PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | 22 | z. 4 | 13--24
Tytuł artykułu

Pro-Ecological Behavior of Students of the WULS-SGGW Faculty of Economics

Warianty tytułu
Zachowania proekologiczne studentów wydziału ekonomicznego SGGW w Warszawie
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem badań było rozpoznanie zachowań proekologicznych podejmowanych przez osoby kształcące się na Wydziale Ekonomicznym SGGW w Warszawie, towarzyszących im problemów, a także ocena zachowania rodziny i znajomych oraz podejścia decydentów do kwestii proekologicznych. W badaniach wykorzystano technikę ankiety. Próba liczyła 119 respondentów ze wszystkich stopni, form i kierunków studiów realizowanych na Wydziale Ekonomicznym SGGW. Jedynie połowa respondentów uważała się za konsumentów postępujących proekologicznie, studenci dużo przychylniej oceniali w tym zakresie także własne rodziny niż znajomych. Dużo większy odsetek uczestników próby deklarował jednak regularne podejmowanie określonych działań w tym zakresie, z których najpopularniejsze były wielokrotne wykorzystywanie foliowych toreb w trakcie zakupów oraz korzystanie ze środków transportu zbiorowego. Najrzadziej studenci decydowali się na zakup spożywczych i przemysłowych produktów ekologicznych. Zaobserwowano przy tym pewne istotne różnice w deklaracjach kobiet i mężczyzn, ale w swoich zachowaniach i ich częstotliwości studenci Wydziału Ekonomicznego SGGW nie odstawali znacząco od rówieśników z Polski. Główną barierą ich zachowań proekologicznych były wysokie koszty ekologicznych dóbr.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the study was to identify pro-ecological behaviors undertaken by students of the Faculty of Economics of WULS-SGGW and the problems accompanying such activities, as well as to assess the behavior of family and friends and the approach of decision-makers to environmental issues. The survey technique was used in the research. The sample consisted of 119 respondents from all degrees, forms and fields of study at the Faculty. Only half of the respondents considered themselves pro-ecological consumers. Students also assessed their families more favorably than their friends in this respect. However, a much larger percentage of the sample participants declared that they regularly undertook specific activities in this area, the most popular of which were reusing plastic bags during shopping and the use of public transport. The least often, students decided to buy organic food and industrial ecological products. There were some significant differences in the declarations of men and women. Students of the Faculty of Economics of WULS-SGGW in their behavior and frequency did not differ significantly from their Polish peers. The main barrier to their pro-ecological behavior was the high cost of ecological goods.(original abstract)
Rocznik
Tom
22
Numer
Strony
13--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Poland
  • Warsaw University of Life Sciences, Poland
autor
  • University of Life Sciences in Warsaw, Poland
Bibliografia
  • 1. Atav Esin, Bahattin Altunoğlu, Suzan Sönmez. 2014. The determination of the environmental attitudes of secondary education students. Procedia. Social and Behavioral Sciences 174: 1391-1396.
  • 2. Bednarek-Gejo Anna, Anna Głowacka, Mariusz Mianowany, Paweł Skoczylas. 2012. Świadomość ekologiczna studentów (Environmental awareness of students). Hygeia Public Health 47 (2): 201-206.
  • 3. Boca Gratiela Dana, Sinan Saraçlı. 2019. Environmental education and student's perception, for sustainability. Sustainability 11 (6): 1553.
  • 4. Budak Dilek Bostan, Fuat Budak, Zeynep Zaimoglu, Secil Kekec, M. Yavuz Sucu. 2005. Behaviour and attitudes of students towards environmental issues at Faculty of Agriculture, Turkey. Journal of Applied Sciences 5: 1224-1227.
  • 5. CBOS (Centrum Badania Opinii Publicznej - Public Opinion Research Center). 2011. Zachowania proekologiczne Polaków (Poles' pro-ecological behavior). https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_023_11.PDF, access: 10.11.2020.
  • 6. Ciążela Ariadna. 2019. Zachowania proekologiczne studentów polskich uczelni (Pro-ecological behavior of students of Polish universities). Prakseologia 161: 227-250.
  • 7. Crumpei Irina, Gabriel Crumpei, Stefan Boncu. 2014. Environmental attitudes and Ecological moral reasoning in Romanian students. Procedia. Social and Behavioral Sciences 114: 461-465.
  • 8. Crutzen Paul, Eugene Stoermer. 2000. The "Anthropocene". Global Change Newsletter 41: 17-18.
  • 9. Emanuel Richard, J.N. Adams. 2011. College students' perceptions of campus sustainability. The International Journal of Sustainability in Higher Education 12 (1): 79-92.
  • 10. Fu Liping, Ye Zhang, Xiong Xiong, Yin Bai. 2018. Pro-environmental awareness and behaviors on campus: evidence from Tianjin, China. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education 14 (1): 427-445.
  • 11. Garczewska Anna (ed.). 2017. Współczesne problemy ekologicznego świata (Contemporary problems of the ecological world). Toruń: Kolegium Jagiellońskie.
  • 12. Janmaimool Piyapong, Samattaphong Khajohnmanee. 2019. Roles of environmental system knowledge in promoting university students' environmental attitudes and pro-environmental behaviors. Sustainability 11 (16): 4270.
  • 13. Kennedy Emily, Thomas Beckley, Bonita Mcfarlane, Solange Nadeau. 2009. Why we don't "walk the talk": understanding the environmental values/behaviour gap in Canada. Human Ecology Review 16 (2): 151-160.
  • 14. Kłos Lidia. 2015. Świadomość ekologiczna Polaków - przegląd badań (Ecological awareness of Poles - research review). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 42 (2): 35-44.
  • 15. Kortenkamp Katherine, Colleen Moore. 2001. Ecocentrism and anthropocentrism: moral reasoning about ecological commons dilemmas. Journal of Environmental Psychology 21 (3): 261-272.
  • 16. Kwiatek Agnieszka, Maja Skiba. 2017. Świadomość ekologiczna młodych ludzi (Ecological awareness of young people). Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie 28 (2): 127-136.
  • 17. Lövbrand Eva, Malin Mobjörk, Rickard Söder. 2020. The Anthropocene and the geo-political imagination: Re-writing Earth as political space. Earth System Governance 4: 100051.
  • 18. MKŚ (Ministerstwo Klimatu i Środowiska - Ministry of Climate and Environment). 2018. Trackingowe badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Raport z badania 2018 (Tracking study of ecological awareness and behavior of Polish inhabitants. Research report 2018), https://www.gov.pl/web/klimat/badania-swiadomosci-ekologicznej, access: 10.11.2020.
  • 19. MSK (Młodzieżowy Strajk Klimatyczny - School Strike for Climate). 2020. Postulaty (Postulates), https://www.msk.earth/postulaty, access: 10.11.2020.
  • 20. Ntanos Stamatios, Grigorios Kyriakopoulos, Garyfallos Arabatzis, Vasilios Palios, Miltiadis Chalikias. 2018. Environmental behavior of secondary education students: a case study at Central Greece. Sustainability 10 (5): 1663.
  • 21. Patrzałek Wanda. 2016. Proekologiczne zachowania gospodarstw domowych (Pro-ecological behavior of households). Marketing i Zarządzanie 3 (44): 157-166.
  • 22. Patrzałek Wanda. 2017. Znaczenie świadomości ekologicznej w zachowaniach konsumenckich (The importance of ecological awareness in consumer behavior). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 501: 11-23.
  • 23. Runhaar Piety, Hens Runhaar, Klaartje Wagenaar, Renate Wesselink. 2019. Encouraging students' pro-environmental behaviour: examining the interplay between student characteristics and the situational strength of schools. Journal of Education for Sustainable Development 13 (1): 45-66.
  • 24. Schlegelmilch Bodo, Greg Bohlen, Adamantios Diamantopoulos. 1996. The link between green purchasing decisions and measures of environmental consciousness. European Journal of Marketing 30 (5): 35-55.
  • 25. Südaş Hatice Doğan, Eda Yaşa Özeltürkay. 2014. Analyzing the thoughts of ecological footprints of university students: a preliminary research on Turkish students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 175: 176-184.
  • 26. Szerényi Zsuzsanna Marjainé, Ágnes Zsóka, Anna Széchy. 2009. Environmental education and pro-environmental consumer behavior - results of a university survey. [In] Joint Actions on Climate Change. Conference Proceedings. Rikke Dorothea Andersen, Martin Lehmann (ed.), 327-328. Aalborg University, Denmark.
  • 27. Szerényi Zsuzsanna Marjainé, Ágnes Zsóka, Anna Széchy. 2011. Consumer behaviour and lifestyle patterns of Hungarian students in view of environmental awareness. Society and Economy 33 (1): 89-109.
  • 28. Szulborski Krzysztof. 2001. Świadomość ekologiczna młodzieży w społeczeństwie postmodernistycznym (Ecological consciousness of teenagers in postmodernism's society). Humanistyka i Przyrodoznawstwo 7: 137-148.
  • 29. Tan Booi-Chen, Teck-Chai Lau. 2009. Examining sustainable consumption patterns of young consumers: is there a cause for concern? The Journal of International Social Research 2 (9): 465-472.
  • 30. Tezel Ecem, Heyecan Giritli, Mehmet Ugural. 2018. Pro-environmental behavior of university students: influence of cultural differences. European Journal of Sustainable Development 7 (4): 43-52.
  • 31. Vicente-Molina María Azucena, Ana Fernández-Sáinz, Julen Izagirre-Olaizola. 2013. Environmental knowledge and other variables affecting pro-environmental behaviour: comparison of university students from emerging and advanced countries. Journal of Cleaner Production 61: 130-138. Google Scholar
  • 32. Widiaswati Dewi, Dian Sawitri. 2018. Undergraduate students' pro-environmental behavior in daily practice. E3S Web of Conferences 31: 09025.
  • 33. Zelezny Lynette, Poh-Pheng Chua, Christina Aldrich. 2000. Elaborating on gender differences in environmentalism. Journal of Social Issues 56 (3): 443-457.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171608463

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.