PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 17 | z. 4 | 371--384
Tytuł artykułu

Wydawcy muzyki poważnej i elektronicznej wobec wyzwań polskiego rynku fonograficznego: misja, strategie, oczekiwania

Warianty tytułu
Publishers of Classical and Electronic Music in the Context of Challenges Posed by the Polish Music Market: Mission, Strategies, Expectations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wytwórnie muzyczne - zwane również (niezależnie od formy organizacyjnej) firmami fonograficznymi, definiuje się jako przedsiębiorstwa zajmujące się wydawaniem nagrań. Ich działalność skupia się na wprowadzaniu na rynek treści zapisanych na nośnikach (materialnych lub niematerialnych), co upodabnia wytwórnie muzyczne do wydawców książek lub (z zachowaniem proporcji) firm produkujących filmy. Należy jednak zauważyć, że stosunkowo rzadko, zarówno w literaturze przedmiotu, jak i w dyskursie publicznym mówi się o firmach fonograficznych jako o instytucjach2 pełniących istotną funkcję w procesie kształtowania i realizowania polityki kulturalnej państwa. Można wskazać przynajmniej dwie przyczyny tego stanu rzeczy. Po pierwsze, wszechobecność preferowanej przez nadawców komercyjnych tzw. muzyki popularnej (tj. głównie takich gatunków, jak np. pop, rock, dance, hip-hop/ rap) może sprawiać wrażenie, że firmy fonograficzne zajmują się prawie wyłącznie nagraniami o stosunkowo niskiej wartości artystycznej, które jeśli nawet określa się mianem "kultury", to wyłącznie "kultury popularnej". Po drugie, zdecydowana większość wydawców nagrań w istocie działa jako firmy nastawione na zysk, a nie jako instytucje o charakterze non-profit. Niniejszy artykuł podejmuje dyskusję z przedstawionymi powyżej tezami. Wyniki badań empirycznych zaprezentowane w dalszej części artykułu umożliwiają rozróżnienie różnych typów działalności fonograficznej - od tych znajdujących się w mniejszości (instytucje państwowe) po takie, które mimo działania na zasadach rynkowych, wydają nagrania o wysokiej jakości artystycznej, jednocześnie wpisując swoją działalność w kultywowanie dziedzictwa narodowego. Biorąc pod uwagę dwie ukazane powyżej przyczyny, sformułowano przedmiot rozważań artykułu, którym jest analiza celów i form organizacji działalności polskich wydawców nagrań służąca rozróżnieniu ich misji i ukazaniu ich nastawienia do działalności rynkowej. Punktem wyjścia do analizy jest materiał empiryczny zebrany podczas badania wytwórni muzycznych działających w Polsce. Wprawdzie studium badawczym objęto reprezentantów niemal wszystkich gatunków muzycznych, jednak w tym artykule skupiono się przede wszystkim na wydawcach z obszaru muzyki poważnej i elektronicznej (o czym szerzej traktuje nota metodologiczna). (fragment tekstu)
EN
This article is based on empirical data gathered during the research on Polish recording industry conducted in 2013. The paper concentrates on a part of the recording industry which specializes in classical and electronic music. The authors analyze the mission and organizational structures of labels which specialize in the aforementioned music genres. The empirical data suggest that these labels, despite operating on competitive markets, are not driven by purely market orientation. The discussion conducted in the paper suggests that these labels unwittingly contribute to the cultural policy of the state, even though most of them are not supported by the government. Consequently, the results of this study can be used to improve this policy. (original abstract)
Rocznik
Tom
17
Numer
Strony
371--384
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
  • Polska Rada Muzyczna
Bibliografia
  • Gałuszka P., Biznes muzyczny. Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii, Warszawa 2009.
  • Gałuszka P., The Rise of the Nonprofit Popular Music Sector - The Case of Netlabels [w:] A.-V. Karja, L. Marshall, J. Brusila (Eds.), Music, Business and Law. Essays on Contemporary Trends in the Music Industry, Helsinki 2012, s. 65-90.
  • Gałuszka P., Korzeniowska K., Wyrzykowska K.M., Jagiełło-Skupińska A., Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, Warszawa 2013.
  • Gałuszka P., Wyrzykowska K.M., Running a record label when records don't sell anymore: empirical evidence from Poland, "Popular Music", 2016, nr 35 (1), s. 23-40.
  • GUS, 2012, Uczestnictwo ludności w kulturze w 2009 r., http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/kts_uczestnictwo_ludnosci_w_kulturze_w_2009.pdf [odczyt: 28.06.2014].
  • Hesmondhalgh D., Flexibility, post-Fordism and the music industries, "Media, Culture & Society", 1996, nr 18(3), s. 469-488.
  • Hesmondhalgh D., The Cultural Industries, London 2002.
  • Hodgson G.M., What Are Institutions? "Journal Of Economic Issues", 2006, Vol. XL, nr 1, s. 1-20.
  • Hull G., The recording industry, New York-London 2004.
  • Hutchison T., Macy A., Allen P., Record Label Marketing. Second Edition, Burlington, MA, 2010.
  • Lee S., Independent Record Companies and Conflicting Models of Industrial Practice, "Journal of Media Economics", 1995a, nr 8(4), s. 47-61.
  • Lee S., Re-Examining the Concept of the "Independent" Record Company: The Case of Wax Trax! Records, "Popular Music", 1995b, nr 14(1), s. 13-31.
  • McLeod K., Genres, Subgenres, Sub-Subgenres and More: Musical and Social Differentiation Within Electronic/Dance Music Communities, "Journal of Popular Music Studies", 2001, nr 13(1), s. 59-75.
  • Michalik Z., Analiza grup strategicznych w sektorze fonograficznym w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2010, nr 812, s. 115-127.
  • Michalik Z., Trendy rozwojowe w sektorze fonograficznym, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2009, nr 799, s. 163-172.
  • Music and Copyright, UMG leads the new order of recorded-music companies, Sony dominates music publishing, https://musicandcopyright.wordpress.com/2013/05/01/umg-leads-the-new-order-of-recorded-music-companies-sony-dominates-music-publishing/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171604125

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.