PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 18 | nr 47 Rodzina w XIX i XX wieku | 69--78
Tytuł artykułu

Patriarchy and the (late)Victorian Middle-Class Family Reconsidered

Warianty tytułu
Wiktoriańska rodzina klasy średniej wobec patriarchatu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza stosunków patriarchalnych panujących w rodzinach klasy średniej w wiktoriańskiej Anglii, która została przeprowadzona w odniesieniu do relacji zawartej w Chwilach istnienia Virginii Woolf. Celem nadrzędnym jest ukazanie pierwszych symptomów nieuchronnej transformacji modelu rodziny, które były zauważalne już w ostatniej dekadzie epoki wiktoriańskiej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Analiza została przeprowadzona na podstawie pojęć pater familias i mater familias w odniesieniu do obrazu późnowiktoriańskiej rodziny patriarchalnej, nakreślonego w Chwilach istnienia. Argumentację dopełniają odniesienia literackie, wykorzystujące metodę filologiczną.PROCES WYWODU: W pierwszej kolejności rozważono znaczenie pojęć pater familiasi mater familias w epoce wiktoriańskiej. Następnie, na podstawie Chwil istnienia, przeprowadzono analizę relacji patriarchalnych panujących w rodzinie Stephenów - przykładowej rodzinie patriarchalnej. Przyjęto dwa skrajne punkty widzenia w kwestii wykształcenia kobiet, konserwatywny oraz postępowy, wyrażony przez autorkę esejów. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza materiału źródłowego dowodzi, iż redefinicja pojęć pater familiasi mater familias w patriarchalnej rodzinie późnowiktoriańskiej dotyczyła głównie ich wymiaru społecznego. Interpretacja treści esejów autobiograficznych uzasadnia trafność hipotezy, iż nowatorskie ujęcie kwestii edukacji kobiet uwidoczniło się w Anglii już u schyłku XIX w. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Analiza wykazała, iż model rodziny patriarchalnej w Wielkiej Brytanii uległ przedefiniowaniu na długo przed wybuchem I wojny światowej. Wartość dodana analizy polega na wykazaniu, iż symptomy transformacji społecznych uwidaczniają się w sferze prywatnej w kontekście edukacyjnym znacznie wcześniej, niż się zazwyczaj zakłada, co z kolei uzasadnia intensywność badań podejmowanych w tym obszarze.(abstrakt oryginalny)
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to examine the relations within an upper middleclass family - as depicted by Virginia Woolf in a collection of autobiographical essays, Moments of Being - and compare these against the patriarchal model. The ultimate aim is to expose and locate, as early as the last decade of the Victorian era, the signs that a transformation was about to occur. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The Victorian paradigm of the patriarchal roles of pater familias and mater familias has been analyzed. In conformity with philological methods, appropriate literary evidence is provided. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article first focuses on the concept of the Victorian pater familias and mater familias. It presents an analysis of the Stephens family who feature in Moments of Being. A traditionally conservative perspective with regard to the male family members is juxtaposed with the contrasting viewpoint voiced by the author of the collection. RESEARCH RESULTS: The analysis of the autobiographical essays reveals certain shifts in the roles of the Victorian pater familias and mater familias in late-Victorian times. Furthermore, certain rifts in familial relations are uncovered and investigated with reference to differing attitudes to the issue of female education. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The analysis exposed several fissures in the patriarchal model and located these at an earlier date than commonly accepted. It also demonstrated that the first signs of the transformations that would occur in British society were particularly noticeable in the novel attitudes to the question of female education. This may encourage further research of contemporary perspectives on institutional instruction.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
18
Strony
69--78
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ignatianum w Krakowie
Bibliografia
  • Booth, A. (2016). Woolf and Biography. In: Jessica Berman (ed.), A Companion to Virginia Woolf. Oxford: Wiley-Blackwell, 13-26.
  • Caserio, R.L. (ed.) (2009). The Cambridge Companion to the Twentieth-Century English Novel. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Giddens, A. (2006). Sociology. Cambridge: Polity Press.
  • Grimal, P. (1994). Seneka. [Seneca]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Guest, K. (2007). The Subject of Money: Late-Victorian Melodrama's Crisis of Masculinity. Victorian Studies, vol. 49/4, 635-657. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/4626371.
  • Huchthausen, L. (ed.) (1988). Die Frau in der Antike. [Woman in Antiquity]. Stendal: Winckelmann-Geselschaft.
  • Foucault, M. (1978). The History of Sexuality, trans. R. Hurley. New York: Pantheon Books.
  • Kulesza, R. (ed.) (2012). Słownik kultury antycznej. [Dictionary of Ancient Culture]. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Levine, P. (1990). "The Humanising Influences of Five O'Clock Tea": Victorian Feminist Periodicals. Victorian Studies, vol. 33/2, 293-306. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/3828360.
  • Lerner, G. (1986). The Creation of Patriarchy. New York, Oxford: Oxford University Press.
  • Mill, J. S. (2006). On Liberty and the Subjugation of Women, Ryan, A. (ed.). London: Penguin Books.
  • Millett, K. (1977). Sexual Politics. London: Virago.
  • Peterson, L.H. (1999). Traditions of Victorian Women's Autobiography. The Poetics and Politics of Life Writing. Charlottesville & London: The University Press of Virginia.
  • Plezia, M. (ed.) (1999). Słownik łacińsko-polski. Tom IV [Latin-Polish Dictionary. Volume IV]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Piszczek, Z. (ed.) (1990). Mała encyklopedia kultury antycznej [Minor Encyclopedia of Ancient Culture]. Warszawa: PWN.
  • Saller, R.P. (1999). Pater Familias, Mater Familias, and the Gendered Semantics of the Roman Household. Classical Philology, vol. 94/2, 182-197. Retrieved from: https://www.jstor.org/ stable/270558.
  • Schwartz, L. (2011). Feminist thinking on Education in Victorian England. Oxford Review of Education, vol. 37/5, 669-682. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/23119462.
  • Woolf, V. (1984). On Not Knowning Greek. In: V. Woolf, The Common Reader, ed. A. McNeillie. San Diego, New York & London: Harcourt, 23-38.
  • Woolf, V. (1985a). A Sketch of the Past. In: V. Woolf, Moments of Being. A Collection of Autobiographical Writing, ed. J. Schulkind. San Diego, New York & London: Harcourt, 61-160.
  • Woolf, V. (1985b). 22 Hyde Park Gate. In: V. Woolf, Moments of Being. A Collection of Autobiographical Writing, ed. J. Schulkind. San Diego, New York & London: Harcourt, 162-179.
  • Walby, S. (1990). Theorizing Patriarchy. Oxford: Basil Blackwell.
  • Walby, S. (2003). Gender Transformations. London & New York: Routledge.
  • Żarnowska, A. & Szwarc, A. (eds.). (2006). Kobieta i rewolucja obyczajowa. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX i XX [The Woman and Social Revolution. Socio-Cultural Aspects of Sexuality in the 19th and 20th centuries]. Warszawa: DiG.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171605041

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.