PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | nr 3 (37) | 33--50
Tytuł artykułu

Online Marketing Communication of Polish National Art Museums in Comparison to Selected European Museums

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Komunikacja marketingowa w internecie polskich muzeów narodowych oraz wybranych muzeów europejskich - analiza porównawcza
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie wyników analizy porównawczej komunikacji marketingowej w Internecie trzech muzeów narodowych w Polsce oraz trzech wybranych muzeów w miastach europejskich. Komunikacja marketingowa wybranych muzeów w Internecie została porównana w trzech kategoriach: funkcjonalność i responsywność stron internetowych - w tej kategorii wykorzystano metodę wędrówki poznawczej; promocja w Internecie - w tej kategorii w celu uzyskania informacji na temat wykorzystywanych form promocji w Internecie rozesłano pocztą elektroniczną kwestionariusze ankiet do osób odpowiedzialnych za komunikację marketingową w wybranych muzeach, a następnie wyniki badania zostały poddane analizie porównawczej; marketing w mediach społecznościowych - w celu określenia, w jaki sposób wybrane muzea korzystają z mediów społecznościowych, przeprowadzono analizę treści profili muzeów w portalach: Facebook, Twitter, Instagram i YouTube. Za pomocą skonstruowanego w tym celu kwestionariusza porównano liczbę oraz rodzaj wpisów, jakie muzea zamieściły w ciągu miesiąca (w okresie od 1 do 31 lipca 2019 r.) oraz liczbę i rodzaj zebranych odpowiedzi/reakcji. Na podstawie przeprowadzonych analiz zidentyfikowano podstawowe problemy związane z komunikacją marketingową polskich muzeów narodowych w Internecie oraz sformułowano rekomendacje dla muzeów w celu poprawy ich komunikacji w Internecie. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to present the results of the comparative analysis of online marketing communication in three national art museums in Poland and the comparable museums in European cities, that could serve as a model for the use of marketing communication on the Internet. Marketing communications on the Internet of selected museums have been compared in three categories: website usability and responsiveness - in this category the cognitive walkthrough method was used; online advertisements - in this category a survey, distributed by email had been used to collect information from people responsible for marketing communication in selected museums and the results of the survey were subject to comparative analysis; social media marketing - in order to determine how selected museums are using social media, a content analysis of museums' profiles on Facebook, Twitter, Instagram, and YouTube was conducted. The number and type of posts that museums posted during the month (July 1-31, 2019) and the number and type of collected responses were compared using the questionnaire. Based on the conducted analyses, basic problems related to the communication of Polish national museums online have been identified and recommendations for museums have been formulated. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
33--50
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Alalwan, A.A., Rana, N.P., Dwivedi, Y.K., Algharabat, R. (2017). Social media in marketing: A review and analysis of the existing literature. Telematics and Informatics, 34(7), 1177-1190. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.05.008
  • Amar, J., Droulers, O., Legohérel, P. (2017). Typography in destination advertising: An exploratory study and research perspectives. Tourism Management, 63, 77-86. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0261517717301243
  • Belenioti, Z.C., Tsourvakas, G., Vassiliadis, C.A. (2019). Museums Brand Equity and Social Media: Looking into Current Research Insights and Future Research Propositions. In: A. Kavoura, E. Kefallonitis, A. Giovanis (eds) Strategic Innovative Marketing and Tourism. (1215-1222), Springer Proceedings in Business and Economics. https://doi.org/10.1007/978-3-030-12453-3_139
  • Casey, S. (2016). Nielsen social media report. Social studies: A look at the social landscape. New York: Nielsen. Retrieved from z http://www.nielsen.com/content/dam/corporate/us/en/reports-downloads/2017-reports/2016-nielsen-social-media-report.pdf
  • Creswell, J.W., Plano Clark, V.L. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Los Angeles: Sage Publications.
  • Faraday, P. (2000). Visually critiquing web pages. Proceedings from The 6th Conference on Human Factors and the Web. Austin, Texas. Retrieved from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-7091-6771-7_17
  • Glassman, N., Shen, P. (2014). One site fits all: Responsive web design. Journal of Electronic Resources in Medical Libraries, 11(2), 78-90. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15424065.2014.908347?scroll=topineedAccess=true
  • Gofman, A., Moskowitz, H., Mets, T. (2011). Marketing museums and exhibitions: What drives the interest of young people? Journal of Hospitality Marketing and Management, 20, 601-618. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19368623.2011.577696
  • Kidd, J. (2011). Enacting engagement online: Framing social media use for the museum. Information Technology i People, 24(1), 64-77.
  • Kapoor, K.K., Tamilmani, K., Rana, N.P., Patil, P., Dwivedi, Y.K., Nerur, S. (2018). Advances in Social Media Research: Past, Present and Future. Information Systems Frontiers, 20(3), 531-558. https://doi.org/10.1007/s10796-017-9810-y
  • Kumar, V., Shah, D. (2004). Pushing and pulling on the internet. Marketing Research,16(1), 28-33.
  • Lepkowska-White, E., Imboden, K. (2013). Effective Design for Usability and Interaction: The Case of Art Museum Websites. Journal of Internet Commerce, 12(3), 284-305. https://doi.org/10.1080/15332861.2013.859040
  • Macalik, J. (2018). Museum's marketing communication tools - results of empirical research, Management Sciences. Nauki o Zarządzaniu, 23(2), 12-18. https://doi.org/10.15611/ms.2018.2.02
  • Mahatody, T., Sagar, M., Kolski, C. (2010). State of the Art on the Cognitive Walkthrough Method, its Variants and Evolutions. Journal of Human-Computer Interaction, 26(8), 741-785. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10447311003781409
  • Marty, P.F. (2007). Museum websites and museum visitors: Before and after the museum visit. Museum Management and Curatorship, 22(4), 337-360.
  • Mason, D., McCarthy, C. (2008). Museums and the culture of new media: An empirical model of New Zealand museum websites. Museum Management and Curatorship, 23(1), 63-80. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09647770701865386
  • Pallud, J., Straub, D. (2014). Effective website design for experience-influenced environments: The case of high culture museums. Information and Management, 51(3), 359-373. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378720614000251
  • Robu, A.E. (2014). What Determines an Appealing Website? Exploring the Role of Design Principles in Consumer Decision Making. Review of Economic and Business Studies, 7(1), 31-46. Retrieved from http://www.rebs.ro/table-of-contents-June-2014-13.html
  • Rodgers, S., Thorson, E. (eds). (2017). Digital Advertising. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315623252
  • Schuler, D.K., Janell, M.K. (2002). An Internet Opportunity for Museums. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 7(1), 13-19.
  • Theocharidis, A.-I., Nerantzaki, D.-M., Vrana, V., Paschaloudis, D. (2014). Use of the web and social media by Greek museums. International Journal of Cultural and Digital Tourism, 1(2), 8-22. Retrieved from http://iacudit.org/journal/volumes/v1n2/v1n2_8-22.pdf
  • Vassiliadis, C.A., Belenioti, Z.-C. (2017). Museums i Cultural Heritage via Social Media: An Integrated Literature Review. Tourismos, 12(3), 97-132. Retrieved from http://search.ebscohost.com.00002b5n062c.han3.ue.poznan.pl/login.aspx?direct=trueidb=hjhiAN=135072964ilang=plisite=ehost-live
  • Wharton, C., Rieman, J., Lewis, C., Polson, P. (1994). The Cognitive Walk through method: A practitioner's guide. In: J. Nielsen, R.L. Mack (eds), Usability inspection methods (105-140). New York: Wiley& Sons.
  • Wong, A. (2015). The Complexity of 'Community': Considering the Effects of Discourse on Museums' Social Media Practices. Museum and Society, 13(3), 296-315. https://doi.org/10.29311/mas.v13i3.332
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171604815

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.