PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2020 | 14 | nr 3 | 88--101
Tytuł artykułu

Znaczenie wartości chrześcijańskich w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym wśród rodziców ze środowisk wiejskich i miejskich

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Importance of Christian Values in the Upbringing of Preschool Children among Parents Living in Rural and Urban Areas
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano wyniki badań, które przeprowadzono wśród rodziców zamieszkałych w na terenie miasta Biała Podlaska i w Powiecie Bialskim. Materiał i metody: Badania o charakterze diagnostycznym przeprowadzono w 6 wybranych przedszkolach samorządowych na terenie miasta Biała Podlaska i Powiatu Bialskiego w woj. lubelskim. Metody badań ilościowe - sondaż diagnostyczny. Narzędzie badawcze - kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki: Zaobserwowano różnice w preferowanych wartościach wśród badanej grupy rodziców. Wnioski: Rodzice, do wartości o priorytetowym znaczeniu zaliczają te, które determinują ich życie w rodzinie. Zaliczają do nich szczególnie miłość do potomstwa, szczęście w rodzinie, zdrowie. Proces wprowadzenia w wartości chrześcijańskie jest dla rodziców szczególnie ważny na etapie rytu, czyli ustanowionych i powszechnie przyjętych obrzędów religijnych. Przedszkole/szkoła w opinii badanych jest ważną instytucją społeczną wspomagającą wysiłki rodziców w wychowywaniu dzieci zgodnie z wartościami chrześcijańskimi. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the results of pilot studies which were performed among parents living in the town of Biała Podlaska and in Biała Podlaska district. Material and methods. Method - diagnostic survey. Results. The results indicated differences in values preferred by the surveyed parents. It was observed that relating to Christian values depended on performed life roles which were to large extent determined by the tradition and social identity in which parents had been brought up. Conclusions. The results of this research showed that introducing a child to the world of Christian values depended particularly on parents and the family environment. It also turned out that in this process parents looked primarily to educational establishments to get support. In the majority of cases, parents positively evaluated the cooperation with these institutions regarding the performance of a child-rearing function. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
14
Numer
Strony
88--101
Opis fizyczny
Twórcy
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
  • Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Długosza w Częstochowie
Bibliografia
  • Cichoń, W. (1996). Wartości-człowiek-wychowanie, zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Czerwińska-Jasiewicz, M. (2005). Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
  • Dziewiecki, M. (1998). Wychowanie ku wartościom. Wychowawca, nr 1, s. 9-11.
  • Homplewicz, J. (1996). Etyka pedagogiczna. Rzeszów: Wydawnictwo WSP.
  • Galarowicz J. (1997). W drodze do etyki wartości. Fenomenologiczna etyka wartości. Kraków: Wydawnictwo PAT.
  • Homplewicz, J. (1996). Etyka pedagogiczna. Rzeszów: Wydawnictwo WSP.
  • Łobocki, M. (2006). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo "Impuls".
  • Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Olbrycht, K. (2000). Dlaczego boimy się wartości w wychowaniu? Edukacja i Dialog, nr 2, s. 26-32.
  • Opozda, D. (2015). Problem wartości i wartościowania w procesie wychowania dziecka w rodzinie - niektóre kwestie perspektywie metodologicznej. Pedagogia Christiana, 2/36, s. 189-190.
  • Rybicki, R. (1994). Wprowadzenie do pedagogiki chrześcijańskiej. Częstochowa-Warszawa: Wydawca: Kuria Metropolitalna.
  • Stróżewski, W. (1981). Istnienie i wartość. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Wierzbicki, A. (2000). Uniwersalizm wartości chrześcijańskich. Wychowawca, nr 2, s. 32-33.
  • Zwoliński, A. (1998). Obecność wartości chrześcijańskich. Wychowawca, nr 4 (64), s. 30-32.
  • Zwoliński, A. (2001). Wartości chrześcijańskie a polityka u progu III tysiąclecia. Zeszyty Historyczno-Teologiczne Collegium Resurrectianum, nr 7, s. 163-174.
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. 2017, poz. 59).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz. U. 2017, poz. 356).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171607287

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.