Warianty tytułu
Organizing Sports in Poland from the Media Perspective - a Discourse Analysis
Języki publikacji
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest przeanalizowanie, w jaki sposób media opowiadają o organizowaniu sportu w Polsce. Obraz medialny w decydującym stopniu wpływa na odbiór społeczny każdej branży i często staje się podstawą do legitymizacji (lub jej braku) bieżących praktyk oraz grup sprawujących władzę. Punktem wyjścia do rozpoczęcia analizy jest przyjęcie, że rzeczywistość wokół nas jest społecznie konstruowana1 i że aktorzy społeczni mają nierówny wpływ na jej tworzenie. Jednym z głównych narzędzi konstruowania rzeczywistości jest język. Socjologowie od lat analizują zjawisko dyskursu2, podkreślając, "iż w języku zawsze tkwią ukryte stosunki władzy, zawsze istnieje asymetria, prowadząca do narzucania znaczeń"3. Język, szczególnie ten, który eksponowany jest w debacie publicznej, w decydującym stopniu wpływa na poglądy społeczeństwa w kwestii różnych wydarzeń i procesów. Im trudniejsze do bezpośredniej obserwacji i interpretacji są określone zjawiska, tym w większym stopniu społeczeństwo opiera się na informacjach zasłyszanych. Tymczasem tradycyjne środowisko sportowe pokazywane jest przez dziennikarzy w bardzo negatywnym świetle. Postacie, które są najczęściej opisywane, to działacze, którzy w niczym nie przypominają aktywnych przedsiębiorców poszukujących szans na rozwój. Krytycznie przedstawiany jest też system sportu, który nie wspiera postaw reformatorskich, za to umożliwia trwanie przy władzy osobom, które merytorycznie i mentalnie nie są przygotowane do sprostania wyzwaniom współczesnego świata. Czy takie przedstawianie tematu w mediach wywołuje faktyczne zmiany, przedyskutuję w dalszej części tekstu. (abstrakt oryginalny)
The aim of this article is to verify the way that the media depict organizing sports in Poland. Using the method of discourse analysis to look at chosen press articles, the author tries to understand the power relations within this sector and discuss the reasons of the journalists' negative attitude towards the realm of traditional sports. It is usually presented as rigid and not entrepreneurial. In the conclusion the author elaborates on the effectiveness of the media in shaping the public opinion and forcing real changes. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
Bibliografia
- At the gate and beyond. Outlook for the sports market in North America throught 2018, http://www.pwc.com/us/en/industry/entertainment-media/publications/sports-outlook-north-america.jhtml [odczyt 10.12.15].
- Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
- Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1966/1983.
- Bourdieau P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
- Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie, Wrocław 2001.
- Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Warszawa 1993.
- Geeraert A., Scheerder J., Bruyninckx H., The governance network of European football: introducing new governance approaches to steer football at the UE level, ,,International Journal of Sport Policy and Politics" 2012, published online, www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19406940.2012.659750
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171604229