PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | 16 | nr 2 Wybrane zagadnienia edukacji i rozwoju przedsiębiorczości = Selected Issues of Education and Entrepreneurship Development | 164--175
Tytuł artykułu

Educational Activities for Developing Social Entrepreneurship

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of this article is to analyse educational activities undertaken in the area of social entrepreneurship. The main conclusions are that respondents do not know about social entrepreneurship and social initiatives are undertaken only to a minimal extent; education for social entrepreneurship is at an unacceptable level. Thus, education in economics in Poland should be enriched with social economy and social entrepreneurship. An essential element that can positively affect the development of social entrepreneurship is the support of social activities undertaken by young people within a broader debate about the social dimension of our lives. (original abstract)
Twórcy
  • University of Agriculture in Krakow, Poland
  • Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Abu-Saifan, S. (2012). Social entrepreneurship: definition and boundaries. Technology Innovation Management Review, 2(2), 22-27.
  • Auserwald, P. (2002). Creating social value. Retrieved from: file:///C:/Users/A4231~1.PRY/AppData/Local/Temp/SSRN-id1376425.pdf
  • Bagnoli, L., Megali, C. (2011). Measuring performance in social enterprises. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 40(1), 149-165.
  • Borzaga, C., Defourny, J. (2001). The emergence of social enterprise. London: Routledge.
  • Certo, S.T., Miller, T. (2008). Social entrepreneurship: Key issues and concepts. Business Horizons, 51(4), 267-271.
  • Chaves, R., Monzón, J.L. (2012). Beyond the crisis: The social economy, prop of a new model of sustainable economic development. Service Business, 6, 5-26.
  • Chell, E. (2007). Social enterprise and entrepreneurship: Towards a convergent theory of the entrepreneurial process. International Small Business Journal, 25, 5-26.
  • Czy Europa potrzebuje przedsiębiorczości społecznej? Wyniki badań. (2020, 18 February). Retrieved from: https://inspro.org.pl/centrumklucz/dzieje-sie/czy-europa-potrzebuje-przedsiebiorczosci-spolecznej-wyniki-badania/ - draft report
  • Dees, J.G., Anderson, B.B. (2006). Framing a theory of social entrepreneurship: Building on two schools of practice and thought. ARNOVA Occasional Paper Series, 1(3), 39-68.
  • Dees, J.G. (2001; 2020, 10 February). The meaning of social entrepreneurship. Center for the Advancement of Social Entrepreneurship. Retrieved from: https://centers.fuqua.duke.edu/case/wp-content/up-loads/sites/7/2015/03/Article_Dees_MeaningofSocialEntrepreneurship_2001.pdf
  • Departament Ekonomii Społecznej i Solidarnej. (2019). Krajowy program rozwoju ekonomii społecznej do 2023 roku. Ekonomia solidarności społecznej. Warszawa: Biblioteka Ekonomii Społecznej i Solidarnej.
  • Dickinson, P., Warhurst, P.H., Corvo, L., Iudicone, F., Demetriades, S. (2019). Cooperatives and social enterprises: Work and employment in selected countries. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions.
  • Douglas, E., Prentice, C. (2019). Innovation and profit motivations for social entrepreneurship: A fuzzy-set analysis. Journal of Business Research, 99, 69-79.
  • Drayton, W. (2002). The citizen sector: Becoming as entrepreneurial and competitive as business. California Management Review, 44(3), 120-132.
  • Dwivedi, A., Weerawardena, J. (2018). Conceptualising and operationalising the social entrepreneurship construct. Journal of Business Research, 86, 32-40.
  • Furman, J.L., Porter, M.E., Stern, S. (2002). The Determinants of National Innovative Capacity globalisation. Research Policy, 31, 899-933.
  • Harding, R. (2004). Social enterprise: the new economic engine? Business Strategy Review, 15(4), 39-43.
  • Hartigan, P. (2006). It's about people, not profits. Business Strategy Review, 17(4), 42-45.
  • Hausner, J. (2008). Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.
  • Irawan, A., Suryanto, S., Mashud, M. (2019). The dimensions of social entrepreneurship. Journal of Economics Business and Political Researches, 4(8), 91-100. doi: 10.25204/iktisad.516571
  • Johnson, S. (2000). Literature review on social entrepreneurship. Canadian Centre for Social Entrepreneurship. New Academy Review, 2. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/246704544_Literature_Review_Of_Social_Entrepreneurship
  • Kraśnicka, A., Wronka, T. (2010). Istota i uwarunkowania przedsiębiorczości społecznej. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania przedsiębiorczości - różnorodność i jedność, t. 1, Tarnobrzeg: PWSZ w Tarnobrzegu, 271-290.
  • Liczba NGO w Polsce. (2019, 1 July). Retrieved from: https://fakty.ngo.pl/fakt/liczba-ngo-w-polsce
  • Mair, J., Marti, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business, 41(1), 36-44.
  • McClelland, D.C. (1967; 2020, 20 October). The achieving society. Free Press. Retrieved from: https://psycnet.apa.org/record/1967-08871-000
  • Międzynarodowe Centrum Badań i Informacji na temat Gospodarki Publicznej, Społecznej i Spółdzielczej. (2013). Gospodarka społeczna w Unii Europejskiej. Bruksela: Komitet Ekonomiczno-Społeczny. Retrieved from: https://www.eesc.europa.eu/resources/docs/qe-31-12-784-pl-c.pdf
  • Morgan, R.E., Strong, C. (1997). Market Orientation and Dimensions of Strategic Orientation. European Journal of Marketing, 32(11/12), 1051-1073.
  • Mthembu, A., Barnard, B. (2019). Social Entrepreneurship: objectives, innovation, implementation and impact on entrepreneurship. Expert Journal of Business and Management, 7(1), 147-177.
  • Mulgan, G. (2006). The process of social innovation. Innovations: Technology, Governance, Globalization, 1(2), 145-162.
  • Muralidharan, E., Pathak, S. (2019). Consequences of Cultural Leadership Styles for Social Entrepreneurship: A Theoretical Framework. Sustainability, 11(4), 965. doi: 10.3390/su11040965. Retrieved from: https://www.mdpi.com/2071-1050/11/4/965/htm
  • Nyssens, M. (ed.). (2006). Social enterprise: At the crossroads of market, public policies and civil society. Abingdon: Routledge.
  • Piecuch, T. (2014). Charakterystyka przedsiębiorców społecznych - przegląd literatury. Ekonomia Społeczna, 2, 58-68.
  • Phillips, W., Lee, H., Ghobadian, A., O'Regan, N., James, P. (2015). Social innovation and social entrepreneurship: A systematic review. Group & Organization Management, 40(3), 428-461.
  • Przedsiębiorczość społeczna - dlaczego w Polsce tak mało popularna?. (2016, 14 June). Retrieved from: https://innpoland.pl/blogi/isdpolandfoundation/127587,przedsiebiorczosc-spoleczna-czy-wiemy-juz-wszystko
  • Raport na temat przedsiębiorczości społecznej w Polsce. (2017; 2020, 12 March). Retrieved from: https://www.ashoka.org/pl-pl/2017/03/16/raport-na-temat-przedsiebiorczosci-spolecznej-w-polsce-efes-eiis/
  • Rey-Martí, A., Ribeiro-Soriano, D., Sanchez-García, J.L. (2016). Giving back to society: Job creation through social entrepreneurship. Journal of Business Research, 69(6), 2067-2072. doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.12.010
  • Roberts, D., Woods, C. (2005). Changing the world on a shoestring: The concept of social entrepreneurship. University of Auckland Business Review, 7(1), 45-51.
  • Robinson, J. (2006). Navigating social and institutional barriers to markets: How social entrepreneurs identify and evaluate opportunities. In: J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts, Social Entrepreneurship. London: Palgrave Macmillan, 95-120.
  • Sengupta, S., Sahay, A., Croce, F. (2018). Conceptualising social entrepreneurship in the context of emerging economies: an integrative review of past research from BRIICS. International Entrepreneurship and Management Journal, 14, 771-803. doi.org/10.1007/s11365-017-0483-2
  • Short, J.C., Moss, T.W., Lumpkin, G.T. (2009). Research in social entrepreneurship: Past contributions and future opportunities. Strategic Entrepreneurship Journal, 3(2), 161-194.
  • Stanienda, J., Gądek, A., Płonka, M. (2017). Przedsiębiorczość społeczna: nauka - praktyka - edukacja. Tarnów: Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Tarnowskiej "Biblos".
  • Sternberg, R.J., Lubart, T.I. (1999). The concept of creativity: Prospects and paradigms. In: R.J. Sternberg (ed.), Handbook of creativity. Cambridge University Press, 3-15.
  • Stowarzyszenie Klon / Jawor. (2019). 2018. Kondycja organizacji pozarządowych. Warszawa: Stowarzyszenie Klon / Jawor.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171608019

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.