PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 18 | nr 47 Rodzina w XIX i XX wieku | 91--104
Tytuł artykułu

O wartości rodzicielstwa w opiniach studentów

Autorzy
Warianty tytułu
About the Value of Parenting in Students' Opinions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie opinii studentów dotyczących wartości rodzicielstwa w ich życiu. PROBLEMY I METODY BADAWCZE: Problem badawczy sformułowany został w postaci następującego pytania: jaką wartość dla badanych studentów ma rodzicielstwo? Wykorzystana została metoda sondażu diagnostycznego (technika ankiety) oraz metoda analizy i syntezy literatury przedmiotu. PROCES WYWODU: W artykule pokazane zostały, w świetle otrzymanych danych empirycznych, takie wymiary rodzicielstwa jak: jego wartość wyrażona poprzez deklarowany poziom, opinie studentów dotyczące zadań i funkcji realizowanych przez rodzinę, współczesne problemy i trudności w rodzicielstwie, poglądy/opinie na temat rodzicielstwa, a także cechy, jakie powinien posiadać rodzic. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wartość rodzicielstwa w życiu badanych studentów analizowana była w odniesieniu do takich zmiennych jak: płeć, wiek, miejsce zamieszkania oraz typ i struktura rodziny pochodzenia. Badani wskazują na średni poziom rodzicielstwa, łączenie go z wysokimi kosztami utrzymania, a także rezygnacją z kariery zawodowej. Zwrócili ponadto uwagę na zjawisko samotnego rodzicielstwa (duży odsetek rozwodów), a także odpowiedzialność jako bardzo ważną cechę rodzica/rodzicielstwa. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Z dokonanych analiz wynika, że badana grupa studentów wyraża pozytywne opinie o rodzicielstwie, które jest dla nich wartością (średni poziom). Ich postrzeganie rodzicielstwa jest dojrzałe - bycie mamą, bycie tatą to dla nich nie tymczasowe pragnienie, lecz konsekwencja i podstawa do zbudowania prawidłowo funkcjonującej rodziny. Wiedza dotycząca rodzicielstwa powinna być włączona w system edukacji młodych ludzi, począwszy od szkoły podstawowej, poprzez średnią i wyższą (przedmiot "społeczny" dla wszystkich kierunków studiów).(abstrakt oryginalny)
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of this study is to present students' opinions on the value of parenting in their lives. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main purpose of the research has been defined through the question: What is the value of parenting for the student respondents? A questionnaire-based survey was implemented and the research literature was analysed and synthesized. THE PROCCESS OF ARGUMENTATION: Based on empirical data, the article shows different aspects of parenting: its value expressed by a certain level, students' opinions on family tasks and roles, contemporary problems and difficulties in parenting, attitudes and opinions on parenting and characteristics of a parent, as well. RESEARCH RESULTS: The value of parenting in students' lives was analysed in relation to such variables as sex, place of living, age, family type and structure. The respondents point out medium level of parenting. They associate parenting with high expenses and giving up professional career. Furthermore, they draw attention to the issue of single parenting (relatively high divorce rate) and identify responsibility as a very important aspect of parenting. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: According to the research findings, the students express positive attitudes towards parenting. Parenting is valued (medium level). The respondents' perception of parenting is mature; to be a mum or to be a dad is not a temporary desire, but a consequence and a foundation for a regular family. The knowledge of parenting should be included in the system of education, from primary, through secondary to higher level of education (a "social" course incorporated into each area of study).(original abstract)
Rocznik
Tom
18
Strony
91--104
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Bibliografia
  • Baron, B. (2002). Rodzicielstwo w kontekście edukacji domowej. W: J. Brągiel, P.E. Kaniok i A. Kurcz (red.), Rodzicielstwo w kontekście wychowania i edukacji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Danilewicz, W.T., Izdebska, J. i Krzesińska-Żach, B. (2001). Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
  • Dobrołowicz, J. (2018). Rodzicielstwo i rodzina w neoliberalnej rzeczywistości. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, t. 32.
  • Domagała-Kręcioch, A. (2008). Niedostosowanie społeczne uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe APS.
  • Gajewska, G. (2004). Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Zielona Góra: PEKW Gaja.
  • Izdebska, J. (2016). Rodzina. W: K. Chałas i A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: Wydawnictwo POLWEN.
  • Kawula, S., Brągiel, J. i Janke, A.W. (2004). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza. W: Pedagogika rodziny, obszar i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Kozubowska, U.B. (2010). Odpowiedzialność rodzicielska jako wartość. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
  • Kwak, A. (2006). Rodzina - formy i warunki funkcjonowania. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Żak.
  • Sakowicz, T. (2010). Odpowiedzialność rodzicielska jako wartość i problem edukacyjny. W: U.B. Kozubowska (red.), Odpowiedzialność rodzicielska jako wartość. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
  • Spack, B. i Parker, S.J. (2002). Dziecko - pielęgnacja, opieka i wychowanie. Poznań: REBIS.
  • Żuk, G. (2016). Edukacja aksjologiczna, zarys problematyki. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171605163

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.