pomiaru osiąganych rezultatów w polskich instytucjach kultury. Organizacja i Kierowanie, 1(166): 129-144.
  • Wnuczak, P. (2017). Controlling w instytucjach kultury. Warszawa: Poltext.
  • Wnuczak, P. (2018). Voluntary liquidation: When is it financially profitable?. Journal of Management and Financial Sciences, XI (34): 51-75.
  • Wright, W., Eppink, F. (2016). Drivers of heritage value: A meta-analysis of monetary valuation studies of cultural heritage. Ecological Economics, 130: 277-284.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171603563

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.