PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 6745--6752
Tytuł artykułu

Zagospodarowanie wybranych materiałów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji w świetle polityki energetycznej Unii Europejskiej

Warianty tytułu
Management of Selected Materials from End of Life Vehicles in the Light of EU Energy Policy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ze względu na ciągły rozwój rynku motoryzacyjnego ilość odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji i zużytych części wciąż rośnie. Równocześnie zasoby surowców naturalnych ulegają uszczuplaniu. Wydobywanie surowców oraz ich przetwarzanie wymaga dużych nakładów energii, a składowanie odpadów przemysłu motoryzacyjnego stanowi poważne zagrożenie dla środowiska. Komisja Europejska i Parlament wydały szereg dyrektyw mających na celu zminimalizowanie problemów środowiskowych oraz podwyższenie efektywności energetycznej gospodarki. Recykling odpadów stał się idealnym rozwiązaniem zapewniającym oszczędność energii i surowców, jak również minimalizującym straty środowiskowe. Jednym z najbardziej efektywnych rodzajów recyklingu jest termoliza, w wyniku której otrzymujemy wysokiej jakości materiały używane jako surowiec w wielu branżach m.in. mogą być używane do produkcji paliw. Recykling zmienia podejście do odpadów, które stają się cennym materiałem do ponownego wykorzystania, co ułatwia sprawne przejście gospodarki do fazy zamkniętego obiegu materiałowego.(abstrakt oryginalny)
EN
Due to the continuous development of the automotive market, the amount of waste from end of life vehicles and used parts is still growing. Concurrently, natural resources are depleted. Mining and processing of raw materials and their processing requires large amounts of energy, and waste disposal of the automotive industry is a serious threat to the environment. The European Commission and the European Parliament issued a number of directives aimed at minimizing environmental problems and to ensure saving energy and raw materials as well as to minimize environmental damage. Recycling has become the best solution to ensure saving energy and raw materials as well as minimizing environmental damage. One of the most effective types of recycling is thermolysis. The technology let obtain high quality materials that are to be used as raw material in many industries, among others as raw material for fuel production of. Recycling has changed the approach to waste that becomes a valuable material for reuse, which facilitates more smooth transition of the economy to the phase of the sustainable closed-loop material cycle.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
6745--6752
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Mechaniki Precyzyjnej w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa
Bibliografia
  • 1. Ustawa o odpadach [Dz. U. z 2013 r. poz. 21].
  • 2. Dyrektywa 1999/31/EC w sprawie składowania odpadów (Landfill Directive).
  • 3. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych [Dz. U. Nr 109 Poz. 752].
  • 4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2010 roku w sprawie szczegółowych stawek opłat produktowych [Dz. U. nr 259, Poz.1774].
  • 5. Dyrektywa 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji.
  • 6. Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji [Dz.U. 2005 Nr 25 poz. 202].
  • 7. Małuszyńska I., Bielecki B., Wiktorowicz A., Małuszyński M., "Recykling materiałowy i surowcowy odpadów samochodowych", Inżynieria Ekologiczna Nr 28, 2012
  • 8. Wojciechowski A., "Recykling samochodów. Materiały i technologie odzysku; Instytut Transportu Samochodowego", Warszawa 2012; str. 23-31; 118-135; 139-152.
  • 9. Roadmap 2015 Practical Guide to a Prosperous, Low-Carbon Europe, http://roadmap2050.eu, (April 2010)
  • 10. Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce - Raport KPMG w Polsce z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Warszawa, Październik 2013
  • 11. Kozłowski M., Delczyk K."Recykling tworzyw sztucznych w przemyśle samochodowym", Recykling Numer 2005-10, http://e-czytelnia.abrys.pl/recykling/2005-10-192 .(dostęp 16-01-15).
  • 12. Ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów z dn. 12.12.2003 [Dz.U. 2003 nr 229 poz. 2275].
  • 13. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 28.09.2005 w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko [Dz. U. Nr 201, Poz. 1666].
  • 14. Achyut K. Pandaa, R.K. Singh, D.K. Mishra, "Thermolysis of waste plastics to liquid fuel: A suitable method for plastic waste management and manufacture of value added products- A world prospective,, Renewable and Sustainable Energy Reviews, Volume 14, Issue 1, January 2010, p. 233-248.
  • 15. Wojciechowski A., Michalski R., "Zastosowanie gumy w pojazdach samochodowych. Recykling gumy", Transport Samochodowy 4-2012, p.57-68
  • 16. Stelmach S., " Potencjalne metody zagospodarowania karbonizatów z opon samochodowych" ISSN 1733-4381, Vol. 13 nr 3 (2011), p-37-52.
  • 17. Wojciechowski A., Michalski R., Kamińska E.: "Recykling opon", Międzynarodowa Konferencja N-T "Problemy Recyklingu 2011", Józefów k/Otwocka, 5-8 października 2011 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171605513

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.