PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2020 | nr 1-4 | 10--20
Tytuł artykułu

Gender gapwe władzach uniwersytetów. Kulturowa maskulinizacja instytucji jako bariera dostępu kobiet do stanowisk zarządczych

Autorzy
Warianty tytułu
Gender gap in university authorities:Cultural masculinisation of institutions as a barrier to women's access to managerial positions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest identyfikacja barier utrudniających kobietom dostęp do najwyższych funkcji zarządczych na uniwersytetach. W szczególności zostały omówione bariery instytucjonalne, zarówno na podstawie literatury przedmiotu, jak i wyników badania jakościowego, przeprowadzone-go wśród 17 kobiet: rektorek i prorektorek kadencji 2016-2020.(fragment tekstu)
EN
The conducted research shows that a university is an institution, in which the domination of sociocul-tural masculinity is the main source of institutional barriers. This appears to almost perfectly inscribe into Joan Acker's earlier findings. The academics do not seem to notice the barriers and are often un-aware of them because they perceive the barriers as an immanent part of the university's tradition. On the one hand, the tradition means the axis of the university's identity, while on the other hand, the tradition reinforces the 'institution's character,' its cultural masculinisation.(fragment of text)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
10--20
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Achmatowicz O. [2011], Blaski i cienie awansu naukowego w Polsce, "Rocznik Towarzystwa Naukowego Warszawskiego", 74, s. 5-26.
  • Acker J. [1990], Hierarchies, jobs, bodies: A theory of gendered organizations, "Gender & Society", 4, s. 139-158.
  • Acker J. [1992], From sex roles to gendered institutions, "Contemporary Sociology", 21(5), s. 565-569.
  • Antonowicz D. [2015], Między siłą globalnych procesów a lokalną tradycją. Polskie szkolnictwo wyższe w dobie przemian, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Bergquist W.H., Pawlak K. [2008], Engaging the six cultures of academy, revised and expanded edition of the four cultures of the academy, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Berryman S. [1983], Who will do science? Minority and female attainment of science and mathematics degrees: Trends and causes, New York, Rockefeller Foundation.
  • Billing Y.D., Alvesson M. [2007], Questioning the notion of feminine leadership: A critical perspective on the gender labelling of leadership, "Gender, Work and Organization", 3, s. 144-157.
  • Carvalho T., Diogo S. [2018], Women rectors and leadership narratives: The same male norm?, "Education Science", 8 (75), s. 1-14.
  • Carvalho T., Santiago R. [2008], Gender differences on research: Perception and use of academic time, "Tertiary Education and Management", 4, s. 317-330.
  • Clark B. [1997], Academic Power in Italy. Bureaucracy and oligarchy in a National University System, University of Chicago Press, Chicago.
  • Collinson D.L., Hearn J. [1996], Men as managers, managers as men. Critical perspectives on men, masculinities and managements, Sage, London.
  • Connell R. W. [1987], Gender and power, Stanford University Press, Stanford.
  • Dadej I. [2018], The gender order and the disassembling she-protagonists: Polish academic culture in the first half of the twentieth century as an illustrative example, "Acta Poloniae Historica", 117, s. 27-50.
  • Deem R. [2003], Gender, organizational cultures and the practices of manager academics in UK universities, "Gender, Work, Organization",10, s. 239-259.
  • Eagly A., Karau S. [2002], Role congruity theory of prejudice toward female leaders, "Psychological Review", 109, s. 573-598.
  • Evans D. [2011], Room at the top: Advancement and equity for women in the business world, "National Civic Review", 100(2), s. 62-64.
  • Grant Thornton [2020], Polski biznes otwarty na kobiety. Wyniki badania "Women in Business 2020", https://grantthornton.pl/wp-content/uploads/2020/03/Kobiety-w-biznesie-2020-RA-PORT-Grant-Thornto-08-03-2020.pdf
  • GUS [2019], Szkoły wyższe i ich finanse w 2018 r., Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Gdańsku, Warszawa, Gdańsk.
  • Hannum K.M., Shannon M.M., Shockley-Zalabak P.S., White J.S. [2015], Women leaders within higher education in the United States: Supports, barriers, and experiences of being a senior leader, "Advancing Women in Leadership", 35, s. 65-75.
  • Hoobler J.M., Lemmon G., Wayne S.J. [2011], Women's underrepresentation in upper management: New insights on persistent problem, "Organizational Dynamics", 40, s. 151-156.
  • Husu L. [2004], Gate-keeping, gender equality and scientific excelence. Gender and excelence in the making, Office for Official Publications of the European Communities, Luxem-bourg.
  • Jabłecka J. [1998], Zmiany w systemach zarządzania uniwersytetami w wybranych krajach Europy, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", 12, s. 30-50.
  • Jasińska K. [2014], Kobieca twarz uczelni, "Przegląd Uniwersytecki", 1, s. 39-45.
  • Jasińska K. [2015], Kobieca twarz uczelni - pionierki, "Przegląd Uniwersytecki", 1, s. 39-45 i 2, s. 32-35.
  • Kanter R.M., [1975], Women and the structure of organizations: Explorations in theory and behavior, w: Another voice: Feminist perspectives on social life and social science, red. M. Millman, R.M. Kanter, Anchor Books/Doubleday, New York.
  • Kwiek M. [2010], Transformacje uniwersytetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Pokorska A. [2019], Mechanizmy blokujące kariery kobiet w strukturach kierowniczych uniwersytetów, "Nauka", 4, s. 91-108.
  • Rodzik P. [2016], Nadane stopnie i tytuły naukowe - czy coś się zmieniło?, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", 2, s. 139-174.
  • Sahlin K., Eriksson-Zetterquist U. [2016], Collegiality in modern universities - the composition of governance ideals and practices, "Nordic Journal of Studies in Educational Policy", 2-3, s. 1-10.
  • Schein V.E., Mueller R., Lituchy T., Liu J. [1996], Think manager - think male, "Journal of Organizational Behaviour",17, s. 33-41.
  • Scott H.I.R. [2018], Ascending: An exploration of women's leadership advancement in the role of board of trustee chair, "Administrative Science", 8 (7), s. 1-12.
  • Siemieńska R. [2009], Kobiety w (męskim) zawodzie naukowca, w: Kobiety dla Polski. Polska dla kobiet. 20 lat transformacji 1989-2009, Fundacja Feminoteka, Warszawa.
  • Statut Uniwersytetu Jagiellońskiego z dn. 29 maja 2019 r.
  • Suchmiel J. [2004], Emancypacja naukowa kobiet w uniwersytetach w Krakowie i we Lwowie do roku 1939, "Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika", 13, s. 115-123.
  • Środa M. [2012], Kobiety i władza, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
  • Toh S.M., Leonardelli G.J. [2013], Cultural constraints on the emergence of women leaders: How global leaders can promote women in different cultures, "Organizational Dynamics", 42, s. 191-197.
  • THE Times Higher Education [2020], International Women's Day: Top universities led by women, https://www.timeshighere-ducation.com/student/best-universities/top-10-universities-led--women (dostęp: 15.05.2020).
  • Uhly K.M., Visser L.M., Zippel K.S. [2017], Gendered patterns in international research collaborations in academia, "Studies in Higher Education", 4, s. 760-782.
  • Wnuk-Lipińska E. [1996], Innowacyjność a konserwatyzm. Uczelnie polskie w procesie przemian społecznych, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa.
  • Wolfinger N.H., Mason M.A., Goulden M. [2008], Problems in the pipeline: Gender, marriage, and fertility in the Ivory Tower, "The Journal of Higher Education" 4, s. 388-405
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171607877

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.